שימוש במידע פנים

זה קורה המון ואפילו ברמה יומיומית – מניות עולות או יורדות הרבה לפני שהחדשות מתפרסמות.

יש משפט שאנשי שוק ההון עושים בו שימוש לא פעם – “קנה בשמועה מכור בידיעה”.

המקורות מספרים שכאשר יש שמועות על אירוע עתידי חיובי בחברה מסוימת, המניות שלה יחלו לעלות עוד היום. עם הפרסום, סביר להניח שהמשקיעים עלולים להיות מאוכזבים כי ציפו להרבה יותר מהשמועות – ולכן ימכרו את המניה ומחירה יירד.

אך מעבר לשמועות, בכל חברה הנסחרת בבורסה יש אירועים טובים ושליליים שעלולים להשפיע על מחיר המניה באופן כזה שלא ניתן יהיה להתעלם מהם. אירועים שהם מציאות עסקית שוטפת.

למשל: מינוי מנכ”ל\פיטורי מנכ”ל, מינוי בעל תפקיד בכיר אחר\פיטורי בעל תפקיד בכיר, חתימה על הסכם גדול\אובדן הסכם, פרסום תוצאות חזקות\תוצאות חלשות, חתימה מחודשת עם לקוח גדול\אובדן לקוח גדול, שיפור בשולי הרווח\חולשה בשולי הרווח, כניסה של משקיע אסטרטגי\יציאה של משקיע אסטרטגי, חשש עסקי אצל המתחרה הגדול, גילוי פנימי על מעילה בחברה, גילויים ופיתוחים מרעישים ועוד ועוד דיווחים ואירועים שעלולים להשפיע באופן מהותי על מניות החברה.

אם תשימו לב טוב טוב תראו שבלא מעט מקרים התנודה במניה תחל תמיד לפני פרסום האירוע ובעת הפרסום המניה עלולה להגיב שוב והפעם באופן חד – תלוי גם באופיו של האירוע כחיובי או שלילי.

אחדד בדוגמא ממש מהיום..

במהלך הבוקר חברת ברימאג’ פירסמה כי הטורקים הודיעו לה על הפסקת ההסכם להפצת מקררי בקו. מדובר על הסכם גדול בשווי של 88 מ’ ש’ בחברה שהמכירות שלה נעות סביב 500 מ’ ש’. אכן פגיעה עסקית קשה.

בתגובה המניה יורדת בבורסה ברגעים אלו ביותר מ 20%. חמישית משווי החברה נמחק.

בבחינה נוספת ניתן לראות כי במחצית השנה המניה כבר איבדה מעל 30% ורק בחודש האחרון חל תיקון חד והמניה טיפסה במעל 30%.

בשנה האחרונה המניה איבדה מעל 44% (לפני התנודה היום ואחרי הזינוק החודשי האחרון).

לאור האמור ניתן ללמוד כי ישנם משקיעים שצופים פני עתיד – חלקם חיוביים וחלקם שליליים. במקרה של ברימאג’ היו יותר שליליים ולכן המניה ירדה השנה. בחודש האחרון המשקיעים החיוביים ממש להטו והעיפו את המניה מעלה מעלה 30%. היום, עם פרסום הידיעה – המניה חוטפת חזק ויורדת מעל 20% בבורסה.

עוד ניתן ללמוד שאולי יש משקיעים שיודעים פרטים נוספים שאינם ידועים לכלל המשקיעים והם נוקטים בפעולה הרבה לפני כל השאר ולפני פרסום החדשות. זה לא אומר בהכרח שהם צודקים אך יתכן והם יודעים.

שימוש במידע פנים הינו עבירה פלילית ואני לא מציע לאף אחד לעשות שימוש במידע פנים. האם עדיין יש כאלה שעושים שימוש במידע פנים? כנראה שכן.

.

סקירה זו נועדה לשם מסירת מידע בלבד, ובשום אופן אין לראות בה חוות דעת, הצעה, המלצה או יעוץ לרכישה ו/או החזקה ו/או מכירה של ניירות ערך ו/או הנכסים הפיננסיים המתוארים בה. הסקירה מתבססת על מידע אשר פורסם לציבור, אשר גיא חזן – יועץ השקעות סבר כי הוא מהימן וזאת מבלי שביצע בדיקות עצמאיות לבירור מהימנות, דיוק ושלמות המידע. המידע המופיע בסקירה זו אינו מתיימר להכיל את כל המידע הדרוש למשקיע פוטנציאלי ואינו מתיימר להוות ניתוח מלא של כל העובדות והפרטים המופיעים בו. המידע, הפרטים והניתוח המפורטים, לרבות הדעות המובאות, בסקירה זו, עשויים להשתנות ללא מתן הודעה נוספת. סקירה זו היא על דעת הכותב בלבד ומשקפת את הבנתו ליום כתיבתה. סקירה זו אינה מהווה תחליף, בשום צורה שהיא, לייעוץ/שיווק השקעות המתחשב בנתוניו וצרכיו המיוחדים של כל אדם. גיא חזן – יועץ השקעות לא יהיה אחראי, בכל צורה שהיא, לכל נזק ו/או הפסד שייגרם כתוצאה משימוש בסקירה זו, ככל שייגרם כזה, וכן הוא אינו יכול לערוב ו/או להיות אחראי למהימנות, דיוק ושלמות המידע המפורט בסקירה זו. גיא חזן – יועץ השקעות, עשוי לייעץ ללקוחותיו להחזיק בניירות ערך ו/או הנכסים הפיננסיים הנכללים בסקירה זו, ככל שמפורטים כאלה, מעת לעת, לפני פרסום הסקירה, בזמן פרסומה ולאחר פרסומה. גיא חזן – יועץ השקעות אינו מתחייב ואין בסקירה זו משום התחייבות להשגת תשואה כלשהי או רווח כלשהו כתוצאה מכל סוג של פעולה בהתאם לאמור בסקירה זו.