נפט זול (?) טוב לכלכלה(?)

אני זוכר שלפני עשור (+\-)  מחיר חבית נפט נע סביב 30 דולר וכל תנועה של המחיר מעלה ישר שורשרה לזעזועים במחירי המניות בבורסה.

באותה עת הפורמולה השולטת בשווקים היתה שמחיר גבוה לחבית נפט ייפגע קשות בשווקים הפיננסים ולכן עיני המשקיעים היו נשואות לעבר מפיקי הנפט בעולם. “המומחים” טענו אז שמחיר חבית נפט גבוה משפיע על הצריכה הפרטית. הם הסבירו שלאזרח האמריקאי (כמו שאר אזרחי העולם) יישאר פחות כסף בכיס ולכן יצרוך פחות ולכן המכירות של התאגידים יירדו ומכאן ייפגעו גם הרווחים – וכשהרווחים יורדים – כולם יודעים – גם מחירי המניות יורדים.

עבר עשור. עד לפני חודשים ספורים מחיר חבית נפט שייט בבטחה סביב 100 דולר לחבית. יותר מפי – 3 מהמחיר שהיה עשור קודם. במהלך העשור השווקים הפיננסים כבר הספיקו לחוות התרסקות בשווקים הפיננסים (2008), ירידה במחיר הנפט ועלייה נוספת. מחיר השיא של הנפט נע כמעט מעל 150 דולר לחבית. 

בין הגורמים שמשפיעים על המחיר ניתן למנות את השינויים האמיתיים בהיצע ובביקוש אולם גורמים אחרים משפיעים אף יותר. ראשית, ספקולנטים הם המשפיע הראשון. אותם אלו שסוחרים בחוזים העתידיים על מחיר הנפט מבלי שמעניין אותם להחזיק חבית נפט בפועל. גורמים נוספים שמשפיעים על המחיר הם הסנקציות נגד אירן, הסנקציות נגד רוסיה, פעילות יתר למציאת נפט ע”י ארה”ב, פעילות אופ”ק ועוד.

אני חייב לציין כי בשווקים הפיננסים ניתן לבצע פעילות לשני הכיוונים. סוחרי הנפט הפיננסיירים, הסוחרים בחוזים על מחיר הנפט, יכולים \ עלולים להיות אדישים לכיוון המחיר מאחר וניתן לבצע פעילות הן לירידה במחיר והן לעלייה במחיר.

מנגד, יתכן ובעתיד יהיה טריגר שיצדיק מחיר נפט נמוך או לחלופין אירוע שיקפיץ במהירות את המחיר מעלה.

במחיר של מתחת ל – 50 דולר לחבית נפט מסבירים “המומחים” כי הפעם המצב שונה ומחיר נמוך עלול לפגוע בכלכלות העולם מה שיגרור את השווקים הפיננסים לטלטלות עזות. בדיוק ההיפך ממה שטענו בעבר. פתאום העובדה שיישאר יותר כסף פנוי בידי הצרכנים כבר לא כ”כ חשוב.

לסיכום:

אני טוען שלירידה האחרונה במחיר הנפט אין ממש אחיזה במציאות. עדיין לא מצאו חלופות אנרגיה לזהב השחור ותחנות רוח לא ייצרו חשמל או מקור הינע למכוניות על הכביש ובמקביל בחודשים האחרונים לא היו שינויי היצע או ביקוש ברמה של 50% – שיעור השינוי במחיר חבית נפט. ולכן, גם אם המחיר יכול לרדת עוד בטווח הזמן הקרוב – בטווח הבינוני מחיר הנפט יכול לקפוץ חזרה לרמות של 50-70 דולר לחבית.

אני טוען שבכל נקודת זמן המחיר הקיים זהו מחיר שיווי המשקל פרט לנקודות שוליים בהן שיווי המשקל מופר – וככל שההפרה חדה יותר פוטנציאל השינויים רב יותר. במקרה של מחיר חבית נפט מדובר בספקולציה בלבד – ולכן, מי שמרגיש ספקולנט ויכול ורוצה לזהות הפרה של שיווי המשקל – יפתח פוזיציה.

.

דיסקליימר

הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמים במסמך זה (להלן- “המידע”) מסופקים כשירות לקוראים ואינם משקפים בהכרח את עמדתו הרשמית של גיא חזן-יועץ השקעות פרטי. אין לראות במסמך ובמידע הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות הערך ו/או הנכסים הפיננסים המתוארים בו או של ניירות ערך ו/או נכסים פיננסים אחרים כלשהם. אין לראות במידע המלצה או תחליף לשיקול דעתו המקצועי של הקורא, או הצעה או הזמנה לקבלת הצעות, או ייעוץ השקעות- בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא- לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין התחזיות המובאות במסמך זה לתוצאות בפועל. אין לראות במסמך זה כמידע שלם וממצה של כל ההיבטים הכרוכים בנכסים הפיננסים המוזכרים בו. הניתוח במסמך זה נעשה בהתבסס על מידע אשר פורסם ו/או היה נגיש לכלל הציבור ומידע אחר, לרבות מידע שנאסף ונערך על ידי גיא חזן-יועץ השקעות פרטי ומידע הנובע ממקורות אחרים, תחת הנחה שהינו מידע מהימן. מסמך זה אינו מהווה אסמכתא ו/או אישור כלשהם למהימנות ולנכונות המידע האמור. המידע המופיע אינו מתיימר להכיל את כל המידע הדרוש למשקיע זה או אחר, וכן אינו מתיימר להוות ניתוח מלא של כל העובדות והפרטים המופיעים בו והדעות האמורות בו עשויות להשתנות ללא כל מתן הודעה נוספת. מאחר שכך, מסמך זה אינו מהווה בשום צורה שהיא תחליף לייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. גיא חזן-יועץ השקעות פרטי אינו מחויב להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים ו/או עדכונים במידע מראש או בדיעבד. גיא חזן-יועץ השקעות פרטי לא יהיה אחראי בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במסמך זה, אם יגרמו, ואינו מתחייב כי שימוש במידע עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש. אין לראות בדוח זה ייעוץ השקעות, שיווק השקעות או תחליף לייעוץ או שיווק השקעות ואין לראות בדוח זה התאמה אישית וספציפית ללקוח תוך התחשבות בנתוניו, צרכיו המיוחדים והאחרים, מצבו הכספי, נסיבות ומטרות השקעתו המיוחדים של כל אדם. כל הזכויות במסמך זה ובמידע שייך לגיא חזן-יועץ השקעות פרטי