אינפלציה

על קצה המזלג

מדד המחירים לצרכן המתפרסם מדי 15 לחודש ומייצג את ממוצע שינויי המחירים במספר פרמטרים רחב כגון נדל”ן, שכירות, ירקות ופירות, ביגוד, מחיר הדלק, החשמל, שע”ח ועוד, כאשר לכל פרמטר משקל משלו.

המושג אינפלציה מוכר מאוד למרבית האנשים ולצד זאת גם זר לרובם. לאינפלציה יש השפעה כלכלית משמעותית ביותר על כולנו.

ההשפעה של האינפלציה על החיים שלנו היא מוחלטת.

לפני כן, הסבר קצר מהי אינפלציה, האם היא טובה לנו, איך היא מתעצמת, איך נלחמים בה ואיך נראה הצד השני.

באופן המיידי ניתן לסווג את האינפלציה ככסף המאבד מערכו. עליית אינפלציה אומרת שהכסף שלנו שווה פחות. על מה שאתמול שילמנו X – מחר נשלם יותר. או בקיצור – עליית מחירים.

אינפלציה נשלטת היא בהחלט אירוע כלכלי חיובי מאחר והיא מצביעה על צמיחה וצד ביקושים יציב. לפי בנק ישראל, האינפלציה הרצויה בישראל כדאי שתעמוד על 1-3 אחוז לשנה.

עליית מחירים יכולה להתרחש רק כאשר יש ביקוש למוצרים ואז המוכר יכול להרשות לעצמו להעלות מחיר או – כאשר הרווח מצטמצם ואז יש אילוץ להעלות מחיר. יתכן ששני האירועים יקרו – גם ביקוש חזק וגם רצון להעלות את נתח הרווחים.

אז אינפלציה נשלטת בהחלט טובה לכלכלה – היא מציגה שווקים חזקים ובריאים.

מנגד, צריך לשמור שהאינפלציה לא תרים ראש. אינפלציה גבוה פוגעת בנו, מורידה את ערכו את הכסף שלנו ושוחקת את כוח הקניה שלנו.

המלחמה באינפלציה גבוה היא ריבית – העלאת ריבית תאלץ \ תביא את הציבור להעדיף להשאיר את הכסף בחשבון הבנק על פני לבזבז אותו ולצאת למסע קניות. בלימת צד הביקוש – תוריד את המחירים.

אינפלציה נושקת לתיקי ההשקעות שלנו – עלית ריבית בכדי להילחם באינפלציה מעלה את הכדאיות של אחזקות סולידיות יותר כגון אגרות חוב ופיקדונות. יתכן והמשקיעים יהיו מוכנים לקנות פיקדון עם ריבית גבוה מאשר להסתכן במניה תנודתית.

אינפלציה נושקת גם למשכנתא שלנו – משכנתא צמודה תעלה יחד עם האינפלציה אליה היא צמודה. הריבית שתעלה על מנת להילחם באינפלציה תשפיע לרעה על ריבית המשכנתא שלנו.

אינפלציה נושקת גם לשכר שלנו – אינפלציה עולה שוחקת את השכר שלנו ככל שחולף הזמן והמשכורת שהרווחנו בתחילת התקופה כבר אינה יכולה לשרת אותנו היום באותה מידה.

אינפלציה נושקת גם למוצרים שאנו רוכשים בקניון, במכלת, בדלק למכונית ובשווקים – המחירים עולים ואנו יכולים לקנות פחות ופחות.

אינפלציה נושקת גם לפנסיה שלנו – הריבית העולה שמטרתה להילחם באינפלציה פוגעת בשווקים הפיננסים.

אינפלציה נושקת להשקעות ריאליות – חברות מתקשות לממן הון בגלל ריביות גבוהות.

אינפלציה נושקת לרווחי חברות – בגלל עליות המחירים ושחיקה של הכסף

אינפלציה נושקת לצמיחה של המשק – שווי פוחת של הכסף ועליית הריבית פוגע ביכולת הצמיחה.

אז אינפלציה נשלטת זה טוב – אינפלציה משתוללת זה רע!

המלחמה באינפלציה משתוללת היא באמצעות ריבית (מלחמה מוניטרית ע”י הבנק המרכזי) ובאמצעות הממשלה (באמצעות מדיניות פיסיקלית מתאימה).

באמצע שנות השמונים האינפלציה בישראל עמדה על מעל 400% ואילו בשנים האחרונות האינפלציה עמדה סביב אפס (0).

בשנה האחרונה האינפלציה הרימה ראש לרמה של סביב 2.5% – הגבוה ביותר של השנים האחרונות.

המומחים השונים, אנשי כספים, פיננסיירים, משקיעים, בנקים מרכזיים, אנליסטים ועוד תוהים האם האינפלציה היא משהו זמני כתוצאה ממשבר הקורונה בשנת 2020 או משהו קבוע או אירוע מתגלגל ומתגבר. לדעתי אנחנו באירוע נקודתי.

.

סקירה זו נועדה לשם מסירת מידע בלבד, ובשום אופן אין לראות בה חוות דעת, הצעה, המלצה או יעוץ לרכישה ו/או החזקה ו/או מכירה של ניירות ערך ו/או הנכסים הפיננסיים המתוארים בה. הסקירה מתבססת על מידע אשר פורסם לציבור, אשר גיא חזן – יועץ השקעות סבר כי הוא מהימן וזאת מבלי שביצע בדיקות עצמאיות לבירור מהימנות, דיוק ושלמות המידע. המידע המופיע בסקירה זו אינו מתיימר להכיל את כל המידע הדרוש למשקיע פוטנציאלי ואינו מתיימר להוות ניתוח מלא של כל העובדות והפרטים המופיעים בו. המידע, הפרטים והניתוח המפורטים, לרבות הדעות המובאות, בסקירה זו, עשויים להשתנות ללא מתן הודעה נוספת. סקירה זו היא על דעת הכותב בלבד ומשקפת את הבנתו ליום כתיבתה. סקירה זו אינה מהווה תחליף, בשום צורה שהיא, לייעוץ/שיווק השקעות המתחשב בנתוניו וצרכיו המיוחדים של כל אדם. גיא חזן – יועץ השקעות לא יהיה אחראי, בכל צורה שהיא, לכל נזק ו/או הפסד שייגרם כתוצאה משימוש בסקירה זו, ככל שייגרם כזה, וכן הוא אינו יכול לערוב ו/או להיות אחראי למהימנות, דיוק ושלמות המידע המפורט בסקירה זו. גיא חזן – יועץ השקעות, עשוי לייעץ ללקוחותיו להחזיק בניירות ערך ו/או הנכסים הפיננסיים הנכללים בסקירה זו, ככל שמפורטים כאלה, מעת לעת, לפני פרסום הסקירה, בזמן פרסומה ולאחר פרסומה. גיא חזן – יועץ השקעות אינו מתחייב ואין בסקירה זו משום התחייבות להשגת תשואה כלשהי או רווח כלשהו כתוצאה מכל סוג של פעולה בהתאם לאמור בסקירה זו.