מציעים לכם להשקיע? ממה להיזהר

השווקים ירוקים והמניות עולות. חלקן עולות בעשרות אחוזים ויש אחרות שעולות במאות אחוזים.

מאחורי המספרים הללו יש באמת משקיעים שהרוויחו כסף ותיק ההשקעות שלהם צלח את שנת הקורונה (שמחר מסתיימת וכולי תקווה ששנת 2021 תסתמך כשנת א-קורונה)

אז לצד המספרים הנהדרים והעליות בשווקים צומחות, כמו תמיד, כל מיני תופעות שליליות שעלולות לגרום למפח נפש. יש לא מעט סימני אזהרה שאפשר לשים אליהם לב ובמאמר אנסה לנקד 10 נקודות רלוונטיות לטעמי.

  1. בכל הנוגע לניהול השקעות וייעוץ השקעות – מדובר ברישיון לכל דבר ועניין. כמו רישיון של עו”ד, רישיון של רואה חשבון וכמו רישיון נהיגה – יש תיעוד מי הוא בעל רישיון. בבואכם לבוא לקבל שרות השקעות – בררו אם מדובר בבעל רישיון.
  2. הבטחה לתשואות גבוהות – אם יש נורת אזהרה אדומה – זו בדיוק זו. ברגע שמבטיחים לכם תשואות גבוהות זה בדיוק הזמן להתרחק ולברוח.
  3. תשואות בטוחות – כמו בסעיף 2 גם כאן – מדובר בפייק מושלם. אין כזה דבר תשואות בטוחות וככל שהם יותר קרובות לסוג של ביטחון כך הם יותר ויותר מזעריות. למשל – ריבית בנק ישראל היא בטוחה. אך היא עומדת על 0.1% לשנה. רוצים יותר? כרוך בסיכון.
  4. הבטחות כלליות – מוקש. הבטחות בשוק ההון גם אם הן ממש כלליות זה מוקש שלא כדאי לעלות עליו. ההבטחה היחידה היא שרות הולם לכסף שלכם.
  5. מניות בטוחות – אגלה סוד ידוע – אין כזה דבר מניות בטוחות. גם החברות הגדולות ביותר והחזקות ביותר – המניות שלהן יכולות לרדת ולצלול בבורסה.
  6. אופציות בינאריות – עוד פייק שיש בפרסומים השונים כאילו יש מוצר שאם רק תשקיעו בו תוכלו לייצר מאות ואלפי אחוזים תוך שעה שעתיים. זהירות נדרשת.
  7. השלמות הון – במקרה הזה זה קצת טריקי. בהחלט יש כזה דבר ‘השלמת הון’ אולם מדובר על עסק שלא מתאים לכל אחד. העסק מורכב, הסיכונים גבוהים ויש לא מעט שרלטנים. הייתי מציע לוותר על התענוג המפוקפק.
  8. גיוס הון – על מנת לגייס הון נדרש אישור הרשות לניירות ערך ופרסום תשקיף. אם אין את שניהם – מדובר בהונאה. היזהרו.
  9. קורסים שמלמדים להרוויח כסף – אני בהחלט בעד ללמוד את נושא ההשקעות. גם אם אין כוונה להשקיע לבד תמיד טוב להרחיב את הידע ובמיוחד למגזר הפיננסי. עם זאת, מרבית הקורסים המוצעים לציבור מנסים ללמד אתכם להיות סוחרים. לא סתם סוחרים – סוחרי על. ממש תוך שיעור או שתיים תוכלו לייצר מאות ואלפי דולרים, תוכלי לזהות נקודות פריצה בגרף ותוכלו לזהות מניות מנצחות תוך דקות. צר לי לאכזב את הקוראים. אין חיה כזאת. מדובר במכונת פרסום משוכללת אך הקשר בינה לבין המציאות הוא רחוק. זהירות רבה נדרשת.
  10. תלמד את שוק ההון – אל תרחיק ממך ידע. זכור – ללמוד על שוק ההון שונה מללמוד על להיות “סוחר על שעוד מעט מרוויח אלפי דולרים בקלי קלות”. לא קל להשקיע נכון ועוד יותר מכך לא קל לייצר רווח ותשואה. על אחת כמה וכמה כשמדובר במסחר.