מול חברות ניהול תיקים

לא מעט מדובר בתקשורת הכלכלית על חברות ניהול התיקים. אותן חברות המנהלות מיליארדי שקלים של משקיעים שמאמינים שזה הטוב ביותר עבורם. תפקידו של המאמר הבא להביא בפני הקוראים את הדילמות, ניגודי האינטרס וסוגי התשלומים השונים – אשר אינם עולים בקנה אחד עם ‘טובת הלקוח’. בין הגורמים המרכזיים לכך ניתן למנות את השימוש בקרנות הבית, עלויות גבוהות, עמלות היסטוריות שאינן קיימות עוד, שיטת ניהול רוחבי וכמובן החלופות לבעלי מקצוע בתחום ההשקעות.  

שימוש בקרנות נאמנות של “הבית”

האם נכנסתם פעם לחנות של אפל וקיבלתם הצעה לרכוש מוצר של סמסונג? טענה עתיקת יומין נגד מנהלי תיקים נוגעת לכך שהם עושים שימוש בקרנות הנאמנות של אותו בית ההשקעות במסגרת ניהול התיק ללקוח. מעבר לעובדה כי שימוש במוצר קרנות הנאמנות מקנה למשקיע יתרונות רבים ומגוונים – כמו פיזור השקעות רחב, דחיית מס, חסכון בעמלות קנייה ומכירה, השתתפות נוחה בהנפקות, נזילות יומית ועוד – הרי שאך הגיוני שלקוח שעשה סקר שוק מעמיק בין בתי ההשקעות ובחר בסופו של דבר בגוף זה או אחר ייהנה גם מפירות ניהול קרנות נאמנות של אותו הגוף.
בנוסף, צריך לזכור כי כל מנהל תיקים מיודע ברמה היומית, אונליין, על כל פוזיציית השקעה בקרנות הנאמנות של הבית. זאת, בניגוד לנעשה בקרנות של גופים אחרים שם אין לו נגישות לנתונים שוטפים מעבר לתשקיף הרשמי ולאתרים המתעדכנים פעם בחודש. לכן, כסמכות המקצועית על תיק ההשקעות של הלקוח, הדבר הנכון והאחראי מבחינת מנהל התיק הוא להשקיע בקרנות אותן הוא מכיר היטב.

נכון, בחנות של אפל לא נקבל הצעה לרכוש סמסונג אך אם נכנס לחנות המתמחה בסלולר הציפיה היא שנקבל את ההצעה למכשיר הטוב ביותר הקיים בשוק. ובהתאמה, אם נכנס למומחים להשקעות הציפיה היא לקבל את הקרן הטובה ביותר. לאחר שנבחרה הקרן הטובה ביותר בתחומה אזי כל שאר התנאים בהחלט נכונים – פיזור, דחיית מס, חסכון בעמלה וכו.
לגבי הטענה כי יש צורך להיות מיודע ברמה יומית למתרחש בקרן.. גם כאן, הטענה אינה מחזיקה מים. השקעות הן לא לטווח קצר ובטח לא צריכות להיבחן ברמה היומית. אם קרן נאמנות מצליחה להציג ביצועים נאים לאורך זמן (שנה ויותר) אזי כנראה שמנהל הקרן יודע מה הוא עושה.

עלות קרנות הנאמנות

סוגיה נוספת היא עניין עלות הקרנות. נכון, קרן נאמנות לרוב יקרה יותר מדמי הניהול שנגבים מהלקוח על תיק ההשקעות (זה שאינו מנוהל בקרנות נאמנות), אבל היתרונות של הקרנות אותם כבר מנינו, ובעיקר הפטור המלא כיום של רוב קרנות הנאמנות מעמלות קנייה ומכירה בבנקים (וכן העובדה כי יש ירידה מתמדת בדמי הניהול הממוצעים בענף זה), בהחלט מייצרת כדאיות רבה לשימוש במוצר זה כחלק מתיק ההשקעות.
צריך לזכור כי בהשקעה ישירה בנייר ערך הלקוח משלם לא רק דמי ניהול אלא גם עמלות קנייה ומכירה לבנק, והשילוב של שניהם יהיה לעתים רבות יקר יותר מאשר העלות האפקטיבית של קרן הנאמנות

אין מה לעשות. אחזקה של קרנות נאמנות היא הרבה יותר יקרה ולצידה יש תחליפי השקעה זולים משמעותית – תעודות סל. בסביבת ההשקעות של השנים האחרונות ניתן להשקיע בגיוון רב ורחב באמצעות תעודות סל. לפעמים כדאי יהיה לשלם יותר עמלה אך להבטיח תמורה \ תשואה עדיפה.

עמלות קנייה ומכירה בתיק

טענה נוספת נוגעת לכך שלמנהל התיק יש אינטרס “לגלגל” את תיק ההשקעות. כלומר, למכור ולקנות ניירות בתיק בתדירות גבוהה כדי ליהנות מעמלות קנייה ומכירה שמשלם הלקוח במסגרת התיק המנוהל, לבנק בו מתופעל החשבון. צר לי לאכזב את אלה הטוענים כך, אבל לטענה הזו אין שום ביסוס עובדתי במציאות הנוכחית. הרוב המוחלט של מנהלי התיקים בשוק לא נהנים כיום מעמלות הקנייה והמכירה, ועמלות אלה מגיעות במלואן לבנק.
בנוסף, למנהלי התיקים, כלקוח גדול של המערכת הבנקאית, יש “הסדרי עמלות” משופרים מול הבנקים השונים, מה שמביא את עמלות המסחר של הלקוח למחיר נמוך מהותית, ממה שהיה משלם אם היה מנהל את כספו שלא במסגרת תיק מנוהל דרך היועץ בבנק.
בשורה התחתונה, למנהל התיק אין שום אינטרס לבצע פעולות סרק בתיק ההשקעות של הלקוח, שרק מייצרות עלויות הן בהיבט של העמלה והן בהיבט המיסוי, ופוגעות בתשואת התיק במונחי נטו.

בעבר, מנהלי התיקים היו משתתפים עם הבנק בעמלה שהלקוח שילם ומכאן לבית ההשקעות היתה כדאיות לקנות ולמכור בתדירות גבוה. לגבי הסדרי העמלות שיש לבתי ההשקעות עם הבנקים -אין להם באמת ערך מוסף מאחר וכיום, במסגרת התחרות בין הבנקים ובין הבנקים לבתי ההשקעות המציעים ניהול תיק השקועת עצמאי, תיקי השקעות מקבלים הצעות לעמלות נמוכות משמעותית ממחיר המחירון.

ניהול רוחבי ואחיד

טענה שאנו שומעים לא אחת היא שהלקוח מגיע למנהל התיקים על מנת לקבל טיפול אישי המותאם למידותיו, ובסופו של יום הוא זוכה לתיק המנוהל רוחבית, כאשר ניירות הערך הנרכשים עבורו דומים לאלה של רוב לקוחות אותה החברה.
ההסבר כאן הוא פשוט. ראשית, בתחילת העבודה מול כל לקוח – על פי ההנחיות הברורות של רשות ני”ע – מתקיים הליך נרחב של בירור צורכי ההשקעה של הלקוח, כשבסוף הליך זה נקבעת מדיניות השקעה ספציפית המותאמת לצרכיו. לאחר מכן, מנהל התיקים מתחיל לבנות תמהיל השקעות ללקוח ורוכש עבורו סוגים שונים של ני”ע.
אכן, רוב ניירות הערך התיקי הלקוחות השונים באותו בית השקעות דומים, ואין בכך כל פסול. החלטות מנהל התיק מתקבלות לאחר בחינה מעמיקה של מחלקת המחקר/אנליזה של אותו גוף, וכאשר בסופו של דבר מוחלט להשקיע במגוון מסוים של ניירות ערך שמשקף את גישתו של מנהל התיקים אין שום סיבה שהם יהיו שונים מהותית בין לקוח אחד למשנהו.

ניהול רוחבי, לדעתי, הוא אחת החולות הרעות בניהול תיקים. חברת ההשקעות מבצעת בירור צרכי לקוח ולבסוף מתייגת אותו במוצר מדף יחד עם מאות ואלפי לקוחות אחרים. אין שום קשר אישי לצרכי הלקוח. לטענה שאין שום סיבה שתיקי ההשקעה יהיו שונים בין לקוח ללקוח אין באמת אחיזה בקרקע מוצקה.
לדוגמא: 2 משקיעים מגיעים לבית השקעות ובוחרים תיק סטנדרטי מבחינתם – 30% מניות – 70% אגרות חוב. משקיע אחד הוא תזזיתי, חובב סיכונים ומודע לאפשרויות ואילו המשקיע האחר סולידי יותר באופיו, מודע לסיכון אך מעוניין להישאר בצד הבטוח יותר.
האם ניתן לנהל את 2 המשקיעים תחת אותו מדף? בבית השקעות כן מאחר ואלו לקוחות של 30\70.

ניהול עצמאי של תיק ההשקעות

חכם סיני אמר פעם: “כשאתה חולה לך לרופא, כשהרכב שלך מתקלקל לך למוסך”. האמרה הפשוטה הזאת נועדה להמחיש נקודה שהיא כמעט ברורה מאליה: לכל אדם יש את המקצוע וההתמחות שלו. לאור זאת, אין שום סיבה שבניהול הכספים שלנו ננהג באופן שונה, ונטפל בו בעצמנו, בזמן שבחלק גדול מהתחומים בחיינו ברור לנו שעלינו לפנות לאנשי מקצוע בעלי ניסיון שהוכשרו והוסמכו לכך.
בסיכומו של דבר, המשקיע הישראלי הוא משקיע חכם ומתוחכם שבוחר לרוב את מנהל התיקים שלו לאחר בחינה מעמיקה של פרמטרים שונים. הוא לא מתחייב לגבי משך ניהול התיק, וביכולתו להפסיק את ההתקשרות עם חברת ניהול התיקים בכל רגע נתון.
חברות ניהול התיקים הן חברות עסקיות והדרך היחידה שלהן להגיע לתוצאות עסקיות טובות היא להשיג ללקוח את התשואות הטובות ביותר תוך מתן שירות מקצועי, שקוף והגון, ברמה הגבוהה ביותר.

נכון מאוד! כשצריך בעל מקצוע כדאי להיפגש איתו.
לגבי האימרה לפיה “הדרך היחידה של חברות ניהול התיקים להגיע לתוצאות עסקיות טובות היא להשיג ללקוח את התשואות הטובות ביותר” אני חולק ביתר שאת. גם גביית דמי ניהול גבוהים מהמוצרים הפיננסים השונים יכול להוביל לתוצאות עסקיות טובות ללא שום קשר לתשואות המתקבלות.
כשנפגשים עם בעל מקצוע מצפים ממנו שיהיה הכי מקצועי, הכי ישר, הכי אובייקטיבי ובאי תלות מוחלטת בהתנהלות שלו מול הלקוח ותיק ההשקעות שלו.