בחירות ושוב בחירות

יש לא מעט ידענים שתומכים בגרסה כאילו קיום בחירות מערערים בהכרח את השווקים הפיננסים. יש לא מעט אחרים שמחזיקים בדעה שאילו רק השמאל ינצח הבורסה תעלה ויש אחרים שגורסים שאילו רק אם הימין יזכה הבורסה תציג עליות שערים מרשימות.

באפריל השנה נערכו בחירות בישראל שהביאו את “הידענים הפיננסים הגדולים” לפרשנויות מרחיקות לכת לאן אנו באים. הידענים הציגו לנו עד כמה העתיד הוא אפוקליפטי אילולי הצד השני יזכה להקים ממשלה והידענים מנגד זעקו עד כמה רע יהיה פה אילולי הצד ההוא יזכה בבחירות.

חלוקת המפה הפוליטית בישראל, הן מצד המפלגות ובמיוחד מצד הבוחרים, חלשה מאוד בכלכלה ופיננסים.

בעוד שהצד השמאלי דוגל בסוציאליזם דמוקרטי הצד הימני דוגל בקפיטליזם ליברלי, בעוד הקצוות של הצד השמאלי רואים סוציאלזם טהור מול עינהם – הקצוות של הצד הימני רואים ניאו קפיטליזם.

יש את אלו הנוהרים אחר משנתו של קרל מרקס ורואים בה את הצד הכלכלי הנכון ויש את אלו שתומכים במשנתו של מילטון פרידמן כמקור להתנהלות כלכלית נבונה.

אני מודה ומתוודה שבהשקפתי אני יותר קרוב לפרידמן מאשר למרקס אם כי יש לי לא מעט השגות לגבי הגותו ותורתו.

ומה לעניין הבחירות בישראל? השיח לא נוגע כמעט בצד הכלכלי אלא יותר בצד המדיני \ בטחוני.

ולמה “הידענים” למינהם טועים טעות מרה כאשר הם מטילים את אחריות התנהגות הבורסה והכלכלה על מי שיבחר בספטמבר?! מאחר והשווקים הפיננסים אוהבים וודאות ושונאים חוסר וודאות.

חוסר וודאות זו מערכת בחירות שיש קושי רב מאוד לנחש מי הולך לזכות בכל הקופה.

וודאות זו מערכת בחירות שתוצאותיה, באופן כללי, הן על קצה הוודאות.

ולכן, אין באמת קשר האם ימין או שמאל, שמאל או ימין, זוכים בבחירות. העיקר והחשוב הוא המשכיות של הוודאות או אפילו המשכיות של קצה הוודאות. הוודאות תומכת בשווקים לחיוב ואני אוסיף – אפילו עם קצפת.

בחודש ספטמבר הקרוב יצאו המוני בית ישראל לבחור שוב. ושוב לא תעמוד על הפרק הסוגיה הכלכלית. לפחות לא במובן הפילוסופי של העניין. השיקול לא יהיה מרקס או פרידמן.

אך בכל הקשור להתנהגות השוק – כפי שכבר כתבתי – השוק אוהב וודאות. ככל שתהיה בהירות בוודאות כך השוק יהיה סלחן יותר שלא לומר – חיובי יותר.

אז ב – 18.9, יום לאחר הבחירות הקרובות, אנו נדע האם קצה הוודאות המסוימת, שאנו כמהים לה כמשקיעים, נשמרת ושולחת את השווקים הפיננסים להמשך עסקים נוחים או שמה – נקבל הפתעה, חילופי שלטון, חילופי רעיונות וחילופי שרים ומדיניות – מה שישלח את השווקים לזעזועים שליליים.

אני מדגיש, אין צורך להביע דעה פוליטית או תמיכה פוליטית על מנת להבין זאת. זעזוע יכול להתרחש כאשר השמאל יחליף את שלטון הימין וגם כאשר הימין יחליף את שלטון השמאל.

אין וודאות = אין שקט.