פרחים בקנה נפט בצריח

זהב שחור. כך קוראים לו!

לפני 15 שנה מחיר נפט דיגדג 150 דולר לחבית. היום מחיר הנפט מדגדג את ה – 20 דולר לחבית. מלמטה.

הסיבות להתדרדרות המחיר הן רבות ומגוונות אולם כדאי להבין שעיקרן, לפחות לשנים הקרובות, הן פוליטיות. המלחמה הכלכלית בין מפיקות הנפט בעולם ובעיקר בין רוסיה לערב הסעודית על נושא הנפט פוגעת אנושות במחיר.

כמובן שאם נוסיף על כך את משבר הקורונה, שעצר טיסות (ירידה של 80% בתעופה האזרחית בעולם) והאט משמעותית שימוש בתחבורה צורכת בנזין, ניתן להבין שהלחצים על המחיר מובנים.

היום אנו נמצאים במצב כאילו בקרוב ישלמו על מנת לצרוך נפט. החביות מלאות, המאגרים מלאים, מלאי החירום מלאים ובארות הנפט ממשיכים להזרים על פני הכדור שלנו עוד ועוד נפט. 

חלק מהדיווחים מדברים כי מתחת ל – 20 דולר לחבית זה לא כלכלי להפקה. 

המסחר בעולם על הנפט כבר מזמן אינו קשור לאלו העוסקים בנפט. מדובר בסחורה סחירה לכל דבר ועניין ובעיקר באמצעות חוזים עתידיים ולא בספוט.

לאור המחיר הלכאורה נמוך – הפיתוי להשקעה בנפט גדלה משמעותית וכולם מחפשים את אפשרויות ההשקעה.

המסחר בחוזי נפט עלה משמעותית בחודשים האחרונים וניתן לראות זאת גם במכשירי ההשקעה בישראל (קסם ברנט, תכלית ברנט).

הסבר קצר על רגל אחת על שיטת המסחר בחוזים:

חוזה עתידי משקף מחיר עתידי ולא את המחיר הנוכחי ולכן, אם מחיר הנפט עולה היום ב – 5% זה לא אומר בהכרח שכך גם החוזה העתידי.

אם המשקיעים חושבים שמחיר חבית נפט בעוד שנה יעמוד על 30 דולר – זה יהיה מחיר החוזה וזה מה שנשלם. 30 דולר. כמובן שלכל חוזה יש פג תוקף ולכן יהיה צורך לגלגל חוזים בכל עת ולכל גלגול חוזה יש עלויות שככל שהעמיק המשבר הנוכחי כך עלו גם הן.   

ולכן, השקעה בסחורות, המתבצעת באמצעות חוזים, יש משמעויות רבות שלא תמיד נהירות למשקיע הממוצע.

אני באופן אישי לא כ”כ אוהב השקעה בסחורות, מכמה טעמים.

הראשון, אני לא משקיע בחוזים באופן יומיומי ולכן עלי ללמוד כל עסקה ועסקה כל פעם מחדש.

השני, והחשוב יותר, אני טוען כי לא באמת ניתן לנתח מצבה של סחורה. אין לה דוחות כספיים ואין שורה תחתונה.

השלישי, לאור השני, אני רואה פה יותר סוג של הימור מסוים מאשר השקעה נטו.

אני יודע שיהיו כאלה שיחלקו עלי.

שורה תחתונה… האם נפט היום ב – 20 דולר לחבית יהיה 40 דולר בעתיד?

אני נוטה לחשוב שמחיר של 20 דולר לחבית הוא מעניין. האם הוא יגיע קודם ל – 10 דולר ורק אחר כך ל – 40? איני יודע.

למרחק של שנה שנתיים – יתכן ומחיר של 35-40 דולר לחבית יהיה רלוונטי.

זהירות נדרשת.

.

סקירה זו נועדה לשם מסירת מידע בלבד, ובשום אופן אין לראות בה חוות דעת, הצעה, המלצה או יעוץ לרכישה ו/או החזקה ו/או מכירה של ניירות ערך ו/או הנכסים הפיננסיים המתוארים בה. הסקירה מתבססת על מידע אשר פורסם לציבור, אשר גיא חזן – יועץ השקעות סבר כי הוא מהימן וזאת מבלי שביצע בדיקות עצמאיות לבירור מהימנות, דיוק ושלמות המידע. המידע המופיע בסקירה זו אינו מתיימר להכיל את כל המידע הדרוש למשקיע פוטנציאלי ואינו מתיימר להוות ניתוח מלא של כל העובדות והפרטים המופיעים בו. המידע, הפרטים והניתוח המפורטים, לרבות הדעות המובאות, בסקירה זו, עשויים להשתנות ללא מתן הודעה נוספת. סקירה זו היא על דעת הכותב בלבד ומשקפת את הבנתו ליום כתיבתה. סקירה זו אינה מהווה תחליף, בשום צורה שהיא, לייעוץ/שיווק השקעות המתחשב בנתוניו וצרכיו המיוחדים של כל אדם. גיא חזן – יועץ השקעות לא יהיה אחראי, בכל צורה שהיא, לכל נזק ו/או הפסד שייגרם כתוצאה משימוש בסקירה זו, ככל שייגרם כזה, וכן הוא אינו יכול לערוב ו/או להיות אחראי למהימנות, דיוק ושלמות המידע המפורט בסקירה זו. גיא חזן – יועץ השקעות, עשוי לייעץ ללקוחותיו להחזיק בניירות ערך ו/או הנכסים הפיננסיים הנכללים בסקירה זו, ככל שמפורטים כאלה, מעת לעת, לפני פרסום הסקירה, בזמן פרסומה ולאחר פרסומה. גיא חזן – יועץ השקעות אינו מתחייב ואין בסקירה זו משום התחייבות להשגת תשואה כלשהי או רווח כלשהו כתוצאה מכל סוג של פעולה בהתאם לאמור בסקירה זו.