רובוטים פיננסים בפעולה

ספק גדול אם אותם 24 סוחרים אמריקאים, שהובילו להקמת וול סטריט במרץ 1817, כיוונו לאותה מפלצת פיננסית שנוצרה היום. מפלצת עם חיים משלה שמקפיצה ומפילה את הבורסות בכל העולם תוך לעיתים ניתוק מושלם ממה שמתרחש בעולם האמיתי.

זה לא סוד שהבורסה בעשור האחרון איבדה כמעט כל קשר עם המתרחש בעולם האמיתי. זה קרה בעיקר אחרי הזרמת כמויות עתק של כספים לבורסות הישר ממדפסות הבנקים מרכזיים ברחבי העולם. בזמן שבבורסות הסוחרים חגגו, נראה שהאזרח הקטן לא הצליח לעבור את הסלקציה בכניסה לאותה מסיבה. מחקר שנעשה לאחרונה בבריטניה מצא ש40% מבעלי המניות הבריטים הם בסך הכל מהווים 5% מהעשירים ביותר באוכלוסיה.

את התסכול הגדול שנוצר בעקבות הפער בין מצבם של הסוחרים בכסף למצבם של הסוחרים בסחורות אמיתיות או האזרח הפשוט, אפשר היה למצא בהתממשותם של תרחישים שעד לפני עשור נחשבו דימיוניים – מבחירתו של טראמפ לנשיאות בארה”ב, דרך רוב מכריע בפריפריה הבריטית בעד הברקזיט, עלייתן של מפלגות ימין קיצוני באירופה ועד נהרות של פליטים ששטפו ועדיין שוטפים את העולם. רוב המאורעות התרחשו כאקט של מחאה המונית או מצב של חוסר ברירה בגלל המצב הכלכלי.

הניתוק בין הבורסות לבין העולם האמיתי קפץ מדרגה נוספת בשבוע שעבר, כאשר הבורסה האמריקאית צנחה במהירות חסרת תקדים בתוך מספר ימים. ביום שני הגיעה הירידה לקצב שהזכיר תגובה לארוע אפוקליפטי של קריסת בנק גדול, למרות שבשטח לא קרה שום דבר דרמטי. החשוד המרכזי בירידות היו המחשבים.

שר האוצר האמריקאי, סטיב מנוצ’ין, טען שהמחשבים “השפיעו באופן ודאי על הצניחה של הדאו ג’ונס בשיעור 1,175 נקודות”. אותם מחשבים הם מכונות עוצמתיות שמבצעות הוראות קנייה ומכירה בבורסות על פי אלגוריתם שהוכתב להן מראש. לעיתים מדובר בכמות אדירה של פעולות בזמן קצר, מה שמותיר את הסוחרים בשר ודם ללא שום יכולת אמיתית להתחרות מולן.

מה שמחזק את הטענה לכך שהמכונות גרמו לנפילה הגדולה, היא עצם העובדה שהירידות היו בקצב זהה כמעט בכל הסקטורים, ללא קשר למצב הסקטורים. כלומר אפשר להגיד בסבירות גבוהה שלא הופעל שיקול דעת אנושי בבחירת פקודות המכירה, ולא היה גם שום הגיון כלכלי בנפילה דומה בכל הסקטורים אילו היו אלה סוחרים אנושיים שהיו מבצעים את הפעולות.

התופעה הזו של מכונות ש”משתלטות” על המסחר הולכת ומתפשטת בקצב מסחרר. מחקר שנערך לאחרונה ב Business Wire מצא שקרוב ל -8.8 טריליון דולר של נכסים פיננסיים בעולם נשלטו על ידי אלגוריתמים למסחר החל מ -2016, וכי נתון זה צפוי לגדול בשיעור שנתי ממוצע של 8.7%, ויגיע ל -18.2 טריליון דולר ב -2025. בדוח של ג’יי.פי מורגן שפורסם בשנה שעברה נמצא שהסוחרים האנושיים, שמקבלים החלטות השקעה על פי שיקול דעת שמבוסס על ניתוח קפדני של יסודות העסק, מהווים רק כ -10% מסך כל היקף המסחר במניות.

פעם לפני עשרות שנים עוד אפשר היה להצביע איכשהוא על הבורסה כמי שתפקידה העיקרי הוא לאפשר למשקיעים לגייס דרכה כסף. היום היא הפכה כבר בעיקר למכונה לייצור כסף מכסף של אלה שיש להם הרבה כסף. וכשיש מספיק כסף אפשר לתת למכונות לעשות את העבודה בשבילך. את התוצאות נראה סביר להניח בעוד כמה ארועים “דמיוניים” שיתרחשו בעתיד בעולם.

.

המאמר נכתב ע”י ערן הילדסהיים

מתוך הבלוג – הכלכלה האמיתית