איפה ישקיע ג’ו ביידן ואיפה ישקיע טראמפ

ממש עוד מעט הבחירות לנשיאות ארה”ב וכל העולם בטלטלה מי יקח את הקופה. בכל זאת, מדובר במעצמה הגדולה והחזקה בעולם כיום. האם טראמפ יצליח להיבחר לכהונה שניה או שג’ו ביידן יצליח להדיחו. אני ממש לא יודע מה יהיו התוצאות. גם הסקרים לא ממש נותנים נחת – כמו לפני 4 שנים אז הסקרים ניבאו ניצחון סוחף להילרי קלינטון וכולנו יודעים מה קרה.

ועדיין, מבלי לדעת מי ינצח, לאור המצב העולמי במלחמה בקורונה, אני לא רואה שינוי רדיקלי בתזוזת השווקים רק כי הנשיא המכהן ינצח או יפסיד.

המגיפה שבאה לעולם מסין לוקחת את מלוא תשומת הלב והצורך לטפל בה ולטפל בהשלכותיה מצמצמים את ההשפעה של הנשיא הנבחר. לפחות בטווח הקצר.

אני לא אמת יודע איפה ישקיע דולנד טראמפ ואיפה ישקיע ג’ו ביידן אך לאור הצהרותיהם של השניים ולאור השתייכותם הפוליטית ניתן לזהות בזהירות איזה אפיקים וסקטורים יכולים לככב ואיזה לדעוך.

אם טראמפ ניבחר בשנית – השווקים יודעים מה היה פה ב-4 השנים האחרונות וכידוע – השווקים אוהבים וודאות. לצד זה, טראמפ אינו שש לשפוך עוד כסף לשוק וחבילת התמריצים שלו, על אף גודלה, קטנה מזו של מתחרהו. וכפי שרואים – השווקים צמאים לכסף והרבה. טראמפ גם חסיד של הכלכלה הפשוטה, נדל”ן, נשק, טבק, מפעלים מזהמים, הימורים, נפט וכדומה.

לטראמפ אין בעיה להתנגש בסין ולהשיג עבור האמריקאים תנאי סחר טובים יותר.

עוד שינוי חד שטראמפ מעוניין ליזום הוא פתיחת שוק הרשתות החברתיות לאחריות חברתית וחשיפה לתביעות כך שחברות כמו פייסבוק או טוויטר יהיו כמו כל גוף תקשורת.

מנגד, ביידן, מייצג מגזר הדוגל בשינוי – כלכלה חדשנית, הפחתת זיהום, אנרגיה נקיה, טכנולוגיה, צמצום באחזקה בנשק ועוד.

בנוסף, המפלגה הדמוקרטית לוחצת על הזרמת כסף נוסף לשווקים הרבה מעל ההצעה של הרפוליקניים.

בעניין מלחמת הסחר – אני לא רואה את ביידן נוהג באגרסיביות אל מול הענק הסיני.

עוד על בחירת ביידן – יהיה שלב לימוד חשוב וארוך אודות הקורונה והשפעותיה על הבריאות של האמריקאים, על הכלכלה האמריקאית ועל העולם ויחסי הגומלין בין ארה”ב לעולם.

אני יהמר בזהירות שאם טראמפ יבחר יהיה לו הרבה יותר קל ליישם את מדיניותו הן בגלל אופיו והן בגלל ההמשכיות שיש בכהונה רצופה של נשיא והיעדר משקולת בעוד 4 שנים בבחירות הבאות.

מעבר לכך, כל עוד מגיפת הקורונה שולטת בעולם יהיה צורך בפעילות ממשלתית אגרסיבית וכלל לא משנה מי ייבחר.