מה קורה כשמפספסים את הימים הטובים ביותר בשוק המניות?


כשהמדדים נהנים מימי עליות אני תוהה: כמה אנשים החמיצו את התקופה הזו? לא מעט משקיעים בחרו למשל למכור מניות במשבר הקורונה האחרון ואין ספק שהמחשבה על מכירה עברה במוחם של משקיעים רבים נוספים.

נניח שהחלטת שהמשבר עבר או שהגרוע מכל כבר מאחורינו וזה הזמן לחזור לשוק. מכרת כשירד והחלטת לחזור כשעלה. בחרת אסטרטגיה!

זו בדיוק הטעות הפטאלית של מרבית המשקיעים שהיא היא ההבדל העצום בביצועי תיק ההשקעות לאורך זמן.

עשרת ימי שינוי

נעשו מחקרים רציניים ומעמיקים על אסטרטגיית ניהול תיק ההשקעות  ובמבט לאחור על התקופה של 20 שנה מיום 1 בינואר 1999 ועד 31 בדצמבר 2018, אם פספסת את עשרת הימים הטובים ביותר בשוק המניות, התשואה הכוללת שלך נחתכה לחצי. זה הבדל משמעותי. 10 ימים בלבד במשך שני עשורים!

ניתן לזהות שלא צריך לפספס הרבה ימים טובים כדי להיחשף להשפעה השלילית.

אם פיספסת את 20 הימים הטובים ביותר בשוק ב 20 השנה שנמדדו התשואה של תיק ההשקעות עברה מחיובית לשלילית. במדידה של 15 שנה שהתסתיימו בסוף שנת 2018 התשואה של ספ500 ( 500P&S) עמדה על כמעט 8% ואם פיספסת את 10 הימים הטובים ביותר באותה תקופה – התשואה של תיק ההשקעות נפלה למינוס של כמעט 3%.

הזמן עושה את שלו

מסתבר שיש המון משקיעים שמחמיצים את הימים הטובים ביותר בשוק. המחקרים מראים שתשואת המשקיעים הממוצעים\חכמלוגים נמוכה משמעותית מתשואת ספ500. ב 20 השנה שהסתיימו בסוף 2017 הציגו תיקי ההשקעות הנ”ל תוצאות נמוכות והחכמולוגים שניסו לתזמן את השוק הציגו הפרש שלילי, בין ביצועי המדד לביצועיהם, של כמעט 42%. זה לא פיספוס נקודתי של נקודת אחוז או שתיים – זה כישלון.

המחקרים מציגים כיצד החמצה של כמה מימי השוק מביאים לביצועי חסר לאורך זמן. המשקיע יכול לבחור גם שלא להיות בשוק בכלל ואז לא להיות מודאג מהימים הפחות נעימים שלא לדבר על הימים הרעים ממש בהם יש דם ברחובות. חודשי הקורונה כדוגמא – אז צנחו המדדים בעשרות אחוזים בזמן קצר מאוד.

אך אם בחרתם להנות מנפלאות התשואה שבשווקים הפיננסים עליכם להיות מוכנים לספוג הכל. לצחוק כל הדרך כאשר השוק טוב ולדעת לנשוך שפתיים כשהשוק רע, אפילו רע מאוד.

עוד הציג משבר הקורונה את אחת ממסקנות מחקרים נוספים – הימים הטובים ביותר בשוק מגיעים אחרי הימים הרעים ביותר.

על פי המחקר של ג’יי.פי מורגן, שישה מתוך 10 הימים הטובים ביותר התרחשו בתוך שבועיים מעשרת הימים הגרועים ביותר.

ניתן ללמוד שכאשר המשקיעים ידעו את הנתונים הנ”ל ועשו בהם שימוש מושכל – הם קטפו את פירות השוק\תשואה ואם אתה רוצה לשפר את ביצועי תיק ההשקעות כדאי לחכות עד יעבור זעם בימים הרעים. בשורה התחתונה: אל תחמיצו את הימים הטובים של השוק!

.

סקירה זו נועדה לשם מסירת מידע בלבד, ובשום אופן אין לראות בה חוות דעת, הצעה, המלצה או יעוץ לרכישה ו/או החזקה ו/או מכירה של ניירות ערך ו/או הנכסים הפיננסיים המתוארים בה. הסקירה מתבססת על מידע אשר פורסם לציבור, אשר גיא חזן – יועץ השקעות סבר כי הוא מהימן וזאת מבלי שביצע בדיקות עצמאיות לבירור מהימנות, דיוק ושלמות המידע. המידע המופיע בסקירה זו אינו מתיימר להכיל את כל המידע הדרוש למשקיע פוטנציאלי ואינו מתיימר להוות ניתוח מלא של כל העובדות והפרטים המופיעים בו. המידע, הפרטים והניתוח המפורטים, לרבות הדעות המובאות, בסקירה זו, עשויים להשתנות ללא מתן הודעה נוספת. סקירה זו היא על דעת הכותב בלבד ומשקפת את הבנתו ליום כתיבתה. סקירה זו אינה מהווה תחליף, בשום צורה שהיא, לייעוץ/שיווק השקעות המתחשב בנתוניו וצרכיו המיוחדים של כל אדם. גיא חזן – יועץ השקעות לא יהיה אחראי, בכל צורה שהיא, לכל נזק ו/או הפסד שייגרם כתוצאה משימוש בסקירה זו, ככל שייגרם כזה, וכן הוא אינו יכול לערוב ו/או להיות אחראי למהימנות, דיוק ושלמות המידע המפורט בסקירה זו. גיא חזן – יועץ השקעות, עשוי לייעץ ללקוחותיו להחזיק בניירות ערך ו/או הנכסים הפיננסיים הנכללים בסקירה זו, ככל שמפורטים כאלה, מעת לעת, לפני פרסום הסקירה, בזמן פרסומה ולאחר פרסומה. גיא חזן – יועץ השקעות אינו מתחייב ואין בסקירה זו משום התחייבות להשגת תשואה כלשהי או רווח כלשהו כתוצאה מכל סוג של פעולה בהתאם לאמור בסקירה זו.