מה הקשר בין נדל”ן לנפט לזהב

התשובה הראשונה היא שאין ממש קשר בין נדל”ן לנפט ולזהב. בוודאי שלא קשר פיננסי ובוודאי שאין קורלציה בין שלושת המגזרים.

אני רוצה לגעת דווקא במקום הרגשי. בעת קבלת החלטות (הן החלטות השקעה והן החלטות אחרות) השיקול הרציונלי לא תמיד עומד בראש ומכאן יוצאת תוצאה שהיא לא תמיד הטובה ביותר. אנשים שונים מקבלים החלטות שונות ממניעים שונים – ולא כל המניעים נכונים ובטח שלא כולם כשרים.

אני עוד זוכר את פתיחת המחצית השניה של שנת 2008, רגע לפני הסחרור שבקריסת ליהמן ברדרס, אז היה מחיר הנפט בשיאים היסטוריים – סביב 150 דולר לחבית נפט. המדינות השואבות ראו רווחים פנומנליים ועיקר תשומת הלב היתה סביב משקיעי ההון. לא מעט טענו אז כי כמות הנפט מוגבלת ולכן אך סביר שמחיר המחצב המוגבל רק יעלה ויאמיר. אני זוכר מעריכי שווי שנתנו תג מחיר של 300 דולר לחבית. בחנתי את מחיר הנפט בימים אלו – מחיר חבית נפט עומד על 51 דולר. שליש מחיר מהשיא של שנת 2008. 

אז כנראה שהמחיר של חבית נפט יכול לרדת ולרדת בצורה חדה “ולצחוק” על המשקיעים בעיניים.

אני עוד זוכר את הרבעון האחרון של שנת 2012 שבה נגע המחיר של אונקיית זהב סביב 1850 דולר. החששות מפני משבר פיננסי נוסף בעולם, לאחר ההתאוששות ממשבר 2008, שלח משקיעים רבים למקום “בטוח”. משקיעים רבים הסבירו לעולם כי השקעה בזהב היא החלופה הטובה ביותר כנגד אפוקליפסה פיננסית והמחיר לאונקיה רק האמיר. “מומחים” מסוימים הסבירו שגם הזהב, כמו הנפט, הוא מחצב מוגבל ולכן כל ביקוש שיהיה מעכשיו ואילך רק ידחוף את המחיר מעלה מעלה. “מומחים” מטעם עצמם כבר גזרו שווי לאונקיה שעמד על 3,000 דולר. אז היכן המחיר היום? האם ההשקעה בזהב הוכיחה את עצמה כמקלט בטוח? מחיר אונקיית זהב, על בסיס החוזים העתידיים הסחירים, עומד על 1,150 דולר. עשרות אחוזים פחות ממחיר השיא של שנת 2012.

אז כנראה שהמחיר של אונקיית זהב יכול לרדת ולרדת בצורה חדה “ולצחוק” על המשקיעים בעיניים.

בעתיד, איני יודע מתי זה יקרה, גם מחירי הנדל”ן יעלו על שולחן הניתוחים ויהיו הסברים מעמיקים שיצביעו על הנורות שדלקו ימים רבים והאירו על ירידת המחירים הממשמשת ובאה – ואף אחד לא ראה. רק שבמקרה זה אנחנו בעיצומה של מערבולת מחירים ברף העליון. גם היום מסבירים כל המומחים יותר והמומחים פחות כי מחיר הנדל”ן יכול רק לעלות, מסבירים לנו שהנדל”ן הוא מוצר מוגבל כי מדובר במדינת ישראל שבה הקרקע מוגבלת ומכאן שהמחיר ימשיך וימשיך לעלות.

איני מומחה נדל”ן. אני רק יכול להצביע על מגמות בעולם ההשקעות – ניירות ערך, חוזים עתידיים על מחצבים ונדל”ן – כולם כולם השקעה לכל דבר. וכמו כל גל השקעות – בעיתות אופוריה לא רואים את הסוף העצוב. אותו הדבר בעיתות משבר – לא רואים את הסוף השמח.