משחקי ריבית 2

בחרתי בכותרת ‘משחקי ריבית 2’ כי למיטב זכרוני כבר כתבתי בעבר הרחוק על עניין הריבית ועל תפקידו המרכזי בכל נושא השקעה במניות או באגרות חוב.

מתווה הריבית היורד של העשור האחרון דחף, ועדיין דוחף, את השווקים מעלה. בנושא האג”ח זה בולט מאוד. מתווה ריבית יורד, לצד ציפיות ריבית נמוכה או ציפיות להמשך ירידה בריבית, מהוות כר נוח לרווחי הון משמעותיים.

לא קל לקובעי המדיניות בימים אלו. אמנם בארה”ב הריבית כבר הרימה ראש מעט אך באירופה ובישראל – הריבית שואפת לרמה הנמוכה ההיסטורית שלה.

אז ריבית יורדת דוחפת אג”ח למעלה ועל אותו משקל -ריבית עולה דוחפת אג”ח למטה. אג”ח ממשלתי אמריקאי ל – 10 שנים עומד כבר על תשואה של יותר מ – 3%.

עם זאת, חייבים להבין את השוק ואת הרצון לתמחר את הנכסים הפיננסים.

מניות עולות ויורדות על בסיס התחזיות העתידיות ולאו דוקא על בסיס חדשות שהתפרסמו זה עתה. גם בנושא הקשר שבין ריבית ואג”ח – בדיוק כך זה פועל.

למשקיעים יש ציפיות ריבית ולפיהם הם יחלו לפעול.

כל ההקדמה הזאת היא רק על מנת להכיר לכם את השוק המוסדי בישראל.

המשקיעים המוסדיים אכן מפוזרים בדעותיהם. ישנם כאלו שחושבים שבשל הרגע להעלות ריבית, ישנם כאלה שחושבים שעדיין לא הגיע העת וישנן כאלה שבטוחים שכדאי לדחות את ההחלטה האם כדאי או לא כדאי להעלות ריבית.

שוק רב דעות הוא שוק טוב. לקבל החלטה בשווקים הפיננסים זה לא מעשה קל.  חשיפה לדעות של משקיעים אחרים יכולה לפעמים לבלבל ומנגד יכולה לפעמים גם לעזור ולחדד את המחשבה.

אם אתם שואלים אותי – אני חושב שהשוק כבר מתמחר ביתר שאת העלאת ריבית, אפילו 2.

אם זה לא יקרה – השוק יגיב אך יחזור מהר מאוד לנורמה – לציפיות קדימה. כמו תמיד.