פוליסות חיסכון בחברת הביטוח

התשואות הנמוכות באפיקי ההשקעה השונים עושים את שלהם. המשקיעים מחפשים תשואה ללא הרף. יש כאלה שפונים להשקעה בנדל”ן, יש כאלה שפונים להשקעה בנדל”ן בחו”ל, יש משקיעים שמחזיקים תיק השקעות ומגדילים בו את החשיפה לסיכון, העלאת רכיב אגרות החוב בדירוג נמוך, העלאת רכיב המניות ועוד ועוד ויש כאלה שקונים ‘פוליסת חיסכון בחברת הביטוח’.

כשמדובר בתיק השקעות סטנדרטי -כזה שבו למשקיע יש יכולות, נמוכות או גבוהות, להשפיע על הרכב ההשקעה ואופיה, השפעה על החשיפה לסיכון וקשר רציף מול מנהל הסיכון של תיק ההשקעות – אז המצב הוא אידיאלי ואופטימלי.

כאשר קונים ‘פוליסת חיסכון בחברת הביטוח’ – המצב הוא בעייתי.

אני לא אוהב את המוצר הזה. אני לא אוהב מוצרי מדף ובעד להימנע מהם עד כמה שניתן. למה לקנות מוצר מדף שההתאמה שלו שואפת לאפס והעלויות שלו גבוהות?!

זה בדיוק כמו להיכנס לסופרמרקט ולקנות עגלת סל מוצרים מבלי לבחור את המוצרים בעצמנו. בכניסה לסופרמרקט יהיה שלט “עגלת סל מוצרים מלאה בכל טוב בדיוק בשבילך” והמחיר? “מחיר מבצע”. – מי יקנה כזה מוצר? 

אז לאור החיפוש אחר תשואות איתו פתחתי – ישנם משקיעים רבים המתפתים לקנות את עגלת הקניות של הסופרמרקט. קוראים לזה ‘פוליסת חיסכון’.

כמעט כל חברות הביטוח מציעות מגוון רחב של פוליסות חיסכון כתחליף לתיק השקעות סטנדרטי. חברות הביטוח מציעות מספר מוצרי מדף (עגלות הסופר) לפי מדרגי רמות סיכון שונות.

מדובר במוצרים הנשלטים בבלעדיות ע”י חברת הביטוח והם סוג של סל גדול אליו מופקדים כספי הלקוחות של חברת הביטוח ועם מערכת מכירות משומנת – המוצרים נמכרים לא רע.

נדבך שלילי נוסף הוא סוכן הביטוח. האיש המקשר בין הלקוח לחברת הביטוח, האיש שמציע ללקוח לקנות מוצר מדף שיהיה תחליף הולם לתיק השקעות – במקרה הטוב זה לא תקין. סוכן הביטוח לא תמיד יודע מה מכיל המוצר ועניינו היחיד נעוץ בעמלה השמנה שהוא מקבל מחברת הביטוח על המוצר שהרגע נמכר.

אז יש מוצרי מדף סולידיים, מנייתיים, מוצרי אג”ח מדינה ומוצרים משולבים ועוד ועוד.. אך זה בטח לא תחליף לתיק השקעות ובטח שלא תחליף הולם לתכנית חיסכון ובטח שלא עונה על צרכיו המדויקים של הלקוח \ המשקיע.

פרט לעובדה שמדובר במוצר שאינו בהכרח מתאים ובמוצר שנמכר ע”י סוכן ביטוח שלא תמיד יודע מה מכיל המוצר והאם הוא מתאים – מדובר גם במוצר יקר. העמלה שגוזרות חברות הביטוח היא גבוה ואינה מצדיקה, לטעמי, את המוצר.

הממתק שמחלקות חברות הביטוח כחלק מהפיתוי לקנות את ‘תוכניות החיסכון’ שלהן הוא היכולת לעבור ממסלול למסלול ללא עלויות (לא מתוק בכלל) והיתרון במיסוי (מתוק מינוס).

לסיכום, לדעתי, לא צריך להתפתות לעסקות מוצרי מדף מכל סוג שהוא.