בנקאי, מנהל תיקים ויועץ השקעות פרטי נפגשו על כוס קפה

נשמע כמו התחלה של בדיחה טובה.

לפעמים, כשאני נפגש עם בנקאים או מנהלי תיקים – אני באמת מרגיש שמדובר בבדיחה.

כשאתה צריך בעל מקצוע שיחתום על הדוחות הכספיים – אתה הולך לרואה חשבון שלך.

כשאתה צריך בעל מקצוע שיחתום על מסמכים משפטיים שלך – אתה הולך עורך הדין שלך.

כשאתה צריך בעל מקצוע שיחתום ויאשר את המסמכים הרפואיים שלך – אתה הולך לרופא שלך.

ומה אתה עושה כשאתה צריך מישהו שינהל עבורך את הסיכון בתיק ההשקעות? בעל מקצוע שידאג לאינטרסים של ניירות הערך שלך בשווקים הפיננסים?

פה יש מכשולים. ולא מעט.

ראשית, על מנת לעסוק בהשקעות יש צורך להחזיק ברישיון בתוקף. בדיוק כמו רישיון של רואה החשבון, עורך הדין או הרופא.

שוק ההון בנוי שכבות שכבות של נותני שרותי השקעות ולא כולם בהכרח בעלי רישיון לעסוק בתחום. בעלי רישיון הינם מנהלי תיקים ויועצים בבנקים. אחרים הם משרדי פמילי אופיס, קרנות פרטיות ובנקאים – וכמעט כולם בעלי אינטרס שונה משלך.

אפרט..

המקום הראשון והטבעי הוא הבנק שלך. בבנק שלך יושב בנקאי נחמד שתפקידו לתת לך ייעוץ השקעות איך להשקיע את הכסף. אך ליועץ בבנק אין הרבה מרווח תימרון ולא הוא בוחר את ניירות הערך אלא מוכתב לו מלמעלה מה לייעץ לך. שים לב, היועץ בבנק פועל עבור מאות (אולי אלפים) לקוחות וצריך גם לשווק מוצרים של הבנק, אולי הלוואות “נוחות” וכל מיני מוצרים מובנים (סטראקצ’רים). כמו כן, לבנקאי יש אינטרס רב בייצור עמלות, על מנת שהוא והמחלקה יקבלו בונוסים יפים ושמנים, ולכן יתכן והייעוץ יהיה אקטיבי מדי – יתר אקטיביות בתיק ההשקעות פוגעת בתשואה וגוררת עמלות רבות, או שאולי הייעוץ על מוצרי הבנק השונים לא בהכרח מתאים לתיק ההשקעות שלך. עוד מזה.. יועץ ההשקעות בבנק נותן דין וחשבון לבוסים שלו ולא לך. אתה לעולם לא תוכל לפטר את יועץ ההשקעות בבנק. הוא לא באמת חושב עליך. השיא מבחינתי הוא הזמן המוגבל של הבנקאי בכל תפקיד. כל שנתיים תחלופה. עד שהבנקאי יועץ מכיר אותך – יתכן ויזיזו אותו מתפקידו. אולי בכלל לסניף אחר.

המקום השני הוא בית השקעות. בבתי השקעות יושבים מנהלי תיקים ומנהלים תיקי השקעות של בית ההשקעות. שלא תטעו – לא את תיק ההשקעות שלכם מנהלים שם אלא “גיגית” גדולה מאוד של כסף המתפצלת בין תיקי ההשקעות השונים. לכל בית השקעות יש חשבון מפצל אליו קונים ניירות ערך ואז מבצעים פיצול בין הלקוחות של בית ההשקעות. מי בכלל מכיר אותך?! במרבית המקרים בית ההשקעות יחזיק בתיקי ההשקעות רק את המוצרים שלו – קרנות נאמנות וקרנות סל. שם מקור הרווח שלו. אמנם נציג בית ההשקעות, שיהיה איש שיווק מוכשר שעוד שבוע או שבועיים יעלם למקום אחר, יציע דמי ניהול נמוכים ואטרקטיביים אך הכסף הגדול מגיע מדמי ניהול בקרנות הנאמנות. ומעבר לעמלות ודמי הניהול – לא הייתם רוצים את הטוב ביותר עבור תיק השקעות שלכם? הכי זול? הכי מתאים מבחינת סיכון? אז בבית השקעות תקבלו רק את מה שיש לבית ההשקעות להציע – מוצרי הבית. וזאת על אף שיש מגוון עצום של מוצרים ומכשירי השקעה הנסחרים בשוק – של גופים אחרים, בתי השקעות אחרים. מתחרים. כשמגיעים לשרות שאתה צריך לקבל, פה כבר יש פער גדול בין המובטח לקיים. לקבל שרות טוב מבית השקעות – זה אגדה. וגם שכבר הצלחת לדבר עם מישהו – שים לב: מדובר בנציג שירות שמטפל במאות ואלפי לקוחות (או בשפה יפה: מנהל תיק לקוחות) ולא במנהל תיק ההשקעות שלך .(כי אין כזה). מנהל ההשקעות כלל לא מכיר אותך. לא סתם בתי ההשקעות רושמים בקטן בכל הפרסומים שלהם כי הם אל עוסקים בייעוץ השקעות אלא בשיווק השקעות. זה אולי נראה לכם זניח אך כאן “קבור הכלב”. בתי ההשקעות משווקים לכם מוצרים ואל מייעצים לכם. בבית השקעות לא יושב יועץ השקעות. החוק אומר במפורש: אם יש זיקה לנכס פיננסי – אז מדובר במשווק השקעות שמשווק את הנכס הזה. אתה רוצה להיות יועץ? אסור שתהיה זיקה לנכסים פיננסים. וכאן נכנס המקום השלישי..

המקום השלישי הוא יועץ השקעות פרטי

אני משוכנע שאם נשאל ברחוב איפה יושב יועץ השקעות – כולם יענו בבנק או בבית השקעות. המחשבה שניתן לקבל שרותי ייעוץ השקעות מיועץ פרטי ולקבל שרות מקצועי אחר מהקיים – כלל לא מוכרת לקהל הרחב.

יועץ השקעות פרטי כשמו כן הוא – פרטי. אין קשר לבנק כלשהו, אין קשר לבית השקעות כלשהו ואין קשר לחברות ביטוח. כך החוק דורש.

מאחר וליועץ פרטי אין קשר לאף גוף השקעות או בנק – מתאפשר לו לתת ייעוץ אובייקטיבי ובלתי תלוי. היועץ הפרטי לא נהנה מעמלות המשולמות לבנק או לקרנות נאמנות, ליועץ הפרטי אין מוצרי השקעה משלו, ליועץ הפרטי אין מחויבות לבוס מלמעלה ואין מחויבות לייצר עמלות.

מה כן..

יועץ פרטי שנותן לך שרותי ייעוץ השקעות לעולם לא יתחלף – ערך אדיר שבעל המקצוע מלווה אותך במהלך תקופה ארוכה מה שמעלה את ערך הייעוץ בעשרות מונים.

יועץ פרטי מייעץ לך על מגוון רחב של מוצרים ללא קשר למנפיק – ייעוץ אפשרי על כל קרן נאמנות, קרן סל, ETF, בארץ או בחו”ל. ליועץ אין את “מוצרי הבית” והוא מייעץ לך במסגרת כל מה שקיים בשוק. זה נקרא אובייקטיביות מלאה.

יועץ פרטי מחויב לך כלקוח – רק אתה משלם את שכרו ורק אתה יכול לפטר אותו. אין קשר לאף גוף השקעה אחר. זה נקרא אי תלות מוחלטת.

יועץ השקעות יעניק לך ניהול סיכון אישי ביותר. ללא חשבון מפצל וללא הנחיות מלמעלה וללא אנשי מכירות ושיווק באמצע. הקשר שלך ישירות מול מי שאחראי על הסיכון ואחראי לכך שתיק ההשקעות יותאם בדיוק לך וניירות הערך יהיו תואמים רק לתיק ההשקעות שלך.

יועץ השקעות עובד, פועל וזמין כמעט 24/7 עבורך. אתה הבוס. אתה היחידי שמשלם את שכרו ולא משנה איזה מוצרי השקעה יהיו בתיק ההשקעות.

נכון, להחזיק יועץ השקעות פרטי זה בהחלט מוצר שרות פרימיום – אך אנחנו מדברים על הכסף שלך ומגיע לך שרות לניהול סיכונים פרימיום.

.

סקירה זו נועדה לשם מסירת מידע בלבד, ובשום אופן אין לראות בה חוות דעת, הצעה, המלצה או יעוץ לרכישה ו/או החזקה ו/או מכירה של ניירות ערך ו/או הנכסים הפיננסיים המתוארים בה. הסקירה מתבססת על מידע אשר פורסם לציבור, אשר גיא חזן – יועץ השקעות סבר כי הוא מהימן וזאת מבלי שביצע בדיקות עצמאיות לבירור מהימנות, דיוק ושלמות המידע. המידע המופיע בסקירה זו אינו מתיימר להכיל את כל המידע הדרוש למשקיע פוטנציאלי ואינו מתיימר להוות ניתוח מלא של כל העובדות והפרטים המופיעים בו. המידע, הפרטים והניתוח המפורטים, לרבות הדעות המובאות, בסקירה זו, עשויים להשתנות ללא מתן הודעה נוספת. סקירה זו היא על דעת הכותב בלבד ומשקפת את הבנתו ליום כתיבתה. סקירה זו אינה מהווה תחליף, בשום צורה שהיא, לייעוץ/שיווק השקעות המתחשב בנתוניו וצרכיו המיוחדים של כל אדם. גיא חזן – יועץ השקעות לא יהיה אחראי, בכל צורה שהיא, לכל נזק ו/או הפסד שייגרם כתוצאה משימוש בסקירה זו, ככל שייגרם כזה, וכן הוא אינו יכול לערוב ו/או להיות אחראי למהימנות, דיוק ושלמות המידע המפורט בסקירה זו. גיא חזן – יועץ השקעות, עשוי לייעץ ללקוחותיו להחזיק בניירות ערך ו/או הנכסים הפיננסיים הנכללים בסקירה זו, ככל שמפורטים כאלה, מעת לעת, לפני פרסום הסקירה, בזמן פרסומה ולאחר פרסומה. גיא חזן – יועץ השקעות אינו מתחייב ואין בסקירה זו משום התחייבות להשגת תשואה כלשהי או רווח כלשהו כתוצאה מכל סוג של פעולה בהתאם לאמור בסקירה זו.