מי ממליץ על מניות?!

כמו כולכם גם אני לפעמים קורא תקשורת כלכלית בעברית. ברוב המקרים אני מסתפק באתר אינטרנט של גלובס או ביזפורטל ולפעמים חוטא גם באתרי אינטרנט כלכליים נוספים או אפילו עיתונים כלכליים אמיתיים.

הייתי רוצה להאיר את עיני קוראיי הנאמנים על תוכן ההמלצות לפיהן כדאי או לא כדאי להיחשף למניות. רק בכדי להבהיר – העיתונות הכלכלית כולל האתרים הכלכליים מכווני מטרה – הם צריכים למכור – למכור עיתונים, למכור שטחי פרסום, למכור מנויים – ולשם כך הם צריכים רייטינג. רייטינג מקבלים מפרובוקציות ולא מדיווח כן ואמיתי. איך מייצרים פרובוקציות אתם שואלים? מעצימים אירועים שוליים, בעיקר בתחום המנייתי.

לדוגמא: עכשיו קראתי באחד האתרים הכלכלים כי בנק איגוד ממליץ לצמצם חשיפה למניות. ביום חמישי של השבוע שעבר קראתי שבנק לאומי ופועלים ממליצים להגדיל חשיפה למניות וביום שלישי בשבוע שעבר קראתי שאחד מבנקי ההשקעות הזרים הפועלים בישראל ממליץ להגדיל חשיפה למניות באירופה וביום שלפני כן נחשפתי לעיצה של בית השקעות מקומי שאמר כי השווקים נראים זולים.

כל זה יכול להשתנות ברגע. אירוע אחד בשווקים, חיובי או שלילי, יביא חדשות אחרות לגמרי. שימו לב, הסוגיה היא אינה מה מפרסמים מחלקות המחקר של הגופים השונים אלא מה מביאה התקשורת הכלכלית לקוראיה. אני טוען שרק לחץ. שום חדשות אופרטיביות שיכולות לעזור לקורא “הפשוט” לקבל החלטה שהיא סבירה.

אז כמו שהעיתונאי נחמיה שטרסלר אומר: “אז… שלא יעבדו עליכם”