סיפורה של לירה שטרלינג

הסיפור של גברת לירה שטרלינג הוא חריג בנוף המטבעות של העולם המערבי. באופן כללי, איני בעד מסחר או השקעה בתחום המט”ח. זה גובל בניחוש לדעת מה יהיה שערו של מטבע בעוד יחידת זמן כלשהי.

המטבע של הממלכה המאוחדת היה פעם המייצג הבולט של עוצמת הממלכה הבריטית. האי הבריטי היה מקור לגאווה כלכלית ולונדון היתה מרכז פיננסי שוקק חיים.

משבר הסאב פריים שגרר אחריו את המשבר הפיננסי של שנת 2008 שבר חלק ניכר מהחוסן  הבריטי והלונדוני. המשבר הפיננסי גרר את העולם כולו לטלטלה ואירופה ספגה לא מעט מהלומות. משמיטת החובות של יוון, שרימתה את אירופה כולה, ועד למצב הרעוע בספרד ופורטוגל, כולל פשיטת הרגל של איסלנד ועד למצב שבו עלו חששות לפירוק גוש האירו כולו וחזרה של המדינות החברות בו למטבעות המקוריים. על האירועים הנ”ל התווסף לפני כשנה משאל העם הבריטי שבו בחרו תושבי הממלכה להיפרד כלכלית מאירופה (“הברקזיט”).

כל האירועים הללו לא הטיבו עם האירו ובמיוחד לא עם המטבע הבריטי הוותיק. מטבע שפעם היה יקר ויציב הפך לשק חבטות ללא תחתית.

בשנה האחרונה הידרדר הליש”ט מרמה של 1.5 דולר ללירה לרמה של 1.23. ירידה של 18%.

באמצע שנת 2014 עוד ביקר המטבע ברמה של מעל 1.71 דולר והידרדר לרמתו היום. ירידה של כמעט 30%.

לפני כמעט 10 שנים ביקר שער הליש”ט במעל 2 דולר – מה שמשקף ירידת ערך של כמעט 40%.

אני חוזר שנית, חיזוי ערך מטבעי הוא כמעט בלתי אפשרי, על גדר הניחוש. על אף זאת, ישנם לא מעט אנליסטים בתחום, לא מעט משקיעים \ סוחרים בתחום ואני מוסיף – לא מעט כאלה שמפסידים את כספם היקר בתחום.

הטענה המרכזי שלי היא שכדאי להחזיק מטבע ב – 2 מקרים עיקריים:

  1. אם אתה בעל פירמה שפועלת במטבע נוסף פרט לשקל
  2. אם יש לך צורך במטבע הנוסף – תשלום, תיכנון, טיול לחו”ל וכיו”צ

אסב את תשומת ליבכם למצבו של השקל שבעשר השנים האחרונות דווקא התחזק ביותר מ 12%.

בשנת 2002 ביקר ברמה של מעל 5 שקלים לדולר וכיום, כמעט 15 שנה אחרי, עומד על פחות מ – 4 שקלים לדולר. התחזקות של 20%.

.

סקירה זו נועדה לשם מסירת מידע בלבד, ובשום אופן אין לראות בה חוות דעת, הצעה, המלצה או יעוץ לרכישה ו/או החזקה ו/או מכירה של ניירות ערך ו/או הנכסים הפיננסיים המתוארים בה. הסקירה מתבססת על מידע אשר פורסם לציבור, אשר גיא חזן – יועץ השקעות סבר כי הוא מהימן וזאת מבלי שביצע בדיקות עצמאיות לבירור מהימנות, דיוק ושלמות המידע. המידע המופיע בסקירה זו אינו מתיימר להכיל את כל המידע הדרוש למשקיע פוטנציאלי ואינו מתיימר להוות ניתוח מלא של כל העובדות והפרטים המופיעים בו. המידע, הפרטים והניתוח המפורטים, לרבות הדעות המובאות, בסקירה זו, עשויים להשתנות ללא מתן הודעה נוספת. סקירה זו היא על דעת הכותב בלבד ומשקפת את הבנתו ליום כתיבתה. סקירה זו אינה מהווה תחליף, בשום צורה שהיא, לייעוץ/שיווק השקעות המתחשב בנתוניו וצרכיו המיוחדים של כל אדם. גיא חזן – יועץ השקעות לא יהיה אחראי, בכל צורה שהיא, לכל נזק ו/או הפסד שייגרם כתוצאה משימוש בסקירה זו, ככל שייגרם כזה, וכן הוא אינו יכול לערוב ו/או להיות אחראי למהימנות, דיוק ושלמות המידע המפורט בסקירה זו. גיא חזן – יועץ השקעות, עשוי לייעץ ללקוחותיו להחזיק בניירות ערך ו/או הנכסים הפיננסיים הנכללים בסקירה זו, ככל שמפורטים כאלה, מעת לעת, לפני פרסום הסקירה, בזמן פרסומה ולאחר פרסומה. גיא חזן – יועץ השקעות אינו מתחייב ואין בסקירה זו משום התחייבות להשגת תשואה כלשהי או רווח כלשהו כתוצאה מכל סוג של פעולה בהתאם לאמור בסקירה זו.