ביטקוין, קריפטו, כרייה, ועוד מילים מוזרות

כמה מילים כבר נאמרו ונכתבו על המטבעות הדיגיטליים?! המון

חסידי התחום, ויש לא מעטים כאלו, הסבירו לנו ששם העתיד. כולם “כורים” מטבעות במרחב הדיגיטלי ומספרים כמה טוב להם ואיזה רווחים עצומים הם רושמים מדי יום.

הרעיון הבסיסי אולי נחמד.. הוצאת הבלעדיות על מנגנון הכסף מידי הבנקים. אך מסתבר שהוא מאוד בוסרי ומאוד לא יציב.

אני טוען, בזהירות, שבדיוק כמו שבמרחבי האינטרנט הרגולוציה על התוכן שואפת לאפס כך גם כל נושא המטבעות הדיגיטליים – הרגולציה חלשה (עד לא קיימת), הפיזור רב מדי, אנונימי מדי ולכן התוצאות עלולות להיות הרסניות.

אז נכון, מי שקנה ביטקוין ב – 5 דולר או 100 דולר או 1000 דולר – מורווח היום יפה מאוד כאשר המטבע המפורסם ביותר שווה היום 3,500 דולר.

אולם מה קרה עם אותם משקיעים\אנשים\פתאים\חסידים שקנו ביטקוין ב – 19,000 דולר? ב – 15,000 דולר? ב – 10,000 דולר?

נראה שהם כבר בסוג של צרה.

התהליך מאוד מזכיר לי את בועת האינטרנט של סוף המילניום ותחילת שנות ה – 2000. גם אז צצו לעולם כל מיני הגדרות חדשות להשקעות, ביטויים חדשים וחסידי “עולם חדש”.

כל עולם המושגים של המטבעות הדיגיטליים יצר גל התעניינות שהתעצם ותמך בגל עולה ועולה של ערכו של המטבע. בעיקר והמפורסם ביותר – הביטקוין.

תחום המטבעות הדיגיטליים כולו נקרא קריפטו ועל מנת שיהיה לך מטבע אתה יכול לקנות אותו או לכרות אותו. בדומה לכריית פחם רק שבמקרה הנ”ל הכל ממוחשב ואין צורך להתלכלך.

כל העסק צבר תאוצה ובדומה לכל בועה המצטרפים האחרונים שילמו את המחיר.

בדוגמא של הביטקוין, האחרונים שילמו מחיר של מעל 19,000 דולר למטבע הקריפטוני וזה קרה ממש לפני שנה בדצמבר 2017. היום מחירו של המטבע עומד על 3,500 דולר. יותר מ 80% ירידת ערך בשנה.

אם אתם חיים בעולם ההשקעות (או לא) אתם בטח מבינים שלכל דבר בחיים יש משוואת סיכוי וסיכון.

אם החלטתם ליטול סיכון שזר לכם – לימדו את הנושא עד כמה שניתן והכי חשוב – אל תילכדו במלכודת התשואות הגבוהות או התשואות הבטוחות. זה נכון לנדל”ן, זה נכון למניות, זה נכון לאגרות חוב וזה נכון למטבעות דיגיטליים.

אני באופן אישי לא אוהב להשקיע במקום שאני לא יכול לנתח את אופיו או לחלופין להשקיע במקום בו איני יכול לקבל תשובות על מהות ההשקעה. אני גם לא אוהב להשקיע כסף שלא יכול להפוך למזומן כבר מחר בבוקר.

ושוב, אם החלטתם ליטול סיכון אז הכי חשוב – אני בעד שיהיה מדוד ומידתי.