בועה בשוק המניות

יש בועה בשוק המניות? כנראה שלא. עדיין.

עם זאת, בהחלט ניתן לזהות עליה במחירי המניות שמהירותה עלולה להוביל את השווקים לבועה.

ההגדרה לבועה מתבססת על ניתוק מחירי המניות מהכלכלה ואת זה לעת עתה לא רואים ועדיין זה לא אומר שאנחנו לא קרובים לשם.

למשל טסלה – לדעתי האישית המחיר של המניה מגלם את הפוטנציאל העסקי של החברה ואף מעבר לכך ולכן אני גורס שהמחיר של מניות טסלה יקר.

מנגד יש לא מעט חברות שמוכרות במאה מיליארד דולר ברבעון. 100,000,000,000 דולר ברבעון – למשל אמזון, אפל, וול מארט, אקסון מובייל. מדובר במספרים מטורפים בכל קנה מידה במיוחד שעדיין מזהים צמיחה ולכן הפוטנציאל במניות של חברות מהסוג הזה עדיין נע ומתגלגל מעלה.

בחינת רמת המכפילים במדד s&p500 נמצאת ברמות גבוהות ביחס לעבר – הן המכפילים הנוכחיים 31.8, והן העתידיים 22. וזה בהחלט מוקש בכל הקשור להמשך התנועה למעלה או לחלופין – ניפוח בועה.

סממן נוסף שאוהבים לעשות בו שימוש הוא התעניינות הציבור בהשקעות (יאעני השקעות. שהרי מדובר בספקולציה והימורים). מדובר במשקיעים ללא ניסיון וללא השכלה פיננסית שרוכבים על הגל החיובי בשווקים. לאחרונה הצטרפו לחגיגה גם משקיעים קטנים שהתאגדו מאחורי פורומים שונים בארה”ב ומנסים להילחם בוול סטריט. לדעתי הם יפסידו. הם כבר מפסידים. החבורות הללו מנסות למצוא פרצות דרכיהן יוכלו להרוויח הון בזמן קצר על חשבון משקיעים מקצוענים. לא יקרה!

לסיכום..

אז בועה אולי עדיין אין אך יש סממנים שאנחנו בדרך לשם. אם אכן אנחנו בדרך לשם כדאי לשים לב ל 2 נקודות עיקריות:

  1. ניפוח הבועה הוא אירוע מופלא שבו כולם מרוויחים לאורך זמן מה. כל מניה היא בוננזה והאופוריה משתוללת.
  2. פיצוץ הבועה הוא משהו אמורפי. לא באמת ניתן לזהות אותו בזמן אמת. מדובר בתהליך כואב ואכזרי בו המניות נחתכות בעשרות אחוזים וחלק מהציבור בכלל לא מבין באיזה סערת טורנדו הוא נמצא.

אני לא יודע מתי הבועה תתנפח ותתנפח עד הסוף הלא נעים ותתפוצץ.