למי שלא שם לב – השווקים שליליים

נו אז מה?

נכון, למי שהורגל ב – 3 אולי 4 ואולי 5 שנים אחרונות לשווקים חיוביים ופתאום מגלה שיש מצב שונה – ירידות שערים – אז יש פליאה. למשקיעים קצת יותר וותיקים ויותר ממוקדים עם אופק השקעה – אין שום פליאה. ירידות שערים הן חלק מהמשחק.  חלק מהמשקיעים משוכנעים שהשווקים רק עלו בעת האחרונה ולכן הם סבורים שהגיע העת לשנים שליליות יותר.

רק לשם החידוד – בפוסט הקודם – בו שיתפתי על תשואות חלק מהמדדים המרכזיים – ניתן לזהות בקלות מדדים שסגרו שנה שלילית. מעבר לכך, התנהגות השווקים אינה מתבססת רק על תשואות העבר ולכן, גם אם היו 3-4 שנים חיוביות – אין זה אומר שבשנה הבאה השוק ירד. המשוואה נכונה גם בצד השני – אם השווקים ירדו 3-4 שנים – אין זה אומר שבשנה ה – 5 השוק יהיה חיובית.

יש את הנתונים הגולמיים שמהם ניתן להקיש על ההמשך. למשל, ריבית נמוכה מאוד בעולם, המשך הרחבה פיסקלית ומוניטרית באירופה, עליה על נתיב איטי של העלאת ריבית בארה”ב, ריבית נמוכה בישראל שעל פי הבנק המרכזי לא צפויה לעלות ב – 12-18 חודשים הקרובים ורמות מכפילים שנראים נוחים להשקעה.

יש משתנה אחד – PLUG  NUMBER – גדול מאוד וקוראים לו הענק הסיני.

את הענק הסיני לא ניתן לקרוא והממשל הריכוזי שם יכול לפעול ככל העולה על רוחו. אחרי שהשווקים בסין ירדו ביותר מ – 50% בשנה האחרונה – צריך לבחון איך יפעל הממשל הסיני “ללא בג”צ וללא בצלם”.