בריטניה עזבה את אירופה-עוד דעה

התקשורת קבעה: הצבעת נגד האליטה? אתה בור טיפש וקורבן פופוליזם

האם הבריטים שהצביעו בעד עזיבת האיחוד הם באמת בורים שנוצלו ע”י פוליטיקאים ציניים? אמנון פורטוגלי פגש באנשים האלה וגילה דווקא שהמציאות הפוכה.

ביום שישי בבוקר קם העולם למציאות מדינית שלא הכיר. בריטניה הצביעה בעד עזיבת האיחוד במשאל העם. מי שהביט בסיקור התקשורתי של הדרמה, יכל לחשוב עוד שלרגע הכתבים אצלנו הפכו להיות חלק מצוות ההסברה של מוביל הקמפיין בעד ההשארות, רה”מ דיויד קמרון.

באולפני הטלויזיה התקשו חלק מהפרשנים להבין איך יתכן שכל המומחים מטעם האליטה הסבירו לעם הבריטי למי הם צריכים להצביע, והרוב שם הצביעו בדיוק הפוך. מה לא נאמר על אותם מצביעים שלא יישרו קו עם הסדר הקיים? שהם – בורים ,טפשים, גזענים, חסרי הגיון, חסרי השכלה והבנה של המציאות, קורבנות של הפופליזם ועוד הרבה “מחמאות”. הטענה הרווחת היתה שפוליטיקאים ציניים ניצלו את בורותו של הציבור הגדול מחוץ ללונדון,  כדי להפחיד אותו עם סיפורים על המוני מוסלמים הצובאים על גבולות בריטניה.

בחלקים מהתקשורת היו כל כך בטוחים שהבריטים טעו, שהם מיהרו ביום שאחרי להסביר לצופים שהבריטי הממוצע מכה על חטא בעקבות בחירתו “השגויה”. ואיך הם עשו זאת? הם פנו ל”כתבנו/כתבתנו בלונדון” כדי לשמוע מה חושבים הבריטים על ההחלטה, שזה בערך כמו לשלוח כתב לשדרות רוטשילד  כדי להוכיח שהישראלים לא מרוצים מהבחירה של נתניהו. האם מישהו מהכתבים נשלח לאחת הערים מחוץ ללונדון, לאחד ממעוזי המתנגדים לאיחוד, כדי לשמוע ממקור ראשון מה אומרים שם והאם מדובר בכזה ציבור טיפש שהצביע בעד החלטה כל כך שגויה (לטעמם)? זה כנראה כבר דרש יותר מידי מאותן רשתות.

לעומת זאת, מי שכן ביקר באזורים אלו היה אמנון פורטוגלי,  חוקר במרכז חזן במכון ואן ליר. בראיון לתכנית הרדיו של הכלכלה האמיתית בקול ישראל הוא מספר, שבניגוד למה שמציגים בתקשורת אצלנו לא מדובר בהחלטה חסרת הגיון של המצביעים נגד האיחוד. “התושבים האלה לא טפשים, הם רחוקים מלהיות טפשים, הם הצביעו בעד דברים ברורים שבהחלט הגיוניים מבחינתם.  הם רצו לבעוט בממסד הפוליטי הבריטי משני צדדיו ובמנגנון של האיחוד האירופי בבריסל” – הסביר פורטוגלי

לשאלה האם זו לא טפשות מצידם להצביע בעד תהליך שהם ידעו מראש שעלול למוטט את הכלכלה שלהם – ענה פורטוגלי שהם לא חושבים שזו בכלל הכלכלה שלהם. “מי שנהנה מהכלכלה הבריטית זה לאו דווקא הם. הם הפסידו מהכלכלה האנגלית של ה20, 30 שנה האחרונות. הם אמרו לאליטות נמאס לנו מההבטחות שלכם מהקלישאות וההפחדות שלכם. אתם לא מבטאים את השאיפות שלנו ולא מייצגים את העולם שלנו” – אומר פורטוגלי.  “זה כמובן יפיל במידה מסוימת את הכלכלה האנגלית  אבל מה עוזרת הכלכלה האנגלית לעשירונים התחתונים שבקושי נהנים ממנה”? -מתפלא פורטוגלי.

לגבי השאלה מדוע לא הקשיבו אותם אזרחים לאזהרות המומחים?  ענה פורטוגלי: “בוא לא נשכח שאלה אותם המומחים שהמציאו את המדיניות שהגדילה את האי שוויון  ושהאיצה את השינויים הפוליטיים חברתיים, שדפקו את אותם מצביעים , ושהקטינה בנוסף את היכולת שלהם להרויח כסף.”

בתקשורת הישראלית טענו שמעוזי המתנגדים לאיחוד הם קהילות עניות שקל היה להפחיד ולהסית אותן. פורטוגלי לא מסכים גם עם קביעה זו. “האזורים האלה עניים ביחס ללונדון אבל לא כאלה עניים. הבעיה היא יותר שהתושבים שם מרגישים שנשארו מאחור”  הוא אומר וממשיך: “האזורים האלה ראו את לונדון שהופכת למרכז פיננסי עולמי תוסס תחת אותה הכלכלה שהרסה להם את העבודות המסורתיות באזורים שלהם.  הם הפכו בעצם לאזורים החיים במן מדינת רווחה על חשבון סובסידיות של האיחוד יחד עם תרבות פוליטית שבזה לתלות זו, וזו מבחינתם היתה סביבה תרבותית בעיתית”, מסביר פורטוגלי,  ” התושבים שהצביעו נגד האיחוד איבדו בעצם תחת הכלכלה הזו את הדבר שהם הכי משתוקקים לו וכל כך מתגעגעים אליו, שזה הכבוד העצמי או להיות עצמאי במובן האישי, הקהילתי המשפחתי”.

לגבי הטענה שההגירה היא הדבר העיקרי שבגינו הצביעו האזרחים נגד, טוען פורטוגלי שזו דמגוגיה שגויה  השונה בתכלית ממה שמספרים לנו בארץ – “אם כבר מדברים על הגירה, המוסלמים פחות מעניינים את אותם מצביעים כי הם לא מאיימים על העבודה שלהם. הם חוששים יותר מהמהגרים הפולנים ששטפו את בריטניה ולקחו להם את העבודות”.

מי שעוד מגבה את חלק מטענותיו של פורטוגלי הוא  הכלכלן הסקוטי מארק בלייט, שנחשב  לאחד מהכלכלנים הפוליטיים החשובים והמשפיעים בעולם.

.

הפוסט נכתב ע”י ערן הילדסהיים ופורסם בבלוג – הכלכלה האמיתית