מדריך למשקיע המתחיל

לא קל למצוא מקורות מידע אמינים על השקעות. אני זוכר את עצמי כמשקיע צעיר, שכל מה שהוא יודע זה שהוא מתעניין בעולם ההשקעות, תועה בדרכי בין “ניתוח טכני”, לרשימות תפוצה ולשאר מרעין בישין שהיו עולים לי לא מעט כסף.

עם השנים מצאתי אופן השקעות שמתאים לי, ושאני מאמין באמת ובתמים שהוא יניב עבורי ועבור לקוחותיי פירות בעתיד.

לקח לי המון זמן ומאמץ לפתח את גישת ההשקעות שלי, עם טעויות רבות וחיפושים רבים.

מתוך מטרה לחסוך אפילו לאחר מכם את השנים שבזבזתי רציתי לתת כמה טיפים למי שמתחיל ללכת בדרך הזו. ככה הייתי מדריך אדם כמוני להיכנס לעולם ההשקעות:

פתחו הבנה של התאוריה והפרקטיקה מאחורי הערכת שווי לחברות. אין צורך להיכנס לפרטי הפרטים של התאוריה – אבל הבסיס שימושי מאוד ומהווה “שפה משותפת” עם עולם ההשקעות. מקור לא רע שאני ממליץ עליו הוא הספר “המדריך להערכת שווי חברות” שזמין לקריאה באינטרנט.
רשות – קחו קורס אונליין של דמודראן בהערכת שווי (Valuation) או במימון חברות (Corporate Finance). דמודראן הוא מרצה מצוין ואדם מדהים שמשתף משאבים בחינם באתר שלו שפשוט שווים זהב. כמעט כל הערכת שווי מקצועית מפנה לאתר שלו בו יש הערכות לבטא לפי ענף ולמשאבים רבים אחרים שהוא מספק. אני אישית צפיתי בקורסים שלו מספר פעמים במהלך השנים, וקיבלתי מזה הרבה.
כאן אני מתפצל ממשקיעים רבים אחרים – אין טעם לבזבז זמן בלקרוא ביוגרפיות של וורן באפט או מכתבים שנתיים משנות השישים. השוק של היום הוא לא השוק של אתמול, ובטח לא של שנת 1965. ישנם ספרים נחמדים כמו The little book that beats the market אבל במקרה הטוב הם פשטניים. מה שאני ממליץ במקום הוא פשוט הדבר הבא:
להתחיל לקרוא דוחות כספיים. זה החלק החשוב ביותר, ומהווה את השלב הראשון בתהליך ההשקעה שלכם. כדי להבין איך זה נראה אתם מוזמנים להביט מבט בפרויקט מיפוי המניות בישראל שאני שוקד עליו בימים אלה.
תתמקדו בחברות קטנות בישראל או לכל הפחות חברות שיש לכם יתרון מסוים בהיכרות איתן.
מצאתם חברה מעניינת שעברה סינון ראשוני ומשני ונראית על פי הדוחות מעניינת – מצאו את השלב הבא. כאן היכולת שלי לעזור לכם מוגבלת – אבל הרעיון הוא כזה: יש לכם רשימה מצומצמת של חברות שאתם חושדים שהן מעניינות – תמצאו דרך לקבל “עוד משהו”. למשל בשגריר – דיברתי עם סוכן ביטוח שאמר לי שהוא מעדיף שלקוח שלו יהיה לקוח של שגריר כי דרכים למשל לא עונים לטלפונים והם נאלצים לקבל טלפונים מלקוחות בשעות הקטנות של הלילה. דרך קלאסית נוספת היא פגישות עם הנהלות, מתחרים, ספקים – כל מה שיעזור לכם להבין מה קורה בתעשייה. תהיו יצירתיים ואפילו קצת חצופים – יש הרבה כסף על השולחן.

שמרו על אוזניים פתוחות – אפילו נהג המונית שלכם שמדבר רק על ביבי יכול להגיד משפט או שניים שיעזרו לכם למצוא את “הדבר הבא”. כך גם הבחור לידכם באוטובוס או הקולגה. כל אחד מהם יכול להיות מקור מידע מדהים או אפילו לקוח, אם תבחרו ללכת לכיוון הזה.
כשאתם מוצאים משהו טוב, שעובר את כל הבדיקות – תבינו שזה עניין דיי נדיר – ותדעו לשים מספיק כסף כדי לקבל “פיצוי” על הטרחה שלכם. מנגד – כמובן שאל תשימו כסף שאתם לא מסוגלים לאבד.
תהיו סקפטיים מאוד לגבי עצות השקעה שאתם מקבלים – בין אם זה מחבר, מעיתון, מפורום או מבלוג (כולל שלי כמובן). בעבר חטאתי בעצמי ב”העתקה” של רעיונות מאחרים בלי מספיק מחקר – במבט אחורה בוודאות זה עשה לי יותר נזק מתועלת. תאמינו לי שהלקח הזה נרשם בדם.
תבינו שהתשואה העודפת שלכם לא מגיעה יש מאין – היא מגיעה מעבודה קשה, מיצירתיות ומתרגול. אם אתם נהנים מעולם ההשקעות כמוני, זה עיסוק נהדר שנמשך לכל החיים.
בהצלחה !

/

נכתב ע”י שלומי ארדן

מתוך הבלוג השקעות עם שלומי ארדן