השקעה בקרן נדל”ן

לפני מספר ימים שודרה בערוץ 2 כתבה אודות קרן הנדל”ן של תמיר פישמן מבית ההשקעות תמיר פישמן.

על פניו, אין שום בעיה. מדובר במשקיעים רציניים ובית השקעות רציני. אז למה שיצוצו בעיות? שאלה טובה.

הכתבה גוללה את סיפורם של משקיעים שהשקיעו בקרן הנדל”ן ולאחר תקופה הפסידו את כספם. זה בכלל לא משנה אם את רוב רובו של הכסף או את חלקו.

כמעט 6 דקות של שידור שבהן המשקיעים בוכים על מר גורלם לצד הבטחות הקרן על השקעות נדל”ן איכותיות במיקומים אטרקטיביים במזרח אירופה.

בכתבה צויין שהקרן ביצעה 2 השקעות נדל”ן בלבד ולא בהתאם למה שהבטיחה למשקיעים, אלא באיזורים מרוחקים ושוממים.

לטעמי, הסיפור הגדול אינו בקרן והאם יישמה או לא את הבטחותיה. אני משוכנע שהקרן לא היתה רחוקה משם – יישום המדיניות שהובטחה למשקיעיה.

הסיפור הוא סיפורם של המשקיעים.

גם אם מדובר בקרן השקעות נדל”ן המשוייכת ומנוהלת ע”י גוף השקעות גדול ומוכר – זה עדיין לא ערובה להצלחה או ביטחון כלכלי. ברגע שהכסף יוצא מחשבון הבנק שלך – אינך שולט בו יותר והסיכון שנטלת – גבוה ביותר.

במהלך הכתבה הקשבתי בקשב רב למשקיעים שהפסידו את כספם ולפרשנות של הקריינית. מי שמשקיע בקרן נדל”ן הוא אינו איש פשוט. הוא איש שיודע שלא קל לייצר תשואה ולכן מוכן ליטול סיכונים היוצאים מין הכלל וסיכונים שאינם סחירים – לטובת האפשרות לייצר תשואה גבוה יותר. לכל דבר יש מחיר. נטלת סיכון יוצא מין הכלל? יש אפשרות שתפסיד את כספך. במיוחד, וזאת ראוי שיכתב, כאשר מדובר בכספי פרישה ופנסיה. אנשים עובדים כל חייהם וביום הפרישה מסכנים את כספם בקרן השקעות לנדל”ן? אני לא מקבל זאת ומפרש זאת רק בפרשנות אחת ויחידה – רצון עז לייצר תשואה גבוה. שזה בסדר – אך זה מגיע עם סיכונים גבוהים, כפי שכתבתי, ועם אפשרות להפסד ניכר מההשקעה.

תלונות המשקיעים כאילו דמי הניהול הם יקרים מדי וגבוהים מדי הן תלונות של בכי ונהי בדיעבד. האם במצב של רווחים המשקיעים היו באים בתלונה על דמי הניהול הגבוהים? קרנות השקעה פרטיות וקרנות סיכון בכלל חיות מדמי ניהול ולפעמים גם מדמי הצלחה. זה ידוע למשקיעים ביום הראשון שכף רגלם דרכה בבנייני מנהל הקרן.

עשרות משקיעים החליטו לתבוע בתביעה ייצוגית את תמיר פישמן בסך של 120 מיליון שקל. ואני טוען, לא מדובר במשקיעים מין העם ועוד יותר מכך – לא מדובר במשקיעים תמימים. זו דעתי.

לא מדובר פה בניהול של תיק השקעות קלאסי –  בו הכסף מנוהל בחשבון הבנק של הלקוח וסחיר בכל עת. המדובר בהעברה פיזית של כסף מחשבון המשקיע לחשבונה של הקרן. סביר להניח שגם משיכת כספים מהקרן היתה כפופה לאי אילו תנאים.

לסיכום..

כמו שאני תמיד כותב.. אין ארוחות חינם. אם אינך מכיר את ההשקעות היזהר מהן. אם אתה מוציא את הכסף שלך מהחשבון – היזהר כפליים. השקעה בקרנות פרטיות, הון סיכון או נדל”ן, בהן הכסף יוצא מחשבון המשקיע ונוחת בחשבון הקרן הוא סיכון שמתאים אך ורק למשקיעים מאוד מאוד ספציפיים ולא לציבור הרחב ולא למשקיע הממוצע. התנאים והסיכונים גבוהים מדי.

ומבלי להוריד אחריות מתמיר פישמן – האחריות היא על המשקיע ותמיר פישמן פעלה בדיוק בהתאם למה שהתחייבה בחוזה. אולי פשוט היא נכשלה – שזה חלק אינטגרלי מהתהליך עליו חתמו משקיעי הקרן.

.

סקירה זו נועדה לשם מסירת מידע בלבד, ובשום אופן אין לראות בה חוות דעת, הצעה, המלצה או יעוץ לרכישה ו/או החזקה ו/או מכירה של ניירות ערך ו/או הנכסים הפיננסיים המתוארים בה. הסקירה מתבססת על מידע אשר פורסם לציבור, אשר גיא חזן – יועץ השקעות סבר כי הוא מהימן וזאת מבלי שביצע בדיקות עצמאיות לבירור מהימנות, דיוק ושלמות המידע. המידע המופיע בסקירה זו אינו מתיימר להכיל את כל המידע הדרוש למשקיע פוטנציאלי ואינו מתיימר להוות ניתוח מלא של כל העובדות והפרטים המופיעים בו. המידע, הפרטים והניתוח המפורטים, לרבות הדעות המובאות, בסקירה זו, עשויים להשתנות ללא מתן הודעה נוספת. סקירה זו היא על דעת הכותב בלבד ומשקפת את הבנתו ליום כתיבתה. סקירה זו אינה מהווה תחליף, בשום צורה שהיא, לייעוץ/שיווק השקעות המתחשב בנתוניו וצרכיו המיוחדים של כל אדם. גיא חזן – יועץ השקעות לא יהיה אחראי, בכל צורה שהיא, לכל נזק ו/או הפסד שייגרם כתוצאה משימוש בסקירה זו, ככל שייגרם כזה, וכן הוא אינו יכול לערוב ו/או להיות אחראי למהימנות, דיוק ושלמות המידע המפורט בסקירה זו. גיא חזן – יועץ השקעות, עשוי לייעץ ללקוחותיו להחזיק בניירות ערך ו/או הנכסים הפיננסיים הנכללים בסקירה זו, ככל שמפורטים כאלה, מעת לעת, לפני פרסום הסקירה, בזמן פרסומה ולאחר פרסומה. גיא חזן – יועץ השקעות אינו מתחייב ואין בסקירה זו משום התחייבות להשגת תשואה כלשהי או רווח כלשהו כתוצאה מכל סוג של פעולה בהתאם לאמור בסקירה זו.