מלחמה באוקראינה יום 12

אני משוכנע שאין לי מה לחדש לקוראים על המלחמה בין רוסיה לאוקראינה.

אני לוקח צד, בזהירות, וחושב שהרוסים עושים טעות. לא פולשים ולא כובשים מדינה ריבונית שכנה. עם זאת, אני מודה שאין בידי את כל הפרטים.

שם בצד פוליטיקה ושם בצד ניתוח של המלחמה. איני איש צבא ואיני מבין במהלכים צבאיים או גיאופוליטיים.

בהשקעות – אני יותר מבין.

אני חזר שנתיים לאחור – זמנים אחרים.

לפני שנתיים, מרץ 2020, השווקים רעדו בגלל נגיף הקורונה, השווקים רעדו בגלל מגיפה עולמית וצנחו בעשרות אחוזים בחודש אחד.

זה בדיוק לא זמן לבצע פעילות גורפת. אפשר אולי לתאם עמדות ולשייף את תיק ההשקעות – אך מכירה גורפת אינה באה בחשבון בלב הסערה. לפעמים גם במחיר של הפסד נקודתי (הפסד שהוא רק על הנייר). כמו אחרים, גם אני לא ידעתי שלאחר חודשיים השוק יראה רק כיוון אחד – למעלה.

דבר אחד כן היה ידוע במרץ 2020 – השווקים לא אוהבים אי וודאות. ככל שהאי וודאות מצטמצמת – השווקים מתפקחים. ככל שהרע ביותר נהיה רע פחות – השווקים עולים.

צריך תמיד לזכור שהשווקים הפיננסים עובדים על ניתוח המציאות אך מתמחרים ציפיות. המציאות ידועה – ציפיות לעתיד הרבה פחות. אך ציפיות חיוביות לעתיד כאשר המציאות העכשווית רעה מאוד – יובילו להשקעות נבונות ומתגמלות.

לזמננו אנו – העולם לא ידע מתי הרוסים, ואם בכלל, יפלשו לאוקראינה. כל יום יצא דיווח חדש. השווקים לא אהבו את האי וודאות הזאת והחלו לזלוג מטה. כשהרוסים החליטו “סוף סוף” לפלוש לאוקראינה רמת הוודאות, עד כמה שזה נשמע מפתיע, עלתה. אמנם מלחמה זה רע מאוד – אך ידוע שיש מלחמה.

עכשיו עומדת בפני העולם הפיננסי רמת אי וודאות חדשה – לאן המלחמה מובילה. אוהבי רמת האי וודאות הגבוהה אף מעלים את נושא הגרעין וההשלכות החמורות שיעלו במידה ותהיה תאונה גרעינית או חלילה שימוש בגרעין.

אני מאמין שעניין הגרעין לא יעלה ולא יהיה שימוש בנשק יום הדין. אין בזה צורך.

תאונה? תאונה יכולה לקרות גם בעיתות שלום.

בניתוח המצב הנוכחי אני מאמין שככל שיעבור הזמן רמת הוודאות תעלה משמעותית.

לצד זאת, אפשר לשים לב שחלק מהשווקים באירופה כבר קרובים, או כבר נמצאים, תחת הגדרה של שוק דובי (ירידה של מעל 20% מהשיא) ולכן יתכן ויהיה ניתוק בין שווקי העולם והקורלציה העולמית תתרופף בזמן הקצר.

לסיום:

איני יודע איך המלחמה תסתיים. תחת הנחה שלא ניגרר למלחמת עולם – מדובר על מלחמה קטנה עם אפקט לא גדול שיכולה להסתיים בשבועות הקרובים. הזמן שחולף מוריד את רמת אי הוודאות וזה בהחלט טוב לשווקים.

לצד זה, אני אדם אופטימי ומשקיע אופטימי ולכן קל לי להכיל ארועים שכאלה.

לעולם בכלל ולאירופה בכלל יש אינטרס גדול מאוד לעצור את האירוע המלחמתי הזה ולכן מדובר באירוע נקודתי ויש להגיב עליו בתיק ההשקעות בזהירות הראויה.