השקעות אלטרנטיביות (הסוף?)

שנים של ריבית אפס הביאו לא מעט משקיעים לחפש אלטרנטיבה.

משקיעים בעולם עומדים בפני מספר אלטרנטיבות השקעה – אגרות חוב ממשלתיות, אגרות חוב קונצרניות, מניות, שילוב בינהם ולצד החלק הסחיר ניתן להשקיע בעסק ריאלי מצליח, בקרן השקעות או להשקיע בנדל”ן (מגורים, משרדים או קרקע).

אז בבוא המשקיע לחפש אזורי השקעה שמתאימים לו בעשור האחרון – אלטרנטיבת ההשקעה בסקטור אגרות החוב הממשלתיות והקונצרניות ירדו מהפרק לאור התשואות האפסיות (במדינות מסויימות אפילו תשואה שלילית), אלטרנטיבת ההשקעה במניות היו קצת מרתיעות לאור עליות השערים שהחלו עם סיום משבר הסאב-פריים של 2008 ואלטרנטיבת ההשקעה בעסק ריאלי בטח אינה מתאימה למרבית המשקיעים (שאינם רוצים להיות בעלים של עסק תפעולי כלשהו).

למשקיעים נותרו 2 אלטרנטיבות רלוונטיות: נדל”ן וקרנות אלטרנטיביות שונות. השקעה בנדל”ן על סוגיו (דירה, משרד, קרקע). הירידה בריבית והכסף הזול גררו לא מעט משקיעים לנדל”ן. היו שנים שהיה עוד ניתן לקבל משכנתאות ללא מגבלות גם על נכס שני ושלישי וגם לאחר המגבלות שהושמו – ההשקעה בנדל”ן עשתה שכל לחלק גדול של ציבור המשקיעים הריאליים. המשקיעים נהרו והמחירים עלו וייצרו תשואות לא רעות בסיכון שמשקיעים חשבו שהם מבינים במדויק.

לאור מתווה הריבית היורדת והתשואות המתכווצות לצד הרצון לחפש השקעות נוספות צמח פלח שוק נוסף: השקעות אלטרנטיביות.

תחת הגדרה של השקעות אלטרנטיביות ניתן למנות לא מעט תתי השקעות. נדל”ן בארה”ב (או בכל מקום אחר בעולם), קרנות נדל”ן שונות, קבוצות רכישה, קרנות השקעה פרייבט אקוויטי, אומנות (חפצי אומנות\תמונות\פסלים), קרנות חוב פרטיות, נכסים דיגיטליים, קרנות גידור שונות, מטבעות קריפטוגרפים, סחורות, קרנות המשקיעות בהשלמות הון למגוון רחב של תחומים (נדל”ן, ציוד, הלוואות, תשתיות) ועוד.

מה שמחבר את כל נושא ההשקעות האלטרנטיביות הוא אפס סחירות.

השקעה אלטרנטיבית אינה סחירה ולכן גם לא ניתנת למימוש מיידי או למימוש בכלל. השקעות מסוג זה, גם אם מנסים למכור אותן כסולידיות (והן לא), אינן מתאימות לכל משקיע. מעבר לעובדה שבהשקעות מסוג זה הכסף יוצא מהחשבון של המשקיע ועובר לחשבון הקרן הרלוונטית – חלק מההשקעות מהסוג הזה נעולות לשנים רבות כך שלא ניתן להיפגש עם הכסף.

אז בעולם של ריביות אפס צמח לו שוק גדול של השקעות אלטרנטיביות שמונגשות לציבור המשקיעים ופורסות כנפיים רחבות על לא מעט משקיעים, גדולים כקטנים, אוהבי סיכון או שונאי סיכון ומנוסים יותר או פחות.

שנת 2022 טילטלה את העולם. מעבר לירידות שערים חדות ברכיב המנייתי היו גם ירידות שערים חדות גם ברכיב החוב ועליית תשואות חדה.

אז לאחר עליות ריבית חדות ב-10 חודשי השנה הראשונים של 2022 הגיע העולם למצב בו התשואות של אגרות חוב עלו משמעותית וחזרו למגרש. אגרות חוב החלו להציג תשואות של 3-4 אחוז בסקטור הממשלתי ותשואות של 7-9 אחוז או תשואות דו ספרתיות בחלק לא מבוטל של רכיב החוב הקונצרני.

אם נוסיף את הרכיב האינפלציוני למשוואה המספרים מקבלים תפנית נוספת.

בשורה התחתונה אני חושב שהשינוי החד בשיעור הריבית לצד עליה באינפלציה והירידות החדות בשווקי המניות יורידו את קרנן של ההשקעות האלטרנטיביות. הצורך בהשקעות אלטרנטיביות ילך וידעך ויחזור למימדיו הטבעיים ויהיה פתוח ויוצע לאנשי השקעות וותיקים ומנוסים עם הון רב הרוצים להזיז חלק קטן מתיק ההשקעות שלהם גם לתחומים נוספים שאינם בהכרח סחירים.

הירידות החדות ברכיב המניות גם יוצר מסד חזק לתשואות גבוהות בסקטור כאשר בוחנים את ההשקעה ארוכת הטווח.

לסיכום:

גם אם סקטור ההשקעות האלטרנטיביות נראה גדול ומבטיח הוא אינו מתאים לכל משקיע אלא רק לחלק קטן עם הון גבוה. הסקטור צמח לאור האפשרויות הידועות והסחירות שלא הניבו תשואות ב-10 השנים האחרונות אך חזרו בשנה הנוכחית למרכז הבמה עם תשואות גבוהות שלא נראו פה שנים.

ההנחה שלי שהסקטור יחזור ויצטמצם לגודלו הנכון והשחקנים הרבים גם הם יעלמו אט אט וישארו על המגרש רק הטובים ביותר.

.

סקירה זו נועדה לשם מסירת מידע בלבד, ובשום אופן אין לראות בה חוות דעת, הצעה, המלצה או יעוץ לרכישה ו/או החזקה ו/או מכירה של ניירות ערך ו/או הנכסים הפיננסיים המתוארים בה. הסקירה מתבססת על מידע אשר פורסם לציבור, אשר גיא חזן – יועץ השקעות סבר כי הוא מהימן וזאת מבלי שביצע בדיקות עצמאיות לבירור מהימנות, דיוק ושלמות המידע. המידע המופיע בסקירה זו אינו מתיימר להכיל את כל המידע הדרוש למשקיע פוטנציאלי ואינו מתיימר להוות ניתוח מלא של כל העובדות והפרטים המופיעים בו. המידע, הפרטים והניתוח המפורטים, לרבות הדעות המובאות, בסקירה זו, עשויים להשתנות ללא מתן הודעה נוספת. סקירה זו היא על דעת הכותב בלבד ומשקפת את הבנתו ליום כתיבתה. סקירה זו אינה מהווה תחליף, בשום צורה שהיא, לייעוץ/שיווק השקעות המתחשב בנתוניו וצרכיו המיוחדים של כל אדם. גיא חזן – יועץ השקעות לא יהיה אחראי, בכל צורה שהיא, לכל נזק ו/או הפסד שייגרם כתוצאה משימוש בסקירה זו, ככל שייגרם כזה, וכן הוא אינו יכול לערוב ו/או להיות אחראי למהימנות, דיוק ושלמות המידע המפורט בסקירה זו. גיא חזן – יועץ השקעות, עשוי לייעץ ללקוחותיו להחזיק בניירות ערך ו/או הנכסים הפיננסיים הנכללים בסקירה זו, ככל שמפורטים כאלה, מעת לעת, לפני פרסום הסקירה, בזמן פרסומה ולאחר פרסומה. גיא חזן – יועץ השקעות אינו מתחייב ואין בסקירה זו משום התחייבות להשגת תשואה כלשהי או רווח כלשהו כתוצאה מכל סוג של פעולה בהתאם לאמור בסקירה זו.