מכפיל רווח

במאמר הקודם שלי נגעתי בניתוח בסיסי של דוח כספי מה שהוביל אותי להיגיון של לכתוב על קצה המזלג על מהם מכפילים.

תחום המודדים הפיננסים הוא רחב ויש כל מיני מכפילים שאמורים למדוד כדאיות השקעה. אנסה לגעת במכפילים הבסיסיים:

  1. מכפיל רווח
  2. מכפיל מכירות
  3. מכפיל הון

מכפיל רווח

באופן הכי פשוט – מכפיל הרווח מודד תוך כמה שנים ניתן יהיה להחזיר את ההשקעה שלנו. אם המכפיל הוא 10 אזי תוך 10 שנים נחזיר את ההשקעה שלנו. עם זאת, חייבים להבין שהמספרים, כמו מחיר המניות, הם דינמיים ונושמים ויתכנו שינויים תוך כדי תנועה.

מכפיל הרווח נמדד במשוואה של שווי שוק חלקי הרווח הנקי. המספר המתקבל הוא היסטורי מאחר והרווח שהחברה מפרסמת הוא על הרבעון\שנה שחלפו. לכן, הציפיות רווח מהחברה יוצרות גם מכפיל רווח עתידי שממנו גוזרים החלטות השקעה קדימה. אם הציפיות לרווח עולות ויש קונצנזוס לגבי המכפיל המגזרי – אזי ניתן לגזור שווי שוק עתידי.

מאחר ולמגזרים שונים יש התאמה עסקית – ניתן להסיק כי מכפיל הרווח יעזור לנו ללמוד על שווי חברה במגזר. ואם מכפיל הרווח של מגזר X הוא 8 (לדוגמא) וחברת מגזר מסוימת נסחרת במכפיל 4 או 16 – כדאי לבדוק ממה נובע השוני ומכאן לקבל עוד נקודת החלטה לקראת השקעה.

מכפיל מכירות

בדומה למכפיל הרווח גם משוואת מכפיל המכירות בנויה משווי שוק חלקי המכירות (הכנסות) וגם כאן, המשחק עם המספרים מאפשר למשקיעים לקבל עוד נקודת החלטה לקראת השקעה.

כשיש מכפיל מכירות מגזרי והחברה נסחרת הרחק ממנו – בודקים למה יש שוני, ממה הוא נובע והאם הוא יכול לשקף משהו. וגם כאן, צפי לעליה או ירידה במכירות יכולה להוביל לנקודת החלטה על כדאיות השקעה.

מכפיל הון

משוואת מכפיל הון הינה שווי השוק של החברה חלקי ההון שלה. המספרים “זזים” סביב 1 כך שאם מכפיל ההון קטן מ 1 – החברה נסחרת בשווי נמוך מההון שלה (מציאה?). גם במכפיל ההון יש זהות מגזרית ולכל מגזר יש את מכפיל ההון שלו ומכאן את ההשוואות המתבקשות בכל פעם שבוחנים את המכפיל.