מי נותן לך שירותי השקעות?

יש לא מעט משקיעים שהגיעו למסקנה שהם יכולים לבד. במרבית המקרים מדובר על אלו שעברו קורס זריז על שקר כלשהו שמלמד איך ניתן להרוויח הרבה כסף בכלום זמן וללא סיכון. כמובן שהניסיון מסתיים במפח נפש גדול ובחור עוד יותר גדול בכיס.

יש אנשים שמראש מוותרים על הניסיון האישי ולא לומדים כלום. אני כן בעד ללמוד ולהרחיב דעת אך אני יכול להבין אותם. היום יום של רובנו הוא טובעני ובדיוק כמו שאנחנו לא מתקנים את הרכב שלנו בעצמנו והולכים למוסך (גם לא טורחים ללמוד זאת) וכמו שאנחנו לא מנהלים את ספרי החשבונות בעצמנו ושוכרים את שרותיו של רואה החשבון – אז גם בהשקעות, גם אם נלמד, כדאי מאוד שיהיה לידנו איש מקצוע.

אז מי נותן לך את שרותי ההשקעות שלך?

נתחיל בזה שהמקצוע מחוייב ברישיון כחוק. בדיוק כמו רישיון של רואה חשבון או עורך דין.

יש 3 סוגי רישיונות (לפי סדר הבכירות): מנהל תיקים, יועץ השקעות, משווק השקעות.

אז מי נותן לך את שרותי ההשקעות שלך (בעלי רישיון):

  1. יועץ השקעות פרטי (אני) – אני בעל רישיון לעסוק בייעוץ השקעות ואני נותן שרותי ייעוץ השקעות וליווי הלקוח שלי מנקודת אפס עד לתיק השקעות מלא וסחיר. אין לי כל גישה לכספו של הלקוח ואני נותן ייעוץ אקטיבי על כל פעולה בתיק ההשקעות, הלקוח שותף לכל החלטה (מי יותר ומי פחות – לפי בחירה), אני זמין כמעט 7\24, אני דואג לעמלות של הלקוח שלי כך שיהיו כמה שיותר נמוכות (כולל מעקב אחר הבנק), אני חופשי לייעץ על כל מוצר שקיים בשוק – בארץ ובחו”ל, איני מקבל עמלות מאף גוף פרט מהשכר שהלקוח משלם לי.
  2. יועץ בבנק – היועץ בבנק הוא בעל רישיון (בדרך כלל היה בנקאי “רגיל” וקיבל מהמעסיק שלו בונוס לצאת ללמוד). היועץ כפוף לבנק ולבנק לפעמים יש רצונות ותפיסות שונות משל הלקוח. הבנק מקבל עמלות הפצה עבור הקרנות שהוא מייעץ ללקוח, הבנק צריך לייצר עמלות וכמה שיותר יותר טוב. טוב לו! ליועץ יש פעילויות נוספות, אלפי לקוחות וצורך לעמידה ביעדים שונים. היו כבר סיפורים על בנקאים שמעלו בכספי הלקוחות שלהם (נכון שמאז מקרה אתי אלון בבנק למסחר, שגנבה 250 מיליון שקל, הבנקים פועלים למזער את היכולת של הבנקאים למעול).
  3. מנהל תיקים – בעל רישיון. יושב בחברה לניהול השקעות כגון פסגות, אלטשולר שחם, הראל ועוד. למנהל התיקים אין קשר עם הלקוח ועיקר התקשורת מתבצעת באמצעות אנשי שיווק\מכירות שמתחלפים כל שני וחמישי ואין להם כל מושג על תיק ההשקעות. הלקוח לא משותף בתהליך ההשקעות אלא נותן למנהל התיקים ייפוי כוח לפעול עבורו. חברה לניהול השקעות מנהלת גם מוצרי בית – קרנות נאמנות או קרנות סל ומוצרים נוספים – ורק אותם היא קונה עבור הלקוחות. שיטת ניהול הכסף היא רוחבית ולא פרטנית – קונים מלאי ניירות ערך ומפצלים אותם בין הלקוחות השונים (זה נקרא: חשבון מפצל). אין יחס אישי לתיק ההשקעות.

לצד בעלי הרישיון יש לא מעט נוכלים. איך מזהים אותם???

נוכל מבטיח הבטחות – תשואה גבוה, נזילות גבוה, מספרים דימיוניים.

עוד סוגי נוכלים: הבטחות להשקיע במט”ח, בנדל”ן בטיחואנה, שיטת השקעות הוליסטיים, מערכת השקעות אלטרנטיביות ועוד.

עוד סוגי נוכלים: אם רק תביא לנו כסף – אנחנו נדע איך למנף אותו לטובתך

אז מה לעשות כשאתה או את מחפשים בעל מקצוע שיעניק לכם שרותי השקעות:

  1. בקשו רישיון בתוקף
  2. לא להתפתות להבטחות ותשואות גבוהות
  3. להשאיר תמיד את הכסף בחשבון שלכם