אינפלציה וריבית-מחשבה מחוץ למיינסטרים

המשחק היום בשווקים הוא אינפלציה וריבית. הריבית היא הנשק איתו מנהלים מלחמה באינפלציה.
כפי שכתבתי לא פעם, ורבים אחרים לפני, אינפלציה גבוה אינה טובה לכלכלה. על אחת כמה וכמה הצורך להילחם באינפלציה באמצעות העלאות ריבית – מצב שאינו טוב לכלכלה.

האינפלציה שוחקת את ערך הכסף וריבית גבוה פוגעת בצמיחה. השמירה על איזון היא שם המשחק.

אך צריך לזכור – ב-10 השנים האחרונות היתה פה “הפקרות” מוניטרית. איזון בטח שלא היה. לכסף לא היה ערך וריביות העולם נעו סביב האפס ובחלק מהמקרים היו גם ריביות שליליות.

המשקיעים חיפשו היכן להשקיע ובלבד לא לשבת על מזומן וגם בגזרת ההשקעות באגרות חוב – המספרים היו די עלובים. כזכור – היו גם לפעמים שליליים.

אז אני מחזיר את הקוראים 10-12 שנים לאחור.. העולם חי עם ריבית מוניטרית של 3-5 אחוז ועם אינפלציה שמגרדת מלמטה מספר דו ספרתי.

החריגה היתה בעשור האחרון בה לכסף לא היה מחיר והמצב היום הולך (רץ) לכיוון הממוצעים הרב שנתיים.

הסוגיה הראשונה שעל הפרק בנושא הריבית הוא המהירות בה היא עלתה. בשנת 2022 (8 חודשים) הריבית בישראל למשל עלתה מסביבת אפס ל – 2%. גם בארה”ב ובעולם הריבית עלתה מהר בשנת 2022.

הסוגיה השניה היא גובה האינפלציה – חייבים להילחם בה ואסור שהיא תתפרץ ללא מחסום ותגרום נזקים למשק. הצורך הוא להשאיר \ להביא את האינפלציה למקום הנכון שטוב לשווקים ושלא יגרור מלחמה עם ריבית גבוה מדי.

סוג של כלים שלובים.

המהירות שבה חל השינוי הביא להמון אי וודאות ומכאן ועד להשפעה שלילית על המניות הדרך קצרה.

אל מול המניות שנמצאות בטלטלה, חזר לעולם ההשקעות המודל של ההשקעה הסולידית בה ניתן לקבל תשואה סבירה בסיכון נמוך יחסית. פתאום לא כדאי להחזיק מזומן מפאת אינפלציה אך מנגד יש אלטרנטיבה באגרות חוב שמציעות תשואות שאך לפני פחות משנה היו חלום רחוק.

לסיכום:

כל עוד הרגולטורים יבינו את המהלכים ויפעלו בהתאם והאינפלציה לא תשתולל – אני לא רואה מקום לבהלה או מצוקה.