ברנרד מיידוף

ברנרד מיידוף הגיע בשיאו להיות יו”ר בורסת הנאסד”ק בארה”ב. הילד היהודי, שהוריו היגרו מפולין לארה”ב, הצליח לבנות אימפריית פונזי. אימפריית הונאה פיננסית מתוחכמת שמחקה (לפי אחת הגרסאות) מעל ל – 64 מיליארד דולר.

הונאת פונזי אינה המצאה של מיידוף. מדובר בתהליך הונאה לפיו יש הבטחה לתשואה. ההבטחה באמצעות הכסף הבא שייכנס לתהליך. כאשר אין כסף חדש שנכנס – לא ניתן לשלם למשקיעים הוותיקים את התשואה שהובטחה להם ואז ההונאה נחשפת והמגדל קורס במיידי.

שנת 2008 היכתה גלים בשווקים הפיננסים ומשקיעי מיידוף החלו לבקש את כספם בחזרה. מאחר ולא ניכנס כסף ממשקיעים חדשים לא היה ניתן לשלם לאלו שרצו את כספם. מכאן ועד לקריסה המרחק היה קטן. זעיר.

ברנרד מיידוף הודה והורשע בבית המשפט בארה”ב בהונאה הפיננסית הגדולה ביותר בהיסטוריה ונידון ל – 150 שנות מאסר.

גם לאחר כ”כ הרבה שנים מאז הפרשה עדיין לא ידוע במדויק כמה כסף באמת ירד לטימיון וכמה כסף באמת הצליח בית המשפט לחלט ולהחזיר לנושים. חלק מהמספרים מדברים על מעילה של מעל 40 מיליארד דולר ועד ל 65 מיליארד דולר ואילו הכספים שהוחזרו למשקיעים נאמדים בין 4 ל 9 מיליארד דולר.

יש מספר כללי השקעה שכדאי לזכור. החל מהמשקיע הקטן ועד למשקיע הגדול ביותר. כללים שעומדים למבחן עוד לפני פרשת מיידוף ובמיוחד אחריה:

  1. את ההשקעות כדאי לנהל בחשבון הבנק שלך ושלך בלבד.
  2. תתחיל בהשקעה של חלק מההון ולא ישר את כולו
  3. בניית אמון היא דבר חשוב ביותר
  4. דע לאיזה סיכונים אתה חשוף בכל רגע נתון

אמנם מיידוף היה ‘נוכל על’ ושרף ואיבד כספים רבים אך עדיין – העולם הפיננסי עיכל במהירות רבה מחיקה של עשרות מיליארדי דולרים והמשיך הלאה.