רכבים חשמליים וטעינה

למשל טסלה, ניאו וגם החברות הוותיקות כגון פורד, טויוטה וג’נרל מוטורס.

אין חשמל באוויר

ככל הנראה הרכבים החשמליים ישתלטו על הכבישים בעשורים הקרובים. מניית טסלה טסה לחלל, גם NIO ואפילו ג׳נרל מוטורס יצאה מתרדמת. מניות הרכבים החשמליים זינקו השנה באלפי אחוזים. ברור לי למה משקיע יחשוב לעצמו שהמניות הללו כרגע מנופחות. לשם הדיון בואו נניח שזו האמת, ומניות הרכבים החשמליים כרגע לא מצדיקות את המחיר. האם יש חברות אחרות שניתן להשקיע בהן, שהפעילות שלהן אינטגרטיבית לרכבים החשמליים? ובכן, רעיון ראשון שבוודאי עולה לאדם הוא ש – אוקיי. מכוניות חשמליות – צריך להטעין. אז אולי אפשר להשקיע בחברות שמספקות פתרונות לטעינת רכבים חשמליים? אז בוא נסקור לעומק את האפשרויות.

אזז, טעינת רכב חשמלי של טסלה

מתברר שנכון לעכשיו יש אי נוחות גדולה שבאה עם החזקת רכב חשמלי – זמן הטעינה. תדלוק הרכב שלי בתחנת הדלק לוקח פחות משתי דקות. לרכב יש מיכל דלק של 50 ליטר. הנה האפשרויות להטעין רכב של טסלה:

  • הטענת רכב טסלה בשקע ביתי רגיל לוקח אינסוף ימים.
  • 6-10 שעות בתחנת טעינה ביתית של טסלה (תלת פאזי).
    אבל:
    כדי לטעון את הרכב החשמלי צריך עמדות טעינה, שזה אומר מתקן ייעודי עם שקע תעשייתי גדול. אם תרצו לטעון את הרכב במהירות המקסימלית בבית שלכם בישראל, תצטרכו תשתית חשמל לא סטנדרטית שמסווגת בישראל כתעשייתית.
  • 20 דקות ל-50% סוללה ו-75 דקות לסוללה מלאה בתחנת super charger.
    אבל:
    גם כשזה מגיע לתחנות ״תדלוק״ נורמטיביות המצב סבוך. תחנת טעינה עם 8 עמדות super charger, דורשת תשתית חשמל כמו בניין עם כ-70 דירות מגורים. יש לציין כי בעולם קיימות תחנות עם מעל 50 עמדות טעינה.

***אז כפי שאנו רואים, תחנת טעינה היא סיפור די מורכב כיום. ויש עוד בעיות..

כבלים, ים כבלים

הולכת החשמל לתחנות הטעינה היא סיפור מהת*ת. צריך לחפור בורות ארוכים, ולהניח בהם כבלים ארוכים. תנסו לעשות זאת, זה לא פיקניק. זה לא שלא עושים זאת כיום, אבל כמו כל דבר – זה ניג׳וס יקר. ולכן יש מי שחושב שאולי ניתן שבצמוד לתחנות הטעינה יהיו פאנלים סולאריים, וכך ייחסך מאיתנו עניין תשתיות ההולכה. אבל יש כמה בעיות עם טעינה באמצעות פאנלים סולריים. גם כאן יש אתגרים. הנה ההערכות שלי (ומיד אראה אותן): כדי לתפעל עמדת טעינה מבוססת אנרגיה סולרית, באזור שבו יש 8 שעות קרינת שמש ישירה, צריך פאנלים סולאריים המכסים שטח בגודל ריבוע שכל צלע שלו באורך 30 מטר. זה הגיוני באזורים כפריים בהם הנדל”ן זול, אבל לא הגיוני באזורים בהם הנדל”ן יקר.

פתרונות חלופיים

ישנן חברות, כמו NIO, שמציעות החלפת סוללה. כלומר במקום להחנות את הרכב ולחבר לו כבל הטענה, מוציאים את הסוללה המרוקנת ומחליפים אותה בחדשה. זה אמנם פתרון לבעיית זמן הטעינה, אבל מנגד זה דורש תשתית חשמל לטעינת אותן סוללות, זה דורש שטח אחסון לכמות מספקת של סוללות טעונות, ובקיצור, גם כאן יש אתגרים. אז האם טסלה ו NIO ייכשלו ביעדים ששמו לעצמם? אני דווקא מהמר שהן יצליחו, אבל בשביל שזה יקרה נדרשת הרחבת תשתיות חשמל משמעותית, ואז אני שואל לאן הכסף יזרום? יש חברות שמנסות לייתר את הצורך בסוללות. אחת מהן למשל היא plug, ו Fcel שמנסות לפתור את בעיית הטעינה החשמלית, ע״י כך שהחשמל מיוצר בתוך הרכב, כאשר הדלק לתהליך הוא מימן. לייצר מימן בכמויות גדולות זה סיפור די יקר כיום. בכל מקרה, נראה שכל החברות בנישה הן כרגע חברות חלום במובן שאין רווחים, ולחלקן גם לא מכירות, ואף אחת מהן לא מחזיקה בנתח שוק משמעותי.

איך עושה חשמל?

תראו, לא יהיה ניתן להימנע מהקמה של תחנות טעינה, ולכן סביר להניח שיוקמו תחנות כוח. כמו יתר הדברים – מישהו צריך לשלם על זה. נכון לעכשיו האקסיומה שלי היא שממשלות ירתמו לסבסד לא מעט. ההערכות מדברות על כך שאם 66% מהרכבים על הכביש יהיו חשמליים, עד 2050 יהיה צורך להכפיל עד פי 2.5 את ההספק של תחנות הכוח בארה״ב. באחד המאמרים שקראתי נאמר שחברת חשמל שיש לה 2-3 מיליון לקוחות, תצטרך להשקיע סכום שנע בין 1700$-5800$ לרכב, לטובת שדרוג רשת החשמל, עד 2030. הצפי הוא שיהיו 40 מיליון רכבים חשמליים על כבישי ארה״ב עד 2030. תעשו את החשבון (אגב, למי שהמספר הזה נשמע מופרך, כמות הרכבים הכוללת בארה״ב, לא רק חשמליים, עומדת על קרוב לכ 300 מיליון, פחות או יותר רכב לכל תושב).גם אם ההערכה מופרזת, כמות הכסף שתוזרם להשקעה בתשתיות ייצור ושינוע חשמל לטובת רכבים חשמליים עצומה. לא אביא פה הצעות להשקעה בחברות מסוימות, אבל לדעתי האישית, חברות בתחום ה- regulated electric בארה״ב שוות מבט. מספר חברות בנייה של תשתיות חשמל:

  • חברת ABB – מייצרת ציוד לתחנות כוח, ציוד הולכה, חישמול תשתיות.
  • חברת PWR – חברת בנייה שעוסקת גם בבניית תחנות כוח ותשתיות הולכה.
  • חברת NVEE- חברת בניה והנדסה קטנה.
  • קרן סל GRID – קרן שעוסקת בתחום, מחזיקה את רוב החברות הרלוונטיות. שימו לב, סחירות נמוכה.

.

את המאמר כתב: יאיר מזל

המאמר פורסם לראשונה בקבוצת הפייסבוק: מאני טוקס Money Talks

סקירה זו נועדה לשם מסירת מידע בלבד, ובשום אופן אין לראות בה חוות דעת, הצעה, המלצה או יעוץ לרכישה ו/או החזקה ו/או מכירה של ניירות ערך ו/או הנכסים הפיננסיים המתוארים בה. הסקירה מתבססת על מידע אשר פורסם לציבור, אשר גיא חזן – יועץ השקעות סבר כי הוא מהימן וזאת מבלי שביצע בדיקות עצמאיות לבירור מהימנות, דיוק ושלמות המידע. המידע המופיע בסקירה זו אינו מתיימר להכיל את כל המידע הדרוש למשקיע פוטנציאלי ואינו מתיימר להוות ניתוח מלא של כל העובדות והפרטים המופיעים בו. המידע, הפרטים והניתוח המפורטים, לרבות הדעות המובאות, בסקירה זו, עשויים להשתנות ללא מתן הודעה נוספת. סקירה זו היא על דעת הכותב בלבד ומשקפת את הבנתו ליום כתיבתה. סקירה זו אינה מהווה תחליף, בשום צורה שהיא, לייעוץ/שיווק השקעות המתחשב בנתוניו וצרכיו המיוחדים של כל אדם. גיא חזן – יועץ השקעות לא יהיה אחראי, בכל צורה שהיא, לכל נזק ו/או הפסד שייגרם כתוצאה משימוש בסקירה זו, ככל שייגרם כזה, וכן הוא אינו יכול לערוב ו/או להיות אחראי למהימנות, דיוק ושלמות המידע המפורט בסקירה זו. גיא חזן – יועץ השקעות, עשוי לייעץ ללקוחותיו להחזיק בניירות ערך ו/או הנכסים הפיננסיים הנכללים בסקירה זו, ככל שמפורטים כאלה, מעת לעת, לפני פרסום הסקירה, בזמן פרסומה ולאחר פרסומה. גיא חזן – יועץ השקעות אינו מתחייב ואין בסקירה זו משום התחייבות להשגת תשואה כלשהי או רווח כלשהו כתוצאה מכל סוג של פעולה בהתאם לאמור בסקירה זו.