שינוי כיוון

אז מתי בעצם השווקים הפיננסים שינו כיוון? מזה תקופה ארוכה שהתקשורת הכלכלית מפמפמת לנו שהשווקים רושמים שיאים חדשים מדי יום. מדי שבוע. מספרים לנו שהשווקים עולים כבר תקופה ארוכה. זה נכון. אך האם זה השיקול מתי להיכנס או לצאת מפוזיציה?! לטעמי לא.

מאוד לא קל, עד בלתי אפשרי, לזהות מתי השוק הולך להתהפך עלינו. מתי השוק יחל לצנוח. הדבר היחידי שעומד לרשותנו הוא פרספקטיבת הזמן והנתונים הפזורים לאורכו.

במרבית הפעמים בהם השווקים החלו לרדת בצורה חדה היו סימנים מקדימים. אמנם קשה לזהותם אך במבט לאחור זה קלי קלות (ולא מעניין) ובזמן אמת היה צריך מאמץ עילאי בכדי לסמן אירועים אלה כ”משני משחק” (A game changer).

לא רוצה לכתוב פה שזה קל אך זה אפשרי.

לכל משבר יש את הסימנים שלו והרעיון הוא לנסות ולזהותם בזמן. לאו דווקא בזמן אמת אך בהחלט דרושה מסגרת זמן מוגדרת.

הניסיון לזהות את הסימנים כולל גם מחירים לא פשוטים מאחר וברוב המקרים זה ללכת נגד הזרם ובשוק ההון ללכת נגד הזרם אומר לא להרוויח כסף במקרה הטוב ולהפסיד כסף במקרה הרע. שני החלופות לא אהודות על המשקיעים.

אני באמת לא יודע האם ומתי יחול השינוי בשווקים אך ברור לי שהשינוי יגיע. ברוב המקרים, השווקים הפיננסים לא משתנים מיד. מדובר בתהליכים שלוקחים זמן (סביב חצי שנה) שבהם השוק מתבשל ומשליך ומאותת למשקיעים על אירועים פיננסים שרק בדיעבד מנותחים כיאות ומסבירים למה ואיך קרה שלא ראינו אותם ופעלנו לאורם.

הכלכלן נאסים ניקולס טאלב כתב על זה תיאוריה אותה פרסם בספר – תאוריית הברבור השחור. התאוריה בעצם מתמקדת באי האפשרות לזהות תהליכים ואירועים שיקרו מעת לעת ויהיו להם השפעה ותוצאה משמעותית על השווקים הפיננסים.

מנסיוני הדל של 25 שנות פעילות בשווקים הפיננסים אני כותב בזהירות שנכון להיום איני רואה סימנים שליליים פרט לאחד.

יש סימן אחד גדול ובוהק שמטריד אותי – כולם חושבים אותו הדבר. כל מנהלי ויועצי ההשקעות בעולם מרוצים מהמצב ורואים אותו כחיובי גם להמשך הדרך. כשכולם חושבים אותו הדבר זה מטריד. האם על סמך זה כדאי וראוי לפעול? לא! אך אולי זה האיתות הראשון שאחריו יבואו נוספים.

אם יש לכם איתותים נוספים שאתם רואים בשוק – אנא שתפו בתגובות לפוסט.

.

סקירה זו נועדה לשם מסירת מידע בלבד, ובשום אופן אין לראות בה חוות דעת, הצעה, המלצה או יעוץ לרכישה ו/או החזקה ו/או מכירה של ניירות ערך ו/או הנכסים הפיננסיים המתוארים בה. הסקירה מתבססת על מידע אשר פורסם לציבור, אשר גיא חזן – יועץ השקעות סבר כי הוא מהימן וזאת מבלי שביצע בדיקות עצמאיות לבירור מהימנות, דיוק ושלמות המידע. המידע המופיע בסקירה זו אינו מתיימר להכיל את כל המידע הדרוש למשקיע פוטנציאלי ואינו מתיימר להוות ניתוח מלא של כל העובדות והפרטים המופיעים בו. המידע, הפרטים והניתוח המפורטים, לרבות הדעות המובאות, בסקירה זו, עשויים להשתנות ללא מתן הודעה נוספת. סקירה זו היא על דעת הכותב בלבד ומשקפת את הבנתו ליום כתיבתה. סקירה זו אינה מהווה תחליף, בשום צורה שהיא, לייעוץ/שיווק השקעות המתחשב בנתוניו וצרכיו המיוחדים של כל אדם. גיא חזן – יועץ השקעות לא יהיה אחראי, בכל צורה שהיא, לכל נזק ו/או הפסד שייגרם כתוצאה משימוש בסקירה זו, ככל שייגרם כזה, וכן הוא אינו יכול לערוב ו/או להיות אחראי למהימנות, דיוק ושלמות המידע המפורט בסקירה זו. גיא חזן – יועץ השקעות, עשוי לייעץ ללקוחותיו להחזיק בניירות ערך ו/או הנכסים הפיננסיים הנכללים בסקירה זו, ככל שמפורטים כאלה, מעת לעת, לפני פרסום הסקירה, בזמן פרסומה ולאחר פרסומה. גיא חזן – יועץ השקעות אינו מתחייב ואין בסקירה זו משום התחייבות להשגת תשואה כלשהי או רווח כלשהו כתוצאה מכל סוג של פעולה בהתאם לאמור בסקירה זו.