פנסיונר צעיר – תיק השקעות בוגר

אני מכיר לא מעט כאלה. פנסיונרים שאינם בהכרח בגיל פנסיה שמשקיעים את כספם בבורסה.

הפנסינורים הצעירים פרשו ממערכות גדולות כגון משרדי ממשלה שונים (ביטחון, בריאות, חינוך) או שפרשו זה עתה מעבודתם בחברות ממשלתיות גדולות (רפאל, נמל, תעשיה אווירית) ונפגשים עם כספי פרישה גבוהים ללא ידע אמיתי מה ואיך פועלים וכיצד משקיעים את הכסף.

אתן דוגמא על לקוחה שלי, פורשת מערכת הבריאות שקיבלה לא מעט כסף בפרישה. הלקוחה שלי מומחית בטיפול באנשים ולא בטיפול בכסף ולכן שכרה את שרותיי.

טיפול בתיק השקעות דורש הכרות אישית עם הלקוח ועבודה צמודה איתו. הוא דורש הכרות טובה עם אופיו, עם רצונותיו ושאיפותיו וכן הוא דורש להתאים את אופי תיק ההשקעות לסיכון הנדרש והנכון.

לאור זאת, אני לא מבין את אלו שהרגע קיבלו כספי פרישה ומחליטים “לשחק” במניות כאילו הם אינדיאנים בני 20. בשורה התחתונה הם מפסידים אלפי שקלים, ולפעמים עשרות ומאות אלפי שקלים, רק כי היו בטוחים שהם יודעים מה הם עושים.

הלקוחה שלי יודעת שאינה מבינה בשווקים הפיננסים אך מבינה שעל מנת לייצר רווח יש צורך בנטילת סיכונים, במבוגר אחראי ובאורך רוח. כל שהיא רוצה זה לשמר את כספה פלוס רווחיות מסוימת בהתאם לסיכונים המתאימים לה. מה שנקרא תיק השקעות בוגר.

שנת 2020 – שנת קורונה – היא דוגמא נהדרת לניהול סיכונים מושכל ואיך תיק השקעות בוגר עושה את העבודה.

לא מעט משקיעים חיסלו את השקעתם בשיא המשבר כי חששו לכספם. זה מובן. במקרה של הלקוחה שלי – ייעצתי לא לממש אחזקות ולנשוך שפתיים עד יעבור זעם.

האם ידעתי שהשוק יתקן את עצמו כ”כ מהר? לא. אך הכרתי את הלקוחה שלי היכרות אישית וצמודה וידעתי שהיא בהחלט יכולה לספוג את השוק השלילי באותה עת. לספוג ירידות שערים הן ברמה הפסיכולוגית והן ברמת ההפסד על הנייר.

נכון להיום תיק ההשקעות של הלקוחה שלי גבוה יותר ממה שהיה טרם המשבר.

עם זאת ראוי לציין שיש משקיעים שלא עמדו בלחץ. השוק הכריע אותם. הם נלחצו, נשברו ומכרו. הם ביצעו פעולות שליליות בשיא המשבר וקיבעו הפסדים. עוד יותר מכך, כשהשוק החל לעלות על פסים חיוביים הם רצו לחזור ובכך בעצם הם חטאו פעמיים. בפעם הראשונה הם מכרו במחירי שפל ובפעם השניה הם קנו את אותם ניירות ביוקר.

לסיום אכתוב שאני מכיר גם פנסיונרים צעירים שפשוט לקחו את כספי הפרישה ובנו עוד קומה בבית או שיפצו והגדילו את המטבח אחרי שנים של המתנה.

.

סקירה זו נועדה לשם מסירת מידע בלבד, ובשום אופן אין לראות בה חוות דעת, הצעה, המלצה או יעוץ לרכישה ו/או החזקה ו/או מכירה של ניירות ערך ו/או הנכסים הפיננסיים המתוארים בה. הסקירה מתבססת על מידע אשר פורסם לציבור, אשר גיא חזן – יועץ השקעות סבר כי הוא מהימן וזאת מבלי שביצע בדיקות עצמאיות לבירור מהימנות, דיוק ושלמות המידע. המידע המופיע בסקירה זו אינו מתיימר להכיל את כל המידע הדרוש למשקיע פוטנציאלי ואינו מתיימר להוות ניתוח מלא של כל העובדות והפרטים המופיעים בו. המידע, הפרטים והניתוח המפורטים, לרבות הדעות המובאות, בסקירה זו, עשויים להשתנות ללא מתן הודעה נוספת. סקירה זו היא על דעת הכותב בלבד ומשקפת את הבנתו ליום כתיבתה. סקירה זו אינה מהווה תחליף, בשום צורה שהיא, לייעוץ/שיווק השקעות המתחשב בנתוניו וצרכיו המיוחדים של כל אדם. גיא חזן – יועץ השקעות לא יהיה אחראי, בכל צורה שהיא, לכל נזק ו/או הפסד שייגרם כתוצאה משימוש בסקירה זו, ככל שייגרם כזה, וכן הוא אינו יכול לערוב ו/או להיות אחראי למהימנות, דיוק ושלמות המידע המפורט בסקירה זו. גיא חזן – יועץ השקעות, עשוי לייעץ ללקוחותיו להחזיק בניירות ערך ו/או הנכסים הפיננסיים הנכללים בסקירה זו, ככל שמפורטים כאלה, מעת לעת, לפני פרסום הסקירה, בזמן פרסומה ולאחר פרסומה. גיא חזן – יועץ השקעות אינו מתחייב ואין בסקירה זו משום התחייבות להשגת תשואה כלשהי או רווח כלשהו כתוצאה מכל סוג של פעולה בהתאם לאמור בסקירה זו.