“ישראל נשרפת”

ישראל לא באמת נשרפת אך זה נשמע דומה מאוד לסיסמה ‘ישראל מתייבשת’.

למיטב הבנתי כל הפעולות היום (ראשון 27.11.16) הן כבר פעולות מניעה. פעולות שימנעו מהאש לחזור לרחובות וליערות.

היום כבר יחלו הדיונים הכלכליים \ פיננסיים – מה הנזק, מי יממן, למי יש ביטוח, מה יעשו חברות הביטוח ומאיפה יבוא הכסף.

ההערכות הן שהנזק הכספי אינו גדול כל כך (יחסית) ועומד על כמה מיליארדי שקלים בודדים והערכה של כחצי מיליארד שקל בחיפה. זה אולי נשמע הרבה אך בשורה התחתונה – זה לא הרבה כסף לאירוע מהסוג הזה ולפוטנציאל הנזק הגלום בו.

במידה והמדינה תחליט שמדובר באירוע טרור – חברות הביטוח יהיו פטורות מתשלום הנזק וכל התשלומים יבואו מקופת המדינה וממשלם המיסים. אנחנו.

גם במקרה שהמדינה תחליט שזהו אינו אירוע טרור – עדיין היא תהיה מחויבת בלא מעט תשלומים ופיצויים ולצידה יעבדו שעות נוספות גם חברות הביטוח שיופעלו ע”י אזרחים שהשכילו לבטח את עצמם.

הפן החיובי היחידי שאני מוצא באירוע מסוג זה (והוא אכן חלש חלש חלש עד מאוד) – דחיפה קלה לעסקי הצפון שיעבדו הרבה וקשה לטובת אלו שניזוקו, ויתוגמלו בהתאם. אם ע”י המדינה ואם ע”י חברות הביטוח. שרברבים, רצפים, בנאים, אינסטלטורים, זגגים, נגרים, צבעים, חשמלאים, אדריכלים, מעצבים ודומיהם. ולצידם יהיו חנויות ועסקים שמוכרים חומרי גלם מתאימים כגון מלט, טיח, רצפות, כיורים, ברזים, רעפים, דלתות, מעקות, זכוכיות, מראות, ברזלים, עץ, רהיטים ועוד. ולצידם יהיו חנויות ועסקים שיטפלו בפן הסביבתי כגון גינות פרטיות וגינות ציבוריות עם צרכים של שתילה של עצים, פרחים, מדשאות, טפטפות, עציצים וצמחים שימלאו שוב את האזור שנפגע. וכמובן יש את האזור הציבורי – כבישים, מדרכות, מעקות ועוד.

כל ההוצאות הללו יהיו הכנסות עבור אותם בעלי עסקים. מאחר והיקף הפגיעה הוא גדול ורחב –  היקף הכספים שיעבור מיד ליד יהיה בהתאם. זה אירוע שיכול לתת “פוש” מסוים לכלכלה המקומית ולבעלי העסקים באזור.

כשההכנסות עולות הרווחים עולים והמיסים עולים – וגם המדינה תוכל לשלשל לכיסה עוד כמה שקלים לכיסוי מסוים של מה שיצא לתשלום על הנזקים.

מין גלגל שכזה.

כולי תקווה שאירוע מסוג זה לא יקרה שנית.