איך יתכן אג”ח בתשואה שלילית

השבוע קיבלתי אי-מייל מעניין.

נשאלתי האם יש לי בעיות עיניים. שולח המייל טען שכנראה יש לו בעיות עיניים ותהה אם זה המצב גם אצלי.

לטענתו, הוא השתכנע שיש לו בעיות ראיה לאחר שהסתכל על צג המחשב וראה תשואה שלילית באגרות חוב. הוא סגר את המסך ואת המחשב והלך לנוח. למחרת היום הוא שוב נכנס לאתר הבנק ואז למחלקת אגרות החוב ושוב ראה אגרות חוב בתשואה שלילית.

בעיות עיניים אין לו.

הוא שלח לי מייל עם תהייה – האם יתכן שנסחרת אגרת חוב בתשואה שלילית. התשובה הקצרה היא – כן!

נעשה סדר קצר..

קנית אג”ח כמוה לתת הלוואה. נתתי הלוואה – אני רוצה ריבית. כמה ריבית? זה נתון למשא ומתן. פרט לריבית אני גם רוצה את כספי בחזרה – אם בתשלומים ואם בפעימה אחת בתקופה ידועה וברורה.

מחיר אגרות החוב הנסחרות בבורסה מגלמות בתוכן את הריבית, את זמן החזר הכסף וכמובן את הסיכון הגלום במקבל ההלוואה והאם יתכן שלא יחזיר לי את הריבית ואת הקרן.

השם המקצועי \ הבורסאי – תשואה לפדיון. זאת אומרת – שאם התשואה לפדיון היא 1% אזי עד סוף חיי אגרת החוב שבמהלכה אקבל ריבית ובסוף ההליך גם את הקרן – סה”כ ריבית מהעסקה (תשואה לפדיון) = 1%.

אם ציבור המשקיעים קונה  אגרת חוב בכל מחיר (במחירים שהולכים ועולים, הולכים ומתייקרים) אז יתכן מצב בו התשואה לפדיון תהיה שלילית. כימות הנתונים – ריבית, זמן ההחזר והסיכון הגלום – מייצרים תשואה שלילית שעלולה לגרום למשקיע הפסד. או במילים אחרות – יגרמו למשקיע לשלם במקום לקבל. מוזר – אך קיים.

אז למה זה קורה? יש מקרים בהם נחפש איפה והיכן נפסיד הכי פחות.

למשל – אם אחזקת כסף בעובר ושב תגרום להפסד ריאלי של חצי אחוז והשקעה של הכסף באג”ח עם תשואה שלילית לפדיון של 0.1%-  אזי יש הגיון להחזיק את אגרת החוב.

מדובר בעצם בתוצרי לוואי של המשבר משנת 2008 שהביא עימו רמות ריבית הולכות ויורדות, הולכות ונעלמות, עד למצב של ריביות שליליות (של הבנקים המרכזיים) בחלק ממדינות אירופה.

עד היום אנו חווים את שיירי המשבר ההוא.