אוגוסט 2022 – שנה אדומה בבורסה

אתם כבר יודעים שאדום זה בורסה שלילית, כן?!

נכון לאוגוסט 2022 – השנה הזאת כנראה תיזכר כשנה אדומה, שנה פחות טובה בשווקים הפיננסים. בחודש פברואר החלו השווקים לרדת ולרדת וחזרו שנתיים לאחור.

יש יוצאי דופן – למשל מדד תל אביב 35 הישראלי שדווקא הצליח לעבור עד כה את המהמורות ולהגיע לטריטוריה ירוקה וחיובית.

עיקר הלחץ בעולם הוא האינפלציה הגואה שבעקבותיה החלו הבנקים המרכזיים בעולם להעלות ריבית מה שעלול, בסבירות גבוה, לפגוע ביעדי הצמיחה ומכאן גם להגיע לפגיעה ברווחי החברות ומכאן, כמובן, לפגיעה מובנת במחירי המניות בהווה.

בין הלחצים העולמיים ניתן למנות גם את המלחמה בין רוסיה לאוקראינה. המערכה במזרח אירופה טילטלה את מחירי הסחורות בעולם כולו כמו גם את מחירי האנרגיה. הטלטלה דחפה לעליות מחירים חדות ולעליה חדה ברמות האינפלציה. בעוד מחירי הסחורות החלו רושמים ירידות שערים מחירי האנרגיה ממשיכים להאמיר ומדינות מערב אירופה נמצאות בדילמות גיאו פוליטיות וכלכליות קשות מאוד.

מלחמה אחרת מעבר לים בחזית האמריקאית – הנגיד האמריקאי, ג’רום פאוול, רואה את האינפלציה בארה”ב ומדגיש בפני משקיעי העולם שאין בכוונתו לוותר על המלחמה באינפלציה באמצעות הכלים שברשותו – ריבית.

אינפלציה גבוה מדי אינה טובה לעולם הכלכלי ולכן ניתן להבין את עמדתו של ג’רום פאוול להקריב בטווח הזמן הקרוב את הצמיחה לטובת הדברת האינפלציה הגבוה.

אני חושב ששני האלמנטים הללו – המערכה הצבאית בין רוסיה לאוקראינה והמערכה המוניטרית של נגיד הבנק האמריקאי (וכמובן נגידים באירופה וברוב העולם המערבי) מעיקות על השווקים הפיננסים בטווח הזמן הקצר אך התפוגגות המערכות תהיה נקודת זינוק משמעותית להמשך הדרך ופגישה עם מסכים צבועים ירוק בוהק בעתיד הלא רחוק.