לא כדאי לפספס את הימים הטובים ביותר בבורסה

מה יקרה אם נפספס את הימים הטובים ביותר בשווקי המניות?
אתם פשוט לא מאמינים.

הרעיון שנוכל לנוח מחוץ לבורסה בזמן שהמדדים צונחים ולחזור בדיוק בנקודת השפל היא מתכון לאסון.

בזמני ירידות שערים יש לחץ הולך וגובר למכור את המניות ולהשתחרר מהשוק. זה חלק אמוציונאלי שרווח בקרב מרבית המשקיעים. הלחץ למכור קיים ולצידו גם הרעיון של חזרה לשוק המניות בדיוק ברגע שהכל ירגע.

על פניו יש פה עסקה מצויינת – נברח כשרע ונחזור שטוב.

במחקרים שונים בחנו מה קורה ומה יקרה אם נפספס את הימים הטובים ביותר בבורסה. הימים הטובים ביותר קיימים גם בשוק שוורי וגם בדובי.

אז המחקרים הראו כי בתקופה של 10 שנים – אם נפספס את עשרת הימים הטובים ביותר – התשואה שלנו נחתכת בחצי. זאת אומרת שאם פוטנציאל התשואה שלנו עמד על 200 אחוז – נקבל רק 100 אחוז.

כשמדדו את התשואה פר שנה במהלך התקופה הביצועים שנרשמו היו מזעזעים. בכל פעם שפיספסנו את הימים הטובים ביותר – כך התשואה שלנו הידרדרה באופן חד יותר.

בג’יי פי מורגן מדדו טווח של 20 שנות השקעה – 1999-2018. התוצאות היו מדהימות. ככל שפיספסנו את הימים הטובים ביותר התשואות של תיק ההשקעות הידרדרו מטה.

למשל, אם פיפספנו את 20 הימים הטובים ביותר – תיק ההשקעות שלנו רושם תשואה שלילית קטנה אל מול תשואה של קרוב ל 6% במדד ספ500.

למשל, אם נפספס את 40 הימים הטובים ביותר – תיק ההשקעות שלנו רושם תשואה שלילית של מעל 4%.

גם במדידת טווחי זמן נוספים הנתונים היו מדהימים. פיספוס 10 הימים הטובים ביותר גרמו לנזק אדיר לתיק ההשקעות.

הנתונים נכונים גם למדדי אגרות החוב השונים.

המסקנות הן די פשוטות..

אם אתם בעלי תיק השקעות עליכם להבין את המשחק – כולל את הרגעים הפחות נעימים בו. על מנת להינות מפירות ימי העליות החדים ביותר צריך לספוג גם את ימי הירידות החדות.

נתון נוסף ולא מפתיע מצביע שהימים הטובים ביותר באים לא פעם אחרי הימים הרעים ביותר (בין 10 ל 20 יום).

אז מה עושים?

משקיעים בתבונה, בונים אלוקציה מתאימה ונצמדים לסיכונים שמתאימים לנו כמשקיעים. זאת הדרך היחידה לצלוח באופן הטוב ביותר גם ימים פחות טובים ולא לאבד את הימים הטובים ביותר.

אלוקציה מתאימה תפחית את החששות ולא תגרום לכם לרוץ ולמכור את תיק ההשקעות ואת כל המניות רק כי השוק נמצא בתקופה פחות טובה.

לסיום: זכור להיות בשוק בימים הטובים ביותר שלו

.

סקירה זו נועדה לשם מסירת מידע בלבד, ובשום אופן אין לראות בה חוות דעת, הצעה, המלצה או יעוץ לרכישה ו/או החזקה ו/או מכירה של ניירות ערך ו/או הנכסים הפיננסיים המתוארים בה. הסקירה מתבססת על מידע אשר פורסם לציבור, אשר גיא חזן – יועץ השקעות סבר כי הוא מהימן וזאת מבלי שביצע בדיקות עצמאיות לבירור מהימנות, דיוק ושלמות המידע. המידע המופיע בסקירה זו אינו מתיימר להכיל את כל המידע הדרוש למשקיע פוטנציאלי ואינו מתיימר להוות ניתוח מלא של כל העובדות והפרטים המופיעים בו. המידע, הפרטים והניתוח המפורטים, לרבות הדעות המובאות, בסקירה זו, עשויים להשתנות ללא מתן הודעה נוספת. סקירה זו היא על דעת הכותב בלבד ומשקפת את הבנתו ליום כתיבתה. סקירה זו אינה מהווה תחליף, בשום צורה שהיא, לייעוץ/שיווק השקעות המתחשב בנתוניו וצרכיו המיוחדים של כל אדם. גיא חזן – יועץ השקעות לא יהיה אחראי, בכל צורה שהיא, לכל נזק ו/או הפסד שייגרם כתוצאה משימוש בסקירה זו, ככל שייגרם כזה, וכן הוא אינו יכול לערוב ו/או להיות אחראי למהימנות, דיוק ושלמות המידע המפורט בסקירה זו. גיא חזן – יועץ השקעות, עשוי לייעץ ללקוחותיו להחזיק בניירות ערך ו/או הנכסים הפיננסיים הנכללים בסקירה זו, ככל שמפורטים כאלה, מעת לעת, לפני פרסום הסקירה, בזמן פרסומה ולאחר פרסומה. גיא חזן – יועץ השקעות אינו מתחייב ואין בסקירה זו משום התחייבות להשגת תשואה כלשהי או רווח כלשהו כתוצאה מכל סוג של פעולה בהתאם לאמור בסקירה זו.

.

ניתן לקרוא את התחקירים בנושא באתר: The Montley Fool