בוא נקנה קרן נאמנות

כשאני כותב קניה ניתן להסיק כי גם צד המכירה זהה בדיוק.

קניית קרן נאמנות בורסה היא הכי קלה לביצוע מבחינה טכנית. מזינים כמות ע.נ. או סכום קניה – משגרים פקודה ויש ביצוע כבר למחרת.

קניית קרן סל (שהיא גם סוג של קרן נאמנות) טיפה יותר מורכבת. קרן סל נסחרת ברצף ומחירה משתנה או עלול להשתנות בכל רגע נתון ולכן יש צורך להזין כמות ע.נ. או סכום וגם שער ביצוע. שער הביצוע מגביל את המחיר אותו אנו מוכנים לשלם.

אז את החלק הטכני עברנו. הוא יחסית פשוט. אך זה רק החלק האחרון של התהליך.

בבואנו לקנות קרן נאמנות אנו חייבים לשקול מגוון רחב של שיקולים.

במערך השיקולים ניקח בחשבון למשל – האם אנו רוצים להשקיע במגזר מסוים או להשקיע בקרן עם ביצועים טובים, האם אנו רוצים להיחשף לסקטור בבורסה, למדד כלשהו, או שאנו רוצים להיחשף לקרן נאמנות שמנהלת את כספנו במגוון אפיקי השקעה. האם אנו רוצים להשקיע במספר קרנות ולחלק את הסיכון או בקרן נאמנות אחת שיכולה לעשות זאת עבורנו.

אז כמו בכתבות אחרות שכתבתי בעבר אודות קרנות נאמנות (כאן וכאן וכאן ועוד..) גם במאמר זה אנסה לחדד עוד נדבכים – למה ואיך קרנות נאמנות.

חיפוש קרן נאמנות ניתן לבצע בכל אתר כלכלי. בכל אתר כזה יש חלק המוקדש לקרנות נאמנות.

בחלקו של האתר נוכל לקבל לא מעט נתונים רלוונטיים כמו מנהל הקרן, מדיניות ההשקעה של הקרן, דמי הניהול, ההשתייכות למשפחת הקרנות הרלוונטית, ביצועי עבר של קרן הנאמנות, השוואת ביצועים אל מול משפחת הקרנות הרלוונטית, שווי נכסים מנוהלים, סטיית התקן, שארפ ודרוגים.

הטענה הבסיסית שלי היא שבבואנו לקנות קרן נאמנות, לפני שאנו בוחנים את נתוני הקרן, כדאי שנבדוק ונבחן את הענף אליו אנו רוצים להיחשף.

האם אנו רוצים להיחשף למניות, לאגרות חוב, לשווקים בינלאומיים, למדדים, לסחורות או לשילוב בינהם (אני הכי פחות מתחבר לקרנות המציעות שילובים).

לאחר הבחירה של הענף\הסקטור יהיה לנו מאוד קל להתחיל לבחון איזה קרן מתאימה לקניה. כאן כבר ניתן יהיה לשקלל את הנתונים הטכניים והנתונים הנוספים של הקרן מה שיתרום לא מעט לטובת קבלת החלטה.

על אף שכתבתי על כך בעבר אני רוצה לחדד שההבדל בין קרנות מחקות לבין קרנות אחרות הוא אדיר.

בקרנות נאמנות האחרות (אקטיביות\מנוהלות) יש מנהל קרן שמנהל את הכספים בקרן עפ”י מדיניות ההשקעה של הקרן ובתוך המדיניות יש למנהל יד חופשית לבצע כפי שהוא מוצא לנכון (בדרך כלל יש וועדות השקעה שעוזרות למנהל הקרן לבחור ניירות ערך העונים לדרישות מדיניות ההשקעה).

בקרנות מחקות – למנהל הקרן אין שיקול דעת והוא מחויב לעקוב אחר הנכס הרלוונטי כפי שמופיע במדיניות הקרן.

דוגמא 1

אם אנו חושבים להשקיע באגרות חוב של המדינה נבחן למה כדאי לנו להשקיע באגרות חוב מהסוג הזה, האם בארץ או בחו”ל, האם זה משרת את אופי הסיכון אליו אנו מעוניינים להיחשף ומה פוטנציאל הרווח. אם כך, יעמדו בפנינו שתי אפשרויות של קרנות נאמנות:

  1. קרן נאמנות אקטיבית – לקרן יש מנהל קרן שאחראי לנהל את הקרן עפ”י מדיניות ההשקעה של הקרן. נבחן האם מנהל הקרן הצליח עד כה להשיא תשואות המצדיקות קניה של הקרן. נבחן האם דמי הניהול מוצדקים והאם הקרן עולה על מתחרותיה בסקטור.
  2. קרן מחקה – לקרן יש מדיניות השקעה מאוד ברורה וקשיחה ולמנהל הקרן אין השפעה על הביצועים. את ביצועי הקרן נבחן אל מול המדד הרלוונטי (במקרה הזה – אג”ח מדינה).

דוגמא 2

אנו חושבים להשקיע בחברות בסקטור הענן.

נבחן מיהן החברות בסקטור, מה הפוטנציאל שלהן וכמובן תידרש עבודת עומק על חברות הסקטור ובמיוחד עבודת עומק על חברות המדד הרלוונטי. אם התשובות שנקבל יהיו חיוביות עבורנו וישביעו את רצוננו נחפש את קרן הנאמנות המתאימה:

  1. קרן נאמנות אקטיבית – מנהל הקרן אחראי על ביצועי הקרן ועל בחירת המניות. האם קרן הנאמנות מציגה תוצאות טובות לצד דמי ניהול ראויים ונתוני נטילת סיכון שרלוונטיים עבורנו ומה מצב הקרן מול הקרנות המתחרות.
  2. קרן מחקה – הקרן עוקבת אחרי מדד חברות הפועלות בסקטור ולכן ההשוואות יהיו ביחס למדד הרלוונטי.

************

כפי שאתם כבר יודעים – אני מעדיף להשקיע באמצעות קרנות נאמנות המאפשרות חשיפה ומגוון רחבים מאוד, בארץ ובחו”ל, תוך הפחתת סיכון משמעותית אל מול קניה של מניות סטרייט.

.

סקירה זו נועדה לשם מסירת מידע בלבד, ובשום אופן אין לראות בה חוות דעת, הצעה, המלצה או יעוץ לרכישה ו/או החזקה ו/או מכירה של ניירות ערך ו/או הנכסים הפיננסיים המתוארים בה. הסקירה מתבססת על מידע אשר פורסם לציבור, אשר גיא חזן – יועץ השקעות סבר כי הוא מהימן וזאת מבלי שביצע בדיקות עצמאיות לבירור מהימנות, דיוק ושלמות המידע. המידע המופיע בסקירה זו אינו מתיימר להכיל את כל המידע הדרוש למשקיע פוטנציאלי ואינו מתיימר להוות ניתוח מלא של כל העובדות והפרטים המופיעים בו. המידע, הפרטים והניתוח המפורטים, לרבות הדעות המובאות, בסקירה זו, עשויים להשתנות ללא מתן הודעה נוספת. סקירה זו היא על דעת הכותב בלבד ומשקפת את הבנתו ליום כתיבתה. סקירה זו אינה מהווה תחליף, בשום צורה שהיא, לייעוץ/שיווק השקעות המתחשב בנתוניו וצרכיו המיוחדים של כל אדם. גיא חזן – יועץ השקעות לא יהיה אחראי, בכל צורה שהיא, לכל נזק ו/או הפסד שייגרם כתוצאה משימוש בסקירה זו, ככל שייגרם כזה, וכן הוא אינו יכול לערוב ו/או להיות אחראי למהימנות, דיוק ושלמות המידע המפורט בסקירה זו. גיא חזן – יועץ השקעות, עשוי לייעץ ללקוחותיו להחזיק בניירות ערך ו/או הנכסים הפיננסיים הנכללים בסקירה זו, ככל שמפורטים כאלה, מעת לעת, לפני פרסום הסקירה, בזמן פרסומה ולאחר פרסומה. גיא חזן – יועץ השקעות אינו מתחייב ואין בסקירה זו משום התחייבות להשגת תשואה כלשהי או רווח כלשהו כתוצאה מכל סוג של פעולה בהתאם לאמור בסקירה זו.