האם אנחנו בדרך לסאב פריים ציוני?

ועדה בינמשרדית שחברים בה אנשי האוצר ובנק ישראל צפויה לפרסם בקרוב דו”ח ביניים שיאפשר לבנקים לגלגל את הסיכון של המשכנתאות  הישר אל התיק הפנסיוני של החוסכים. המהלך מכונה בשם “איגוח משכנתאות”. בכלכליסט היטיבו לתאר בפשטות את משמעות המהלך:

“תחת מכשיר האיגוח יוכל בנק, למשל, למכור הלוואה שנתן במנגנון מוסדר. בזמן שהבנק עושה זאת, הוא מוכר גם את הסיכון שבהלוואה לגוף אחר. אם נסתכל על תיק המשכנתאות של הבנק, תיק המספק תזרים הכנסות עתידי ומוגדר מראש, הבנק יוכל לבחור חלק מתיק המשכנתאות שלו ולמכור אותו בצורת אג”ח לציבור. הציבור שרוכש שאת האג”ח, רוכש את ההכנסות העתידיות שצפוי היה הבנק לקבל, אך רוכש כאמור גם את הסיכון.”

מדובר באותו כלי שבישראל התגאו רק לפני 7 שנים שבגלל שלא אפשרו את קיומו פה -ניצלנו ממשבר חמור כפי שהתרחש בכל העולם. אז מה קרה פתאם -מה השתנה הפעם?
בועדה ,שחלק ניכר מתפקידה יהיה שיווק המוצר הזה לציבור, כבר מתחילים להדליף לכולנו שזה כלי מאד חשוב. שזה ישפר וייעל את שוק הפיננסים, זה יקדם תחרות ,ישחרר הון לבנקים ולכן יאפשר להם לתת עוד אשראי (תנאי הכרחי להמשך הצמיחה) ומנגד יאפשר למוסדיים לגייס כסף בעלות נמוכה. עכשיו על פי הועדה רק נותר לנו להתפלל שהמהלך יצא לפועל.
אלא שבטענות שעולות יש כמה חורים גדולים. רק הנאיבים מביננו יכולים לעלות על דעתם ,שהבנקים יגלגלו את המשכנתאות שנחשבות בטוחות במאזניהם הישר לציבור. סביר יותר להניח שהדבר הראשון שהם יעשו זה לעטוף את כל המשכנתאות הכי מסוכנות עם אריזת אג”ח יפה מעוטרת בצלופן וימכרו אותה כנכס פיננסי בדירוג הגבוה ביותר לחוסכים. והחוסכים- הם שיתפוצצו כבר יחד עם הבועה. בדיוק כמו שעשו בנקים בארה”ב ערב המשבר ב2007.
פה הועדה באה לכאורה להרגיע אותנו. לכן היא קבעה שלא הבנקים ידרגו את המשכנתאות אלא שתי חברות דירוג האשראי שאחת מהן תהיה מעלות. אלא שכל מי שמעורב בשוק הדירוג אשראי בישראל ודאי יהיה לחוץ עוד יותר עכשיו. ב-2007  ,למשל,  חברת מעלות העניקה דירוג גבוה לדלק נדל”ן והמליצה להשקיע באגרות החוב שלה למרות שכולם ידעו שמדובר בהשקעה מסוכנת ביותר. אפילו מעלות בעצמה ידעה זאת  ואף הוסיפה באותה המלצה באותיות הקטנות אזהרה שבה הסתייגה מפני השקעה בדלק נדל”ן. איך זה מסתדר? זה לא  וכל סיבה שנעלה על דעתנו כדי להסביר את ההתנהגות התמוהה של מעלות תהיה רק יותר גרועה מקודמתה. כך או כך התוצאה של ההחלטה היתה בור של 2 מיליארד ש”ח שנקלעו אליו תוך זמן קצר דלק נדל”ן ציבור החוסכים.
גם אם נניח לרגע שחסידי אומות העולם יעבדו באותן חברות הדירוג, גם אז כל המידע על הלווה נמצא בידי הבנק. מי לפיכך ערב שאותן חברות יקבלו את כל המידע הרלבנטי מהבנק כדי שיוכלו לאמוד את רמת הסיכון האמיתית של המשכנתאות?
הגופים המוסדיים הם מצידם גם עושים הכל כדי להרגיע אותנו. הם אומרים “סמכו עלינו” -אנחנו נבדוק שהבנקים לא “מוכרים אתכם”. אבל כולנו כבר מזמן איבדנו את התמימות. היום כולנו יודעים ש(כמעט)כולם מעורבבים עם כולם אין דין והדיין או הדיינית לפעמים אפילו מעורבבים יותר מכל אחד אחר בסיפור הזה. לכולם אינטרס משותף :הבנקים רוצים להפטר מסיכונים והמוסדיים לא איכפת להם לקבל על עצמם את הסיכונים תמורת רווחים לזמן קצר ובונוסים שיספיקו לטווח הארוך. הכי הרבה יפילו את הבעיות אחר כך על הדירוג השגוי של מעלות .ואז מעלות ודאי תטען שכל מי שהיה לוקח זכוכית מגדלת היה מיד רואה את האזהרה באותיות הקטנות.

אבל השאלה היותר גדולה היא :האם אותם חברים בועדה תמימים? הם לא יודעים את מה שאנחנו יודעים ?
נעזוב לרגע את העובדה שאת חלק מחברי הועדה הזו בודאי נראה כחברים בדריקטוריון אחת החברות שיהנו מהרפורמה- אלא שהבעיה כאן גדולה עוד יותר מהאינטרס האישי: כולם יודעים היום שהבנקים ממונפים במשכנתאות בצורה מסוכנת. בנק ישראל לא הסתיר זאת בדוח שפרסם ב2013גם בראיון שקימתי עם המפקח על הבנקים לשעבר ,יואב להמן , לפני מספר שבועות הוא ציין בפני שהמצב של הבנקים בישראל מזכיר את המצב של הבנקים בארה”ב ערב משבר הסאב פריים. הוא הביע חשש גדול ממה שצופן לנו העתיד. גם חברי הועדה חוששים ובמיוחד הנציגים של בנק ישראל. בשאלה האם כדאי שתיקי הפנסיות יפלו או שהבנקים יפלו בשעת משבר ,ודאי כולם שם יעדיפו את נפילת הפנסיות. הפנסיות הן בעיה של הטווח הארוך ועד אז מקבלי ההחלטות כבר יתחלפו מספר פעמים. לבנקים לעומת זאת אי אפשר לעשות תספורת -עם משבר בנקאי חייבים להתמודד כאן ועכשיו ולשלם מחיר מידי על תוצאות המדיניות הכושלת.

המהלך הזה שמנסה להריץ הועדה גרם כמעט לקריסת הכלכלה בכל העולם. האם בישראל הקטנה הפעם זה יהיה שונה?

.
פורסם על ידי – ערן הילדסהיים
מתוך הבלוג – http://kalkala-amitit.blogspot.co.il