שורט

שורט. בעברית – בחסר.

השיגעון בוול סטריט חילחל כמעט לכל בית בכל הנוגע לפעילות במניות עם אחוז שורט גבוה והמלחמה שניהלו משקיעים קטנים ומאוגדים כנגד “מפלצות” בשם קרנות גידור או משקיעים מתוחכמים. במקרה הזה קרנות ומשקיעים המתמחים בפעילות בשורט.

כולם פתאום התעניינו בשורט וקיבלתי לא מעט טלפונים מלקוחות, מחברים וממתעניינים שרק רצו לדעת מה זה השורט הזה לכל הרוחות.

אנסה להסביר ממש בקצרה ובאופן הכי פשוט ומובן. אולי לא יהיה קל לעיכול – אך יובן בפשטות.

נתחיל מזה שאין כזה דבר “לקנות בשורט”. זה כמו להגיד באמצע הלילה “איזה יופי השמש זורחת”. אין כזה דבר.

יש רק “מכירה בשורט”.

בביצוע פעולה “רגילה” בבורסה בה אנו קונים נייר ערך, אנחנו קונים נייר ערך שלא ברשותנו, משלמים עליו כסף מהחשבון ובתמורה מקבלים נייר ערך לחשבון. נייר ערך תמורת כסף. כשאנחנו רוצים למכור את נייר הערך הפעולה היא הפוכה – נייר ערך נמכר ויוצא מהחשבון ובתמורה אנו מקבלים כסף לחשבון.

ביצוע פעולה בשורט נקראת – ‘מכירה בשורט’ (בעברית: מכירה בחסר). בפשטות – הפעולה הראשונה שאנחנו עושים היא – מוכרים נייר ערך שלא שלנו ולא היה קיים בתיק ההשקעות שלנו. מוכרים משהו שאין (אולי לא קל לעיכול, אך כך הדבר). עם המכירה אנחנו מקבלים כסף לחשבון וכנגד זה נראה נייר ערך במינוס. כשנרצה לסגור את עסקת השורט נבצע פעולה פשוטה – נקנה את הנייר. נשלם כסף תמורת נייר הערך ואז יוצא כסף מהחשבון שלנו לטובת קבלת נייר ערך. מאחר והנייר ערך היה במינוס עכשיו הוא יתאזן לאפס.

סיכום קצר:

פעולת קניה רגילה: יוצא כסף נכנס נייר ערך \ פעולת מכירה רגילה: יוצא נייר ערך נכנס כסף

פעולת מכירה בשורט: נכנס כסף לחשבון נרשם נייר ערך במינוס \ פעולה לסגירת שורט: יוצא כסף נכנס נייר ערך

לאור הכתוב: בקניה של נייר ערך אנו מצפים שערכו יעלה בבורסה – לקנות בזול למכור ביוקר. מכירה בשורט של נייר ערך – אנו מצפים לירידות שערים – למכור יקר ולקנות בזול.

דוגמא לקניה: קונה ב – 10$ מעוניין למכור ב – 19$ ולרשום רווח של 9$.

דוגמא למכירה בשורט: מוכר ב – 19$ מעוניין לקנות ב – 10$ ולרשום רווח של 9$

יש לא מעט מכשולים בפעילות שורט. אמנה 2 עיקריות:

  1. על מנת לבצע עסקאות בשורט יש צורך להציג בטחונות
  2. פעילות בשורט, תיאורטית, עלולה להביא להפסד בלתי מוגבל.

מה קרה בגיימסטופ (GME) וחברותיה: היו לא מעט גופים עם פוזיציית שורט גדולות שציפו לירידות שערים על מנת להרוויח. מנגד הגיע ציבור משקיעים קטנים ומאורגנים שניצלו זאת והחלו לקנות את המניה. ציפיית הגופים הללו לירידות שערים נגוזה והמניות החלו לעלות כך שגם רמת הביטחונות הנדרשים החלה לעלות. כפי שכתבתי – על מנת לסגור עסקת שורט יש לבצע פעילות הפוכה – לקנות את הנייר. כך בעצם הגיע מצב בוא השורטיסטים היו חייבים להזרים הוראות קניה על מנת לסגור את השורט והזרמת הוראות קניה נוספות הובילה את הנייר כדלק לעליות חדות.

אל תנסו את זה בבית!

.

סקירה זו נועדה לשם מסירת מידע בלבד, ובשום אופן אין לראות בה חוות דעת, הצעה, המלצה או יעוץ לרכישה ו/או החזקה ו/או מכירה של ניירות ערך ו/או הנכסים הפיננסיים המתוארים בה. הסקירה מתבססת על מידע אשר פורסם לציבור, אשר גיא חזן – יועץ השקעות סבר כי הוא מהימן וזאת מבלי שביצע בדיקות עצמאיות לבירור מהימנות, דיוק ושלמות המידע. המידע המופיע בסקירה זו אינו מתיימר להכיל את כל המידע הדרוש למשקיע פוטנציאלי ואינו מתיימר להוות ניתוח מלא של כל העובדות והפרטים המופיעים בו. המידע, הפרטים והניתוח המפורטים, לרבות הדעות המובאות, בסקירה זו, עשויים להשתנות ללא מתן הודעה נוספת. סקירה זו היא על דעת הכותב בלבד ומשקפת את הבנתו ליום כתיבתה. סקירה זו אינה מהווה תחליף, בשום צורה שהיא, לייעוץ/שיווק השקעות המתחשב בנתוניו וצרכיו המיוחדים של כל אדם. גיא חזן – יועץ השקעות לא יהיה אחראי, בכל צורה שהיא, לכל נזק ו/או הפסד שייגרם כתוצאה משימוש בסקירה זו, ככל שייגרם כזה, וכן הוא אינו יכול לערוב ו/או להיות אחראי למהימנות, דיוק ושלמות המידע המפורט בסקירה זו. גיא חזן – יועץ השקעות, עשוי לייעץ ללקוחותיו להחזיק בניירות ערך ו/או הנכסים הפיננסיים הנכללים בסקירה זו, ככל שמפורטים כאלה, מעת לעת, לפני פרסום הסקירה, בזמן פרסומה ולאחר פרסומה. גיא חזן – יועץ השקעות אינו מתחייב ואין בסקירה זו משום התחייבות להשגת תשואה כלשהי או רווח כלשהו כתוצאה מכל סוג של פעולה בהתאם לאמור בסקירה זו.