בדיקות רקע לבנית תיק ההשקעות

כשניגשים לתיק ההשקעות כדאי לעשות כמה בדיקות בדרך. הבדיקה הראשונה שכדאי לעשות זה קודם כל לבחון את המצב הפיננסי הכולל. כדאי גם לבדוק כמה כסף אני מוכן לסכן בתיק ההשקעות וכמה כסף איני מוכן לסכן. כדאי לבדוק האם אני מבצע ומוציא לפועל את ההשקעות שלי או פועל באמצעות איש מקצוע (יועץ השקעות\מנהל תיקים).

עוד בדיקות רלוונטיות..  השכר החודשי שלי, האם יש בבעלותי דירה או נכס אחר, האם יש לי הכנסות נוספות, מה מצב ההוצאות שלי, האם אני פועל במסגרת משפחתית או לבד, האם יש תוכניות לכסף בזמן הקרוב או הארוך, האם התוכניות הן הוצאה כספית גדולה ומשמעותית או קטנה ושולית, האם רק אני מקבל החלטות או גם בן\בת הזוג, מה יקרה בעתות משבר והפסדים בתיק ההשקעות, האם יש מוכנות להפסדים, מה שאיפות הרווח.

עבודת השטח דומה מאוד לעבודת שטח לקראת בניית בית. מגיעים לשטח, בוחנים את הקרקע, מחפשים קבלן, אנשי מקצוע נוספים, בודקים את הסביבה והשכנים, בודקים את האישורים השונים, איזה סוג בית ניתן לבנות, עלויות תכנון, עלויות הקמה, עלויות משכנתא אם צריך ועוד ועוד בדיקות.

אחרי שקיבלנו את כל התשובות הפיננסיות עבור תיק ההשקעות שלנו אפשר לצאת לדרך ולתכנן תיק השקעות שיהיה תפור למידות שלנו.

תיק שתפור למידות שלנו יכלול מוצרים פיננסיים שונים כגון מניות, איגרות חוב, קרנות נאמנות, בארץ ובחו”ל ובלבד שכל נייר ונייר ערך יתאים לאופי הסיכון שלנו ושלנו בלבד ובלבד שכל סגמנט בתיק ההשקעות יהיה תואם, ובמשקל הנכון, לאופי שלנו כמשקיעים.

דוגמה לשני משקיעים שונים אך זהים:

שני משקיעים ששניהם רוצים חשיפה מנייתית של 100%. משקיע אחד עם אופק השקעה של שנתיים עד ארבע שנים. המשקיע האחר עם אופק השקעה של 10- 20 שנה.

ברור ששני המשקיעים שרוצים חשיפה מנייתית של 100% יחזיקו בשני תיקי השקעות שונים לחלוטין.

דוגמה נוספת:

שני משקיעים ששניהם רוצים חשיפה מנייתית של 100%. שניהם בעלי אופק השקעה זהה – בוא נאמר 5 שנים. האחד נהנה ממשכורת חודשית של 40,000 ש”ח האחר עם משכורת חודשית של 12,000 ₪. משקיעים עם רצונות חשיפה זהים אך עומק פיננסי שונה.

דוגמה נוספת:

שני משקיעים ששניהם רוצים חשיפה מנייתית של 100%. האחד – מדובר על כספו האחרון עלי אדמות. האחר – מדובר רק על שליש מההון הנזיל שלו. ברור לחלוטין שתיקי ההשקעות יהיו שונים.

בעבודת שטח נכונה לקראת בניית תיק ההשקעות, כשנבחן את הפרמטרים השונים, נבין שתיק ההשקעות אמור לשקף את מצבנו. כל אחד ומצבו. ולכן, גם אם נראה שתיק ההשקעות בעל אותם מאפיינים, הוא יכול להיות שונה בתכלית ולו בגלל המאפיינים השונים. מאפייני זמן, מאפייני שכר, מאפייני מבנה ההון.

לסיכום

על מנת להתאים תיק השקעות שתואם לנו עלינו לבצע את כל הבדיקות הרלוונטיות ורק אז לצאת לדרך.

האלוקציה של תיק ההשקעות, לטעמי, הרבה יותר חשובה מאשר בחירת מניות או ני”ע מסויימים. נקודה חשובה נוספת היא כמובן אופק ההשקעה. לצערי, לא מעט אנשים שאינם בקיאים בתחום נוטים לזלזל בנקודה זו, אך הזמן מוכיח שוב ושוב עד כמה אופק ההשקעה הוא קריטי בבואנו לבנות תיק השקעות מתאים.