נתוני הנדל”ן משגעים אותי

מי שקורא את הפוסט זה בטוח חשב לעצמו מה קורה עם מחירי הנדל”ן.

יש מיליון ואחת פרסומים על מחירי נדל”ן שיורדים ואז בא פרסום שמחירי הנדל”ן בעצם עולים.

ההבדל בפרסומים נעוץ באופי המפרסם ובאופי הנתונים שנבחנו. בעוד גוף אחד בודק דירות 4 חדרים, האחר בודק 5 חדרים. בעוד גוף אחד בודק ממוצע האחר בודק חציון. יש גוף שקשור לממשלה, יש את הלשכה המרכזית, יש את התאחדות הקבלנים ויש את יד2.

אז למי להאמין?

כמו בבורסה, השוק תמיד צודק. אם אתם לא על סף קניה או מכירה של בית – מה באמת זה משנה מה המחיר?!

כמו בבורסה, אם אתם לקראת עסקה של קניה או מכירה של בית – אין לכם באמת אפשרות לדעת לאן הכיוון של המחיר (בטווח הקצר) פרט למיקוח מול הצד השני.

אם אתם מוכרים בית ודורשים עבורו 2 מיליון שקל – אם לא יבוא קונה שיהיה מוכן לשלם את המחיר – אזי תנאי השוק אינם של 2 מיליון שקל אלא פחות. אם ממש תירצו למכור את הבית תאלצו לרדת במחיר עד שתיפגשו קונה מתאים. כמה נמוך תרדו? עד שיבוא קונה שיהיה מוכן לשלם. מנגד, אם יבואו 4 קונים “חזקים” שיהיו מוכנים לשים כסף במיידי.. נו, יתכן והבית שווה את המחיר ואולי אפילו קצת יותר.

את הבורסה אני לוקח כדוגמא מאחר וזה הדבר הקרוב ביותר אלי להשוואה.

מניות חברת טבע ירדו כי לא היה קונה שהיה מוכן לשלם את המחיר. המוכרים היו כה אגרסיבים וכמהים לקונה שהיו מוכנים למכור את הנכס שבבעלותם (מניות טבע) לקונה הראשון שמצאו וזאת על אף שהוא היה מוכן לקנות\לשלם 50% פחות ממה שהיה המחיר כמה ימים לפני כן.

לסיכום..

אני הייתי מתייחס בזהירות לפרסומים השונים של עליה או ירידה במחיר הדירות. באופן אישי אני חושב שאנחנו נמצאים קרוב לפיק הגבוה אך כפי שאתם יודעים

הנבואה ניתנה לשוטים

אם אתם בצד של הקונים – אני הייתי ממתין (הכוח אצל הקונים) אך לוקח בחשבון שאולי בעתיד יהיה קצת יקר יותר.

אם אתם בצד של המוכרים – כאן הקביעה מה לעשות היא קצת יותר בעייתית (שוב, הכוח אצל הקונים).

מה שבטוח זה שרק לאורך זמן נדע את הכיוון של מחירי הנדל”ן.

וזיכרו, אני תמיד בעד לקנות ניירות ערך סחירים על פני קירות.