פתרונות השקעה

מעבר לעובדה שעל מנת להשקיע בבורסה יש צורך להבין דבר או שניים צריך להכיר גם את פתרונות ההשקעה הקיימים.

במאמרים הקודמים שלי על למה אתם מפסידים בבורסה וכן במאמר איך להרוויח בבורסה התעמקתי בגורמים וכללים שונים ולא נגעתי בפתרונות ההשקעה ובמכשירי ההשקעה הקיימים בשוק.

שוק ההון התפתח באופן מהיר מאוד בשנים האחרונות ועל אף שמסחר בשורט, שנחשב מתוחכם מאוד ואינו מתאים לכל אחד, היה קיים גם לפני 100 שנה ויותר עיקר הפתרונות של השנים האחרונות באים לקראת המשקיע ואף פשוטים להפעלה.

קניה של מניה או של אגרת חוב, ממשלתית או תאגידית, היא עסק מורכב שיש לחקור, לנתח ולהגיע למסקנה האם הוא ראוי להשקעה. זהו בעצם פתרון ההשקעה הבסיסי ביותר אם כי בשנים האחרונות הוא לא בהכרח העיקרי. במיוחד לא בקרב הציבור הרחב.

פתרונות השקעה הם בעצם ביטוי לקושי שיש להגיע למגוון רחב של השקעות בבורסה, קושי להגיע למגוון רחב של סקטורים ושל מגזרי השקעה, כמו גם הרצון להיחשף להשקעה תיכנונית שניתן לדעת על ביצועיה מראש.

על מנת להגיע למיצוי פוטנציאל תיק ההשקעות צריך להבין שהעיקר הוא מקסימום תשואה אל מול מינימום סיכון. עכשיו צריך למצוא את הדרך להגיע את הנוסחא.

בבורסה נסחרים שלוש כלים חשובים שנותנים פתרונות השקעה מצויינים:

  1. קרן סל (מה שהיה פעם תעודת סל): לקרן הסל של מאפיינים של קרן נאמנות בכל הקשור לביטחון שבהשקעה – הכסף נמצא בנאמנות, וכן בכל הקשור לאפשרויות ההשקעה הטכניות – הן במסחר רציף והן במסחר סוף יום. קרן הסל מאפשרת לי להשקיע במגוון רחב של מדדים וסקטורים, החל ממדדי מניות ראשיים ועד למדדי מניות משניים ונישתיים. בארץ ובחו”ל. הקרן מאפשרת לי פיזור רחב לכל תחום ומגזר, מעניקה יכולת מימוש מיידי ונמדדת בהתאם למדד\סקטור רלוונטי. כמובן שקרן הסל היא רק ניגזרת ואינה נכס בסיס ולכן בבואי לבחון ביצועים – אעשה זאת מול נכס הבסיס בלבד. למוצר של עלויות – דמי ניהול שנתיים.
  2. קרן נאמנות: קרן נאמנות היא פלטפורמה המאפשרת לנו להיחשף לני”ע שונים תוך ידיעה מראש איך הכסף יהיה מושקע וידיעה מראש מה ביצועי מנהל הקרן עד כה. קרן נאמנות תכריז מראש היכן יושקעו כספי המשקיעים ובכך נדע האם זה מתאים לפרופיל הסיכון שלי ולפרוטפוליו שלי. יש מגוון ענק של קרנות נאמנות, בארץ ובחו”ל, על מגוון ענק של מדדים וסקטורים והכל נשען על ביקוש והיצע ובעיקר – ביצועים. קרן עם ביצועים חלשים לא תחזיק מעמק ותעלם מעולם ההשקעות. קרן נאמנות טובה – שתענה על דרישות משוואת הסיכוי סיכון של משקיעיה – תגייס ותנהל כספים רבים. קרן נאמנות מאפשרת לנו פיזור בתיק ההשקעות, יכולת מימוש מיידית – לא בשלב המסחר אלא רק בסוף יום וכמובן שיש למוצר עלויות – דמי ניהול שנתיים.
  3. קרן מחקה: פתרון השקעה שמאפשר חשיפה למגוון רחב של ניירות ערך, מדדים, סקטורים, מגזרים, סחורות, מט”ח, בארץ ובחו”ל – והכל במסגרת קרן מחקה שאינה תלויה בביצועי מנהל הקרן. המוצר למעשה הוא נגזרת ומאוד דומה לקרן סל רק שאינו סחיר במסחר הרציף אלא רק בסוף יום כמו קרן “רגילה”.
  4. ETF: מוצר שנסחר בבורסה האמריקאית ודומה בהגדרה לתעודת סל. המכשיר מהווה סל העוקב אחר מדד, סקטור, מגזר ואינו מחויב להציג בדיוק את תנודת נכס הבסיס.

אז בבואנו לבנות תיק השקעות כדאי וצריך לבחון גם את פתרונות ההשקעה הנ”ל ולשלבם בתיק ההשקעות.

בישראל נסחרות מעל 2,000 קרנות. יותר מחצי הן קרנות אקטיביות, יותר מרבע מהן קרנות סל והיתרה קרנות מחקות.

גם בין הקרנות השונות, בין אם אקטיביות, סל או מחקות – יש לא מעט פרמטרים שעלולים להזיק ללקוח או אולי יותר נכון לכתוב – לא להועיל לו. ולכן, בבואכם לבחור קרן נאמנות כדאי ללמוד ולהכיר את התנאים של כל קרן.

.

סקירה זו נועדה לשם מסירת מידע בלבד, ובשום אופן אין לראות בה חוות דעת, הצעה, המלצה או יעוץ לרכישה ו/או החזקה ו/או מכירה של ניירות ערך ו/או הנכסים הפיננסיים המתוארים בה. הסקירה מתבססת על מידע אשר פורסם לציבור, אשר גיא חזן – יועץ השקעות סבר כי הוא מהימן וזאת מבלי שביצע בדיקות עצמאיות לבירור מהימנות, דיוק ושלמות המידע. המידע המופיע בסקירה זו אינו מתיימר להכיל את כל המידע הדרוש למשקיע פוטנציאלי ואינו מתיימר להוות ניתוח מלא של כל העובדות והפרטים המופיעים בו. המידע, הפרטים והניתוח המפורטים, לרבות הדעות המובאות, בסקירה זו, עשויים להשתנות ללא מתן הודעה נוספת. סקירה זו היא על דעת הכותב בלבד ומשקפת את הבנתו ליום כתיבתה. סקירה זו אינה מהווה תחליף, בשום צורה שהיא, לייעוץ/שיווק השקעות המתחשב בנתוניו וצרכיו המיוחדים של כל אדם. גיא חזן – יועץ השקעות לא יהיה אחראי, בכל צורה שהיא, לכל נזק ו/או הפסד שייגרם כתוצאה משימוש בסקירה זו, ככל שייגרם כזה, וכן הוא אינו יכול לערוב ו/או להיות אחראי למהימנות, דיוק ושלמות המידע המפורט בסקירה זו. גיא חזן – יועץ השקעות, עשוי לייעץ ללקוחותיו להחזיק בניירות ערך ו/או הנכסים הפיננסיים הנכללים בסקירה זו, ככל שמפורטים כאלה, מעת לעת, לפני פרסום הסקירה, בזמן פרסומה ולאחר פרסומה. גיא חזן – יועץ השקעות אינו מתחייב ואין בסקירה זו משום התחייבות להשגת תשואה כלשהי או רווח כלשהו כתוצאה מכל סוג של פעולה בהתאם לאמור בסקירה זו.