איזה כיף זה לקצור את פירות ההשקעה

אני פועל בשווקים הפיננסים משלהי שנת 1992. בתקופה ההיא המסחר התנהל בבורסה באמצעות 2 מדדים עיקריים – מדד הכר”מ (כרוז ממוחשב) שהפך אחרי שנים למדד היתר ומדד המשתנים שהפך אחרי שנים למדד ת”א 100. טלפונים סלולריים לכל אדם היה בגדר חלום (מחיר טלפון בגודל של מחבט היה מעל 12 אלף ש”ח והתשלום היה גם על שיחות יוצאות וגם על שיחות נכנסות. תענוג בסך הכל). העברת הוראות דרך סניף הבנק היתה מתאפשרת בשעות שהבנק עובד ודיווחי השקעות היו מתקבלים ביומני הצהריים של ערוצי הרדיו והיי לייט היה עיתון הבוקר. מי שממש היה רוצה להתעדכן מה קרה בסוף היום – בכל סניף בנק שכיבד את עצמו היה מסך אלקטרוני (בכוונה אני כותב אלקטרוני – כי כך זה היה נראה וכך היה נאמר אז) ובו היו מתחלפות 10 שורות של ביצועי המניות לפי הא-ב. אם המניה שלך מתחילה באות א והגעת בדיוק שהחל הלופ של ב – תמתין את כל הסיבוב בחבילות של 10.

ככה היה בתחילת הדרך.

מאז ועד היום השוק התפתח, השתדרג, גדל והביא בשורה למשקיעים. נכון, זה קשור גם להתפתחות הטכנולוגית שעזרה מאוד. שיטות המסחר השתכללו, יכולת התקשרות עם נותני השרות עלתה, האינטרנט שיפר את הקשר לבורסה גם לאדם הפשוט והטלפונים החכמים (שהגיעו רק בשנת 2007) הביאו בשורה אמיתית לשווקים הפיננסים.

הטכנולוגיה גרמה לתופעה נוספת שקיומה לפני שנים רבות היה בספק – היכולת לסחור בבורסה ברמת הזמן הקצר ביותר. היום כל אחד מאיתנו יכול להעביר הוראות קניה או מכירה של מניות, בארץ או בחו”ל, ממש מכף ידו. הטלפון הנייד הוא פלטפורמה שמחזיקה בלי בעיה תוכנות ואפליקציות המאפשרות להעביר הוראות לקניה או מכירה.

פה לדעתי המוקש עבור הציבור. היכולת הזאת לקנות ולמכור תוך שניות, דקות, שעות בכל זמן ובכל מקום – מרעה (מהמילה רע) את מצבו של המשקיע. היא הופכת אותו לאדם קצר רוח לתוצאות ומקור מצויין לעמלות מסחר גבוהות אצל הברוקר הרלוונטי.

ככל שטווח הזמן של ההשקעה קצר יותר – כך מתקצרת היכולת להפיק רווחים. מה גם שאני לא קורה לשעה, ליומיים או לחודשיים – “השקעה”. מדובר בסוחרים קצרי טווח שנקראים “אינדיאנים” שמנסים לקרקף כמה שיותר גולגלות (מניות).

ככל שטווח ההשקעה שלך יהיה ארוך יותר – כך היכולת שלך לייצר תשואה, לייצר ערך ולייצר רווחים, תעלה משמעותית. סוחרים שהפכו למשקיעים והתמידו גילו תשואות שלא היו רגילים אליהם בעבר. אם נתחשב גם בשעות העבודה הרבות כסוחר – אז על אחת כמה וכמה.

בטח יהיו כאלה שיקראו את המאמר ויצחקו. הם יספרו לעצמם סיפור שהם סוחרי על שמרוויחים. זה בסדר. אכן יש קומץ קטנטן של אנשים שמצליח במסחר ואולי זה אתם. אך עדיין, מדובר על קומץ קטן שבקטנים.

אם אחרי חצי שנה-שנה של מסחר עשיתם סיכומים ושמתם לב שאינכם מורווחים על פעילותכם – וותרו.

העמדתי את עמדותיי במבחן האמת (אם בעצמי ואם באמצעות סוחרים אחרים) יותר מפעם אחת במהלך 28 שנות פעילות. עוד מעט 29. התוצאות היו זהות.

זהירות