אתה יודע מה זה ביטקוין?

יש זהב צהוב במטילים, יש זהב שחור = נפט ויש את הזהב החדש – ביטקוין.

ניסיתי לברר קצת על “בהלת הזהב” באינטרנט –

“כריית הביטקוין באינטרנט” ממש כמו שהיו כורי זהב בימי הבהלה לזהב או חופרי בארות הנפט בתחילת המאה ה-20.

אודה ולא אבוש שבגילי המופלג כבר קשה לי להבין את מה שהצעירים רואים בבירור, לי זה נראה כמו מסך שחור ובלתי חדיר אבל הנושא הוא מרתק וריכזתי כמה נקודות. אם הבנתי לא נכון אז זה המצב, מקווה שתהנו לקרוא.

כדי להצליח בכרייה של ביטקוין נדרשת גישה למשאבי מיחשוב מאוד חזקים. וככל שהזמן חולף, הקשיים לכרות ביטקוין הולכים ומתגברים.

מהי כריית ביטקוין? בפשטות, הפעלת תהליכים חישוביים במחשב שלך.
תהליך החישוב הזה מגריל מפתח הצפנה לבלוק הבא בשרשרת הבלוקים ( BLOCK CHAIN ). הסבר בהמשך.

המערכת בוחרת מפתח הצפנה שהכי מתאים לקריטריון מסויים, ואם המכונה של הכורה חזקה היא יכולה להציע 50% מסך מפתחות ההצפנה המוצעים למערכת בזמן נתון ואז יש סיכוי גדול שהמערכת תבחר אחד ממפתחות ההצפנה שהמכונה של הכורה חישבה. (נראה לי כמו למלא בלוטו טופס של מיליארד אפשרויות)

המכונה היא מחשב אבל קוראים לה מכונה. מכונת כרייה. הבנתי למשל שנדרשים כרטיסי מסך מאוד חזקים למכונה כזו ולפעמים הם קורסים עד כדי 70% בתהליך המיחשוב.

אם המערכת בחרה באחד ממפתחות ההצפנה שהמחשב של הכורה חישב אז הכורה סוגר את הבלוק וכותב העברה של 12 ביטקוין לארנק שלו. ( היום זה כמו 78000 דולר ).

מאחר והקושי לכרות גובר, הכורים עובדים היום בקבוצות, זה נקרא “קבוצת כריית ביטקוין” והזכייה מחולקת באופן יחסי בין הכורים בקבוצה בהתאם לכמה שכל אחד נתן.

הביטקוין נהיה נדיר יותר ויותר לכרייה, מאחר שסוגרים יותר ויותר בלוקים אזי מפתחות ההצפנה הופכים הרבה יותר קשים לחישוב ונידרש כוח מיחשוב הולך וגדל. כמו כן מספר הביטקוין שהכורה מקבל עם סגירת בלוק הלך והצטמצם, פעם היה כ 50 והיום 12.

חישוב המידע הוא קריטי כדי לקדם את השרשרת המוצפנת של הבלוקים.

אנשים או גופים שסוחרים בביטקוין משתמשים, בצורה עקיפה, בכורים שכותבים להם את הבלוקים, כאשר בכל בלוק יש שורת עסקאות והכל פומבי וגלוי. תחשבו שזה כמו סידרה של מסמכים המחוברים אחד לשני, כל בלוק הוא מסמך ובכל בלוק רשום מספר של כמה עסקאות חליפין ומי סגר את הבלוק. בבלוק הבא רשום הזיהוי של הבלוק הקודם. למעשה מדובר בשרשרת מסמכים שההצפנה המתוחכמת שלהם הופכת אותה לשרשרת בלתי שבירה ולכן אי אפשר לבצע רמאויות ובגלל היציבות הזו הביטקוין מאיים על הבנקים.

שרשרת הבלוקים המוצפנים למעשה שומרת על המידע הפרטי, כמו שהבנק עושה, אבל בחוץ, בפומבי ומוצפן. למעשה קוראים לזה שהביטקוין עושה DECENTRALIZATION ולא צריך יישות שתשמור על המידע הפרטי.

דוגמא: אדם בעל מזהה כל שהוא רוצה להעביר לחברו, שגם לו יש מזהה כל שהוא, 100 ביטקוין. הוא מבקש לרשום במסמך העברה של 100 ביטקוין בין שני המזהים. כורה מסויים או קבוצת כרייה סוגרים את העיסקה הזו עם עוד 48 עיסקאות אחרות ועוד עיסקה אחת לעצמם שמייצרת 12 ביטקוין, סה”כ 50 עיסקאות והמסמך נסגר.

במסמך הבא רשום מפתח ההצפנה שהכורה חישב וככה אי אפשר לשנות את המסמך הקודם מאחר ומפתח ההצפנה החדש מבוסס על המידע מהמסמך (הבלוק) הקודם שהכורה או קבוצת הכרייה סגרו.

וכל זה קורה במהירות רבה. וכל המידע על מסמכים חדשים משותף וגלוי לכל מי שרוצה לדעת.

תחשבו שזה כמו אנשים שמחפשים זהב אחרי שגילו לראשונה מרבצי זהב רק שההבדל הוא שנדירותו של הביטקוין ידועה.

כל זה שמעתי וחשבתי שהבנתי ואולי לא הבנתי.

אני מוקסם מהרעיון שיש אנשים שמרוויחים כספים ככה ואנחנו הדור הישן עוסקים בסחר חליפין פרימיטיבי של העברה פיזית של סחורה תמורת כסף בשטרות מהוהים

.

סקירה זו נועדה לשם מסירת מידע בלבד, ובשום אופן אין לראות בה חוות דעת, הצעה, המלצה או יעוץ לרכישה ו/או החזקה ו/או מכירה של ניירות ערך ו/או הנכסים הפיננסיים המתוארים בה. הסקירה מתבססת על מידע אשר פורסם לציבור, אשר גיא חזן – יועץ השקעות סבר כי הוא מהימן וזאת מבלי שביצע בדיקות עצמאיות לבירור מהימנות, דיוק ושלמות המידע. המידע המופיע בסקירה זו אינו מתיימר להכיל את כל המידע הדרוש למשקיע פוטנציאלי ואינו מתיימר להוות ניתוח מלא של כל העובדות והפרטים המופיעים בו. המידע, הפרטים והניתוח המפורטים, לרבות הדעות המובאות, בסקירה זו, עשויים להשתנות ללא מתן הודעה נוספת. סקירה זו היא על דעת הכותב בלבד ומשקפת את הבנתו ליום כתיבתה. סקירה זו אינה מהווה תחליף, בשום צורה שהיא, לייעוץ/שיווק השקעות המתחשב בנתוניו וצרכיו המיוחדים של כל אדם. גיא חזן – יועץ השקעות לא יהיה אחראי, בכל צורה שהיא, לכל נזק ו/או הפסד שייגרם כתוצאה משימוש בסקירה זו, ככל שייגרם כזה, וכן הוא אינו יכול לערוב ו/או להיות אחראי למהימנות, דיוק ושלמות המידע המפורט בסקירה זו. גיא חזן – יועץ השקעות, עשוי לייעץ ללקוחותיו להחזיק בניירות ערך ו/או הנכסים הפיננסיים הנכללים בסקירה זו, ככל שמפורטים כאלה, מעת לעת, לפני פרסום הסקירה, בזמן פרסומה ולאחר פרסומה. גיא חזן – יועץ השקעות אינו מתחייב ואין בסקירה זו משום התחייבות להשגת תשואה כלשהי או רווח כלשהו כתוצאה מכל סוג של פעולה בהתאם לאמור בסקירה זו.