קרנות גמישות כחלק מתיק ההשקעות

ברור שכולנו וורן באפט.

“אנחנו יודעים לבחור בדיוק רב את המניות המנצחות, וזאת לאחר מחקר מעמיק, השוואת נתונים וניתוח מכפילים וכמובן שהאחזקה שלנו לאורך זמן רב”.

שטויות במיץ.

מה האמת? ובכן..

באפט יש רק אחד, מרבית המניות שנבחר יכשלו במבחן התשואה, המחקר המעמיק יסתכם בכתבה בעיתון והמכפיל היחידי שנבדוק אותו יהיו זה הנוכחי (שלא לומר – זה של העבר). איך שהמניה תתנגד לנו ותרשום ירידות שערים – נבחר להעיף אותה מתיק ההשקעות כי מי רוצה כישלון בתיק שלו?!

אז מה עושים?

מי שקורא אותי יודע שברירת המחדל שלי היא קודם כל קרנות מחקות, קרנות מדדיות וקרנות אקטיביות. בארץ ובחו”ל. במסגרת הקרנות האקטיביות אני אחדד הפעם על הקרנות הגמישות.

קרנות גמישות הן סקטור בתוך סך הקרנות המנוהלות (אקטיביות) ושילובן בתיק ההשקעות מאפשר חשיפה אקטיבית למגוון רחב של ניירות ערך. החל ממניות ועד לאגרות חוב מסוגים שונים.

למנהל קרן גמישה ניתנת אפשרות לנהל את כספי הקרן באופן כמעט חופשי ולהחליט על האחזקות שלו בכל רגע נתון. אם בבחירת מניות, אגרת חוב, אופציות או כל מכשיר סחיר – ואקטיביזציה בינהם כפי שהוא מוצא לנכון בכל רגע נתון. אין מחוייבות למדיניות השקעה מסויימת.

מצד אחד, יש פה מוקש לא קטן. קניה של קרן נאמנות ללא מדיניות אחידה ומוגדרת. “לך תדע מה מבשל מנהל הקרן..”

מצד שני, יש פה פוטנציאל מעולה לחשיפה נוספת בתיק ההשקעות – חשיפה למגוון רחב ואקטיבי של ניירות ערך בכל רגע נתון בארץ ובחו”ל.

אז מה עושים? איך יודעים?

מאחר ולמנהל הקרן יש יד חופשית בבחירת ניירות ערך והמשקל שלהם – נמדוד ביצועים.

במקרה של מדידת ביצועי הקרנות הגמישות יכול להיות קצת יותר קל מאשר בחינה של מניה של חברה מסויימת.

ראשית, יש את משפחת הקרנות ממנה ניתן ללמוד על ביצועי הקרן אל מול ביצועי אחיותיה למשפחה.

שנית, יש את התשואה המוחלטת – האם היא טובה.

כמובן שיש אפשרות לבחון את הביצועים לאורך זמן – קרן וותיקה תיתן במקרה הזה עדיפות על פני קרן משפחתית עם היסטוריה קצרה יותר. מנהל שמוכיח את עצמו לאורך זמן – אולי שווה “להתעסק” איתו.

גם בחינת סטיית התקן חשובה, ומדדי שארפ, מדדי אלפא ומדדים נוספים חשובים.

בשורה התחתונה – אנחנו משקיעים אצל מנהל שהוכיח בעבר שהוא מסוגל לייצר לנו תשואה בהתאם לאופי הסיכון שלנו והשילוב של קרנות גמישות בתיק ההשקעות מעניק לנו חשיפה נוספת, עוד פיזור ואקטיביזציה של מנהל השקעות שהוכיח את עצמו.

במשפחת הקרנות הגמישות בישראל ישנן נכון להיום 46 קרנות.

41 קרנות קיימות מעל 12 חודשים

29 קרנות קיימות מעל 3 שנים

13 קרנות קיימות מעל 5 שנים

מבין המשפחה הצעירה של עד 12 חודש – הקרן הטובה ביותר רשמה תשואה של 66% והגרועה ביותר מינוס 9%

מבין המשפחה של 3 שנים – הקרן הטובה ביותר רשמה תשואה של 75% והגרועה ביותר מינוס 7%

ומבין הוותיקות – הטובה ביותר השיגה תשואה של מעל 80% והגרועה ביותר מעל 20%

.

סקירה זו נועדה לשם מסירת מידע בלבד, ובשום אופן אין לראות בה חוות דעת, הצעה, המלצה או יעוץ לרכישה ו/או החזקה ו/או מכירה של ניירות ערך ו/או הנכסים הפיננסיים המתוארים בה. הסקירה מתבססת על מידע אשר פורסם לציבור, אשר גיא חזן – יועץ השקעות סבר כי הוא מהימן וזאת מבלי שביצע בדיקות עצמאיות לבירור מהימנות, דיוק ושלמות המידע. המידע המופיע בסקירה זו אינו מתיימר להכיל את כל המידע הדרוש למשקיע פוטנציאלי ואינו מתיימר להוות ניתוח מלא של כל העובדות והפרטים המופיעים בו. המידע, הפרטים והניתוח המפורטים, לרבות הדעות המובאות, בסקירה זו, עשויים להשתנות ללא מתן הודעה נוספת. סקירה זו היא על דעת הכותב בלבד ומשקפת את הבנתו ליום כתיבתה. סקירה זו אינה מהווה תחליף, בשום צורה שהיא, לייעוץ/שיווק השקעות המתחשב בנתוניו וצרכיו המיוחדים של כל אדם. גיא חזן – יועץ השקעות לא יהיה אחראי, בכל צורה שהיא, לכל נזק ו/או הפסד שייגרם כתוצאה משימוש בסקירה זו, ככל שייגרם כזה, וכן הוא אינו יכול לערוב ו/או להיות אחראי למהימנות, דיוק ושלמות המידע המפורט בסקירה זו. גיא חזן – יועץ השקעות, עשוי לייעץ ללקוחותיו להחזיק בניירות ערך ו/או הנכסים הפיננסיים הנכללים בסקירה זו, ככל שמפורטים כאלה, מעת לעת, לפני פרסום הסקירה, בזמן פרסומה ולאחר פרסומה. גיא חזן – יועץ השקעות אינו מתחייב ואין בסקירה זו משום התחייבות להשגת תשואה כלשהי או רווח כלשהו כתוצאה מכל סוג של פעולה בהתאם לאמור בסקירה זו.