מתי תגיע ההתאוששות ואיך זה יראה

יש סוג של וודאות ששנת 2020, שהיתה הבטחה גדולה, כבר לא תהיה חיובית. הערכות הרווחות הן שהמשק הישראלי ירשום צמיחה שלילית של 5%. זה יהיה משעשע לבחון את השווקים מה יקרה אם הערכות יחלו להשתנות לפחות מכך. סביר להניח שנראה תנועה חיובית בבורסה אל מול משקיעים שלא יבינו (שוב?) איך המצב רע והשוק עולה.
כמובן שאם הערכות ינועו לצמיחה שלילית חזקה יותר – הבורסה תגיב בהתאם.

ועדיין, מאחר ושנת 2020 כבר אבודה והשווקים תמיד בוחנים את הטווח הארוך, המבט הוא אל שנת 2021.
הדבר הראשון לו מצפים הוא התאוששות ברמת האבטלה. הידרדרות המשק לשיעורי שיא באבטלה – מעל 25% – לא יכולה לאפשר חזרה לצמיחה. אז ציפיות השחקנים בשוק מדברות על שיעורי אבטלה נמוכים משמעותית שינועו בין 5-7 אחוז. ועדיין, רמת האי וודאות גבוה.
סוגיה נוספת, הנכונה לעולם כולו, היא החזרה האיטית מאוד של התיירות לחיינו. התיירות בעולם נפלה במעל 80% ויש כאלה שיטענו לרמה אפס, ומאוד קשה להעריך היום מתי המגזר יתאושש וזה יפריע לחזור לשיעורי הצמיחה לרמת תרום קורונה.
הציפיות בשווקים הן שגם הרגולטורים יעזרו להתאוששות. הממשלות דואגות לנזילות רציפה והציפיה היא שהבנקים המרכזיים יניעו את המהלך לעבר ריבית שלילית. אכן מהלכים היסטוריים.
כמו שכתבתי בעבר, הרצון לעמידה ביעדי אינפלציה בישראל סביב 1-3 אחוז לא עמד במבחן המציאות והיום יעדי אינפלציה כאלו הן חלום. יש דיבור כבר על מעבר למצב דיפלציוני. דיכוי הביקושים, לאור המצב, לא ישאיר ברירה. כנראה.


אז השווקים הפיננסים החלו להיצבע ירוק בזמן שהמראות והחדשות מהעולם כולו היו נוראות ואנשים מתו באלפיהם. ואז עלתה השאלה מדוע זה קורה.. אז שוב אני כותב – השווקים מסתכלים ובוחנים את המצב קדימה. מצב עתיד. לא עבר ולא הווה.
הפעולות המהירות של הרגולטורים עזרו למשקיעים להרים את הראש ולראות נקודות חיוביות וכמובן ככל שהזמן חלף וראינו סוג של עצירה מסוימת בוירוס הקורונה מה שבהחלט תרם לרוח החיובית שהחלה לנשוב באזור.


לשאלה מי יממן את כל הכסף שהרגולטור שופך לשוק – הנפקות חוב למשך שנים קדימה אותם ישלמו ילדינו. ואם לא יהיה מי שישלם – הבנק המרכזי ישתתף באירוע וירשום שיק.

המונחים שעמדו על הפרק של איך תיראה ההתאוששות עמדו על V, U, L.

אף אחד לא רוצה התאוששות L – זה אומר מיתון מתמשך.

משהו מצחיק שמעתי לאחרונה מדבר על התאוששות נייק. דמיינו את הסמל של נייק – ככה תיראה ההתאוששות בעולם – איטית ורציפה.

.

סקירה זו נועדה לשם מסירת מידע בלבד, ובשום אופן אין לראות בה חוות דעת, הצעה, המלצה או יעוץ לרכישה ו/או החזקה ו/או מכירה של ניירות ערך ו/או הנכסים הפיננסיים המתוארים בה. הסקירה מתבססת על מידע אשר פורסם לציבור, אשר גיא חזן – יועץ השקעות סבר כי הוא מהימן וזאת מבלי שביצע בדיקות עצמאיות לבירור מהימנות, דיוק ושלמות המידע. המידע המופיע בסקירה זו אינו מתיימר להכיל את כל המידע הדרוש למשקיע פוטנציאלי ואינו מתיימר להוות ניתוח מלא של כל העובדות והפרטים המופיעים בו. המידע, הפרטים והניתוח המפורטים, לרבות הדעות המובאות, בסקירה זו, עשויים להשתנות ללא מתן הודעה נוספת. סקירה זו היא על דעת הכותב בלבד ומשקפת את הבנתו ליום כתיבתה. סקירה זו אינה מהווה תחליף, בשום צורה שהיא, לייעוץ/שיווק השקעות המתחשב בנתוניו וצרכיו המיוחדים של כל אדם. גיא חזן – יועץ השקעות לא יהיה אחראי, בכל צורה שהיא, לכל נזק ו/או הפסד שייגרם כתוצאה משימוש בסקירה זו, ככל שייגרם כזה, וכן הוא אינו יכול לערוב ו/או להיות אחראי למהימנות, דיוק ושלמות המידע המפורט בסקירה זו. גיא חזן – יועץ השקעות, עשוי לייעץ ללקוחותיו להחזיק בניירות ערך ו/או הנכסים הפיננסיים הנכללים בסקירה זו, ככל שמפורטים כאלה, מעת לעת, לפני פרסום הסקירה, בזמן פרסומה ולאחר פרסומה. גיא חזן – יועץ השקעות אינו מתחייב ואין בסקירה זו משום התחייבות להשגת תשואה כלשהי או רווח כלשהו כתוצאה מכל סוג של פעולה בהתאם לאמור בסקירה זו.