נפט, זהב ומניות

יש שיגידו שילוב מנצח של השקעה. אני אומר קצת אחרת.

להשקיע במניות זה כאילו פשוט. קונים אמזון ב – 1000 דולר ומוכרים ב – 3000 דולר. תענוג. אז כמו שכתבתי – זה רק כאילו פשוט.

על מנת להרוויח במניות כדאי להבין בלא מעט מספרים, ניתוחים והשקעה של זמן ועקביות וכמובן להבין שלא ניתן להרוויח באופן עקבי בטווח הקצר. כפי שכבר רשמתי במאמר הזה.

ניתוח הדוחות והמספרים מוביל אותנו לתוצאה מספרית שמספרת לנו האם כדאי להיכנס להשקעה.

קניה של מניה היא בעצם קניה של חברה. אם עסקיה טובים – יהיה כדאי להשקיע במניותיה, אם עסקיה צומחים – יהיה כדאי להשקיע במניותיה, אם מניותיה נסחרות עמוק מתחת לשווי שלה – יהיה כדאי להשקיע במניותיה. השווי של המניה, למי שפיספס עד היום, משקף את שוויה של החברה כולה (שווי מניה כפול מספר מניות = שווי חברה).

ניתוח דוחות כספיים הוא אירוע תובעני שדורש ידע, זמן וסבלנות. שלא תהיה טעות – ניתוח דוחות כספיים אינו מבטיח הצלחה בהשקעות. הוא שיטה אחת מיני רבות. אך זה עדיין הבסיס שאיתו אפשר לצאת לקרב. קרב ההשקעה במניות.

בשורה התחתונה – ההחלטה באיזה מניות להשקיע היא פרי של ניתוח מעמיק של עסק עובד, צומח ומייצר והבנה על כדאיות ההשקעה בו.

זהב ונפט..

ככלל, להשקיע בסחורות (כן, זהב זה סחורה) זה אירוע בפני עצמו. צריך לדעת המון נתונים אך יש הבדל מהותי אל מול ההשקעה במניות.

רבים לא יודעים אך לא באמת ניתן לקנות בבורסה את המחיר הנוכחי של המתכת הזהובה או את הזהב השחור. המחיר הנוכחי הוא מחיר הספוט (SPOT) אך העסקאות בשווקים מתבססות על מסחר בחוזים עתידיים ולכן יכולים להיות הפרשי מחיר משמעותיים וזה עוד לפני ששמנו על השולחן הפסדי הון כתוצאה מהפרשים שכאלה. אלא אם תבחר לקנות חבית אמיתית של נפט או מטיל זהב אמיתי – ואז אתה מחזיק בספוט.

אז בעוד שבמניות אנחנו קונים עסק שניתן לניתוח – ההשקעה בסחורות שונה בתכלית. הניתוח נע ונד סביב הערכות מאקרו גלובליות שמאוד קשה להעריך אותן. מאחורי ההשקעה בזהב או בנפט אין דוחות כספיים, אין עובדים, אין ייצור ואין שאיפה לצמיחה. זו הסיבה שאני באופן אישי לא משקיע בסחורות.

הזהב נחשב בעבר כבסיס להון של המדינות אך ההסדר הזה כבר מזמן לא קיים. ישנם משקיעים המחשיבים את הזהב כסוג של בטחון וביטוח לעיתות משבר ואינפלציה. גם זה פסה. שהרי אם איננו מחזיקים בספוט – אז מה שווה הביטוח?!

אני חייב לסייג שאיני מתכוון להשקעה בחברות זהב העוסקות בכריה, מסחר או תכשיטנות. זה לא המקרה.

הנפט, בעיני משקיעיו, שואף לייצג את כלכלת העולם. שהרי אם יש צמיחה ושגשוג השימוש בנפט יעלה ויאמיר וכך גם מחירו. ובעיתות שפל בכלכלת העולם – מחירו ירד. גם במקרה הזה – אכן בעבר היה נכון להתייחס כך לנפט. המעבר לשימוש בגז ובטכנולוגיות נקיות הורידו את קרנות של הנפט כמייצג השגשוג העולמי. אם כי, בשיא משבר הקורונה, שהמחשבה היתה שהעולם הולך לקראת האטה סופר משמעותית, הנפט אכן ירד חדות. לא הספוט – רק החוזים. מדובר באירוע חריג מאוד.

בשורה תחתונה..

השאיפה להשקיע צריכה להתמקד בניירות ערך שניתן לכמת את שוויים (עד כמה שניתן) ולהעריך את העסקים שעומדים מאחור.

השקעה בזהב ונפט מייצגת יותר ספקולציה של משקיעים לגבי אופי התנהגות המחיר ללא התבססות על ניתוח עסקי כלשהו.

וורן באפט אמר פעם שלעולם לא יקבל דיבידנד מהזהב ולכן לא ישקיע.

.

סקירה זו נועדה לשם מסירת מידע בלבד, ובשום אופן אין לראות בה חוות דעת, הצעה, המלצה או יעוץ לרכישה ו/או החזקה ו/או מכירה של ניירות ערך ו/או הנכסים הפיננסיים המתוארים בה. הסקירה מתבססת על מידע אשר פורסם לציבור, אשר גיא חזן – יועץ השקעות סבר כי הוא מהימן וזאת מבלי שביצע בדיקות עצמאיות לבירור מהימנות, דיוק ושלמות המידע. המידע המופיע בסקירה זו אינו מתיימר להכיל את כל המידע הדרוש למשקיע פוטנציאלי ואינו מתיימר להוות ניתוח מלא של כל העובדות והפרטים המופיעים בו. המידע, הפרטים והניתוח המפורטים, לרבות הדעות המובאות, בסקירה זו, עשויים להשתנות ללא מתן הודעה נוספת. סקירה זו היא על דעת הכותב בלבד ומשקפת את הבנתו ליום כתיבתה. סקירה זו אינה מהווה תחליף, בשום צורה שהיא, לייעוץ/שיווק השקעות המתחשב בנתוניו וצרכיו המיוחדים של כל אדם. גיא חזן – יועץ השקעות לא יהיה אחראי, בכל צורה שהיא, לכל נזק ו/או הפסד שייגרם כתוצאה משימוש בסקירה זו, ככל שייגרם כזה, וכן הוא אינו יכול לערוב ו/או להיות אחראי למהימנות, דיוק ושלמות המידע המפורט בסקירה זו. גיא חזן – יועץ השקעות, עשוי לייעץ ללקוחותיו להחזיק בניירות ערך ו/או הנכסים הפיננסיים הנכללים בסקירה זו, ככל שמפורטים כאלה, מעת לעת, לפני פרסום הסקירה, בזמן פרסומה ולאחר פרסומה. גיא חזן – יועץ השקעות אינו מתחייב ואין בסקירה זו משום התחייבות להשגת תשואה כלשהי או רווח כלשהו כתוצאה מכל סוג של פעולה בהתאם לאמור בסקירה זו.