נפט נמוך, בורסות יורדות?

פתיחת השנה האזרחית לא הביאה בשורות חיוביות בשווקים הפיננסים. הבורסות בארץ ובעולם רשמו ירידות שערים חדות שנעו בין 4 ל – 10 אחוז.

בין הדוגמאות הבולטות ניתן למנות ירידה של מעל 4% במדד המעוף, ירידה של מעל 6% במדד הבנקים וירידה של מעל 11% במדד ת”א נפט וגז. גם בשווקים בארה”ב ניתן למנות ירידות בולטות במדד s&p 500 שירד כמעט 7%, מדד הנאסד”ק שירד יותר מ – 7% ומדד המניות הקטנות, הראסל 2000, שירד ביותר מ – 10%.

לאורך שנים רבות המשקיעים נטו להתייחס למחירי הנפט ביחס הפוך למה שקורה בשווקים הפיננסים. ככל שמחיר הנפט עלה – כך השווקים הגיבו בשלילה. ואילו בימים אלו, נקודות המוצא התהפכו. מחירי חבית נפט קובעים שיאים שליליים חדשים (מתחת ל – 30$) בכל יום ויום ובמקביל נקבעים שיאים שליליים גם בשערי המניות בבורסות העולם.

ההסבר למה השוק עולה כשהנפט יורד הוא ידוע והגיוני – עלויות נמוכות יותר במחיר הבנזין בתחנת הדלק ובחימום הבית משאיר כסף לבזבוזים במקום אחר מה שיכול להניע את הכלכלה באמצעות גידול בצריכה הפרטית. המנוע הטוב ביותר של הצמיחה.

אז למה זה לא קורה הפעם? מה שונה שנת 2016 משנים קודמות?

בטווח הארוך סביר להניח שלא השתנה הרבה ואכן הכסף שהתפנה מתחנת הדלק יתבזבז לו במקומות אחרים ויניע את הכלכלה עם צריכה פרטית עולה. בטווח הקצר, המחיר של הנפט ירד מהר מדי וחזק מדי. אך לפני חודשים ספורים היה מחיר חבית נפט מעל 60 דולר. ביולי 2014, לפני שנה וחצי, מחיר חבית נפט ביקר במחיר של מעל 100 דולר.

השווקים הפיננסים מזהים פניקה. ומאחר ותעשיית הנפט היא עתירת מימון – יש חששות כי מחיר נמוך מדי לחבית נפט תפגע בחברות מהתחום מה שיפגע באופן אנוש בתעשיה ומכאן לשרשור הפגיעה גם במקורות המממנים. בבנקים. פגיעה חמורה בבנקים עלולה להדביק את השוק כולו במשבר פיננסי מתגלגל שעלול להיות משורשר גם לשוק הריאלי ולפגיעה ברווחי החברות.

ושוב הוכח שהשווקים הפיננסים נעים בין תאווה לפחד לתקווה. חששות מקריסת חברות נפט הניעו את משקיעי העולם לשרשר את חששם למשבר פיננסי כלל עולמי ולירידות שערים בבורסות העולם. 

בכל הערכות בשוק שאני נחשף אליהן ניתן לזהות בבירור כי יתכן והגענו למחיר תחתית בנפט. מחיר של 40 דולר לחבית קרוב יותר מאשר מחיר של 20 דולר לחבית. כמובן שהכל זה הערכות שעל בסיסן ניתן לנהל סוג של מדיניות השקעה שתתאים למשקיע.

בכל הערכות בשוק שאני מחשף אליהן ניתן לזהות בבירור שבכל הקשור לשווקים הפיננסים, בניגוד למחיר חבית נפט, הדעות פחות חד משמעיות.

לדעתי, במידה והשווקים יצביעו שוב על חולשה (אחרי העליות החדות של היומיים האחרונים) בטווח הקצר – יתכן ונראה תחתית שלילית חדשה.

הנתון היחידי שלא נגעתי בו במאמר היה – סין.

ואולי כמו בכל דבר, גם המשבר הנוכחי הוא בכלל made in china

.

.

הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמים במסמך זה (להלן- “המידע”) מסופקים כשירות לקוראים ואינם משקפים בהכרח את עמדתו הרשמית של גיא חזן-יועץ השקעות פרטי. אין לראות במסמך ובמידע הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות הערך ו/או הנכסים הפיננסים המתוארים בו או של ניירות ערך ו/או נכסים פיננסים אחרים כלשהם. אין לראות במידע המלצה או תחליף לשיקול דעתו המקצועי של הקורא, או הצעה או הזמנה לקבלת הצעות, או ייעוץ השקעות- בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא- לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין התחזיות המובאות במסמך זה לתוצאות בפועל. אין לראות במסמך זה כמידע שלם וממצה של כל ההיבטים הכרוכים בנכסים הפיננסים המוזכרים בו. הניתוח במסמך זה נעשה בהתבסס על מידע אשר פורסם ו/או היה נגיש לכלל הציבור ומידע אחר, לרבות מידע שנאסף ונערך על ידי גיא חזן-יועץ השקעות פרטי ומידע הנובע ממקורות אחרים, תחת הנחה שהינו מידע מהימן. מסמך זה אינו מהווה אסמכתא ו/או אישור כלשהם למהימנות ולנכונות המידע האמור. המידע המופיע אינו מתיימר להכיל את כל המידע הדרוש למשקיע זה או אחר, וכן אינו מתיימר להוות ניתוח מלא של כל העובדות והפרטים המופיעים בו והדעות האמורות בו עשויות להשתנות ללא כל מתן הודעה נוספת. מאחר שכך, מסמך זה אינו מהווה בשום צורה שהיא תחליף לייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. גיא חזן-יועץ השקעות פרטי אינו מחויב להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים ו/או עדכונים במידע מראש או בדיעבד. גיא חזן-יועץ השקעות פרטי לא יהיה אחראי בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במסמך זה, אם יגרמו, ואינו מתחייב כי שימוש במידע עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש. אין לראות בדוח זה ייעוץ השקעות, שיווק השקעות או תחליף לייעוץ או שיווק השקעות ואין לראות בדוח זה התאמה אישית וספציפית ללקוח תוך התחשבות בנתוניו, צרכיו המיוחדים והאחרים, מצבו הכספי, נסיבות ומטרות השקעתו המיוחדים של כל אדם. כל הזכויות במסמך זה ובמידע שייך לגיא חזן-יועץ השקעות פרטי