יועצים בשרות הכסף

במהלך הימים האחרונים נוהל דיון ער בפורומים שונים בפייסבוק בנוגע ליועצים פיננסים.

מאחר ומרבית האנשים אינם בקיאים בחוק ואינם מבחינים בין סוגי השרות השונים שליועצים מותר להעניק – הם מתבלבלים, ועוד יותר חמור מכך – נותנים ל”יועצים” שונים להתעסק להם בפיננסים מבלי לדעת שזה אסור וחמור מכך – עלול לכרום להם נזק.

ראשית אכתוב איזה יועצים כן מחויבים ברישיון ובפיקוח:

יועץ השקעות: פועל תחת חוק ייעוץ השקעות ומחויב להחזיק ברישיון יועץ בתוקף. הפיקוח על יועצי השקעות הוא ע”י הרשות לניירות ערך ושמו של היועץ מופיע באתר הרשות. תחת החוק יכול היועץ לייעץ ללקוחותיו בכל מה שנוגע להשקעות בשוק ההון: מניות, אג”ח, קרנות נאמנות, מט”ח. כמובן שיכול לייעץ על דברים אחרים אך הם אינם תחת חוק הייעוץ.

אדם העושה שימוש בתואר יועץ השקעות והוא אינו כזה – דינו מאסר.

יועץ פנסיוני: פועל תחת חוק הייעוץ הפנסיוני (תוצר של וועדת בכר 2005) ומחויב להחזיק רישיון בתוקף. ניתן למצוא פרטים אודותיו באתר משרד האוצר.

ההבדל בין יועץ פנסיוני לבין סוכן ביטוח הוא בעובדה שליועץ פנסיוני אין העדפה לנכס מסוים ואינו מקבל עמלה מחברת הביטוח.

כמובן שיועץ רשאי לתת ייעוץ בנושאים אחרים אך הם אינם תחת חוק הייעוץ הפנסיוני.

סוכן ביטוח: סוכן ביטוח – כולם מכירים. חייב ברישיון סוכן ביטוח – נותן ייעוץ בכל הנוגע לשרותי ביטוח, פוליסות ביטוח ומענה פנסיוני. אסור לו לתת ייעוץ השקעות.

עד כאן מדובר על בעלי רישיון המחויבים ברישיון על פי חוק והעיסוק במקצועות אלו ללא רישיון – הוא עבירה פלילית.

מי לא צריך רישיון ועל מי אין פיקוח:

יועץ משכנתאות: כל אחד יכול להיות יועץ משכנתאות מחר בבוקר. להדפיס כרטיסי ביקור, להקים אתר יפה ולהתחיל לגייס לקוחות. אין צורך ברישיון על מנת להיות יועץ משכנתאות ואין שום פיקוח על יועצי משכנתאות.

זהירות נדרשת.

יועץ פיננסי: כל אחד יכול להיות יועץ פיננסי מחר בבוקר. להדפיס כרטיסי ביקור, להקים אתר יפה ולהתחיל לגייס לקוחות. יועץ פיננסי זה אחד התארים הכי פחות מחייבים שיש. מה זה יועץ פיננסי? איזה שרותים הוא נותן? לתואר יועץ פיננסי יש הרבה פרשנויות – רובן מאוד רחבות וכלליות. מה שבטוח שהוא אינו צריך רישיון לפעול כיועץ פיננסי ואין עליו שום פיקוח. דבר אחד בטוח – אסור לו לעסוק בייעוץ השקעות או בייעוץ פנסיוני.

זהירות רבה נדרשת לפני שממנים יועץ פיננסי לעשות עבורכם פעילות פיננסית כלשהי.